Superpotraviny ako ochranný štít proti rakovine: Doprajte si ich každý deň!

Paradajky

flickr.com

Doba, v ktorej momentálne žijeme, prináša okrem neistoty aj zvýšené nároky na kondíciu človeka. Znečistené ovzdušie, nezdravá strava a stres, ohrozujú vaše telo viac ako si možno myslíte. A na zmenu stačí pritom tak málo. Zaraďte do svojho jedálnička tzv. superpotraviny, ktoré obsahujú tie najlepšie a najsilnejšie kombinácie vitamínov, minerálov, antioxidantov a fytochemikálií a môžete si byť istí, že pre svoje zdravie tak urobíte maximum.

Súčasnosť je plná chorôb, vznikajúcich na základe reakcií organizmu na zhoršené podmienky pre život. Ako sa proti nim brániť aby ste sa cítili zdraví, plní životného elánu a energie? Pomôcť vám v tom môže strava, ktorá sa celosvetovo považuje za takzvané superpotraviny. Ktoré to sú?


Mohlo by vás zaujímať: Potraviny pre zdravší životný štýl: Zaraďte ich do jedálnička čo najskôr!


Najvýznamnejšie superpotraviny sú:

  • paradajky – obsahujú karotenoidy, lykopén, kyselinu p-kumarovú. Majú veľmi silné protirakovinové účinky a jednou z ich výhod je, že tepelnou úpravou sa ich účinok neznehodnocuje, ale naopak ešte zvyšuje. Doprajte si ich teda na akýkoľvek spôsob a čo možno najčastejšie.
  • brokolica (špenát, zelené listy a vňate) – je nesmierne bohatá na fytochemikálie, ktoré sú známe významným protikarcinogénnym účinkom. Pomáha odstraňovať rakovinový odpad z tela a bráni väzbe karcinogénov na genetický kód.
  • čučoriedky, brusnice, goji – tieto plody obsahujú množstvo antioxidantov, vitamínov a iných živín, ktoré sú veľmi prospešné nielen v boji s rakovinou.
  • strukoviny (sója, fazuľa, šošovica) – obsahujú silné izoflavóny, ktoré bránia vzniku nových ciev, ktoré by zásobovali nádory. Okrem toho sú vynikajúcim zdrojom vlákniny, bielkovín a sacharidov.
  • ovos, špalda, pohánka, jačmeň, pšenica – tieto obilniny sú cenné pre množstvo vitamínov, minerálov, bielkovín a sú dôležitou energetickou a vitamínovou bombou, ktorá je ešte stále nedocenená.
  • olivový olej – alebo aj olej olejov, ako ho zvyknú mnohí nazývať. Obsahuje až 80% nenasýtených mastných kyselín, množstvo vitamínov, minerály a fytochemické látky, ktoré účinne zabraňujú vzniku rakoviny.
  • jablká – skutočná superpotravina. Jablká sú výnimočné pre svoje skvelé účinky na imunitu, odvodnenie tela, nakoľko obsahujú celý rad vitamínov a minerálnych látok. Taktiež sú zdrojom vlákniny, ktorá prečisťuje črevá a vhodné sú aj pri diéte. Majú výrazné protirakovinové účinky.
  • cesnak a cibuľa – tradične konzumované superpotraviny, obsahujúce alylové sulfidy, ktoré chránia pred rakovinou kože, pažeráka a žalúdka. Rozkladajú karcinogénne látky a pomáhajú aj pri problémoch s krvným tlakom.
  • ľanové a tekvicové semienka – sú zdrojom nenasýtených esenciálnych mastných kyselín (omega-3), vitamínov skupiny B, E, A, C, D a minerálnych látok (draslík, vápnik, horčík, fosfor, mangán, sodík, zinok). Sú bohaté na fytochemikálie, biotín, fenolové kyseliny, flavonoidy, lignany, fytoestrogény a tiež vlákninu.
  • orechy – obsahujú 50 % kvalitných olejov, minerálne látky – vápnik, horčík, fosfor, množstvo vitamínov, 20 % bielkovín, ale aj nenasýtené mastné kyseliny a sacharidy.
  • zelený čaj – obsahuje polyfenoly, látky známe ako fytochemikálie, ktoré majú výrazný antioxidačný účinok.

Mohlo by vás zaujímať: Chýba vám draslík, horčík alebo železo? Nájdete ho v týchto potravinách!


To  nie je všetko

Keďže nikde vo svete nie je ustálený presný zoznam superpotravín, niektorí odborníci za ne považujú napríklad aj: pomaranče, kivi, čili papričky, olejnaté ryby, morčacie mäso, jogurt, mrkvu, petržlen, kokosový olej, konopné semienka, med, surové kakaové bôby, horkú čokoládu, chlorellu, spirulinu, aloe vera, echinaceu, kapucínku či rakytník.

Stačí si len vybrať

Ako vidíte, na výber máte skutočne bohatú ponuku. Ak sa teda nechcete aj naďalej cítiť unavení, mať neustále zlú náladu a predovšetkým sa chrániť pred rakovinou a inými civilizačnými ochoreniami, neváhajte a zaraďte čo najviac zo spomenutých superpotravín do svojho každodenného jedálnička.


Na ktoré superpotraviny nedáte dopustiť a sú pravidelnou súčasťou vašej dennej stravy? Podeľte sa o svoj názor s ostatnými čitateľmi v diskusii.

Zdroj: flickr.com, flickr.com, Nela

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close