Sužujú vás bolestivé svalové kŕče? Poradíme vám, ako sa ich zbaviť

Noha

thinkstockphotos.com

Svalové kŕče sa objavujú náhle a sú sprevádzané intenzívnou bolesťou. Vyskytnúť sa môžu počas dňa, ale aj uprostred spánku. Niekedy je príčina len v tesných ponožkách, inokedy nás môžu upozorniť na nedostatok horčíka alebo vážne ochorenie. Pokúste sa s nami odhaliť pravú príčinu a zbaviť sa bolesti.

Lepšia je prevencia

Samozrejme, najlepšie je kŕčom predchádzať. Základom je zdravý životný štýl, najmä primeraná telesná aktivita, správny pitný režim a vyvážená strava. Kŕče často postihujú svaly lýtka alebo stehna, ale potrápiť dokážu aj chodidlá a ruky. Ak sa objaví, sval náhle stuhne. Silou vôle sa ich, žiaľ, nezbavíte.

Len nohy

Ak vás zaskočia uprostred spánku, možno ste počas dňa dlho stáli a nohy nadmerne zaťažili. Bolesť môže spôsobiť nesprávna obuv, ale aj príliš tesné ponožky, ktoré zhoršujú prekrvenie končatín.

Najčastejšou príčinou je však nedostatok horčíka. Dochádza k nemu hlavne pri zvýšenej psychickej i fyzickej námahe. Pri športovaní tak stačí zanedbať strečing alebo pitný režim a problémy sa môžu objaviť. O dôležitý minerál nás ochudobňuje tiež stres, fajčenie, alkohol, užívanie niektorých liekov či nevhodná strava.

Náš tip: Kŕče sa môžu vyskytnúť aj vtedy, ak s fajčením prestanete, pretože telu chýba nikotín. Postupne však slabnú a do troch mesiacov by mali zmiznúť.


Mohlo by vás zaujímať: Máte ho naozaj dosť? 10 znakov, že vám chýba horčík


Prvá pomoc

Keď vás pochytí kŕč, ihneď prestaňte s pohybom, ktorý ho vyvolal. Niekomu sa stav zlepší, keď sa trochu prejde. Skúsenosti lekárov potvrdzujú, že kŕč často pomôže uvoľniť pasívne natiahnutie svalu.

Pri kŕči v lýtku ohnite koleno, aby lýtkový sval nebol napätý. Postavte sa, pätu pritlačte k zemi a koleno opatrne tlačte dopredu. Ak zaútočí kŕč na stehno, odporúča sa natiahnutie alebo mierny podrep. Pri kŕčoch v chodidle je vhodná jemná masáž.

Keď je to vážnejšie

Svalové kŕče môže tiež vyvolať nerovnováha v organizme: nízka hladina železa alebo hormonálna nerovnováha. Môže ísť ale aj o dôsledok vážnej choroby: ochorenia obličiek, pečene, štítnej žľazy, psychickej poruchy, neurologického ochorenia…

Nočné prenikavé bolesti v končatinách niekedy naznačujú syndróm nepokojných nôh. Cez deň sa prejavuje nepríjemnými pocitmi v končatinách, pulzovaním, ťahaním. Príznaky sa zhoršujú v noci, keď má byť telo v pokoji. Prospešná môže byť masáž nôh a doplnenie minerálnych látok akými sú železo, horčík, draslík a vápnik.

Nohy aj ruky

Náhly pocit nevoľnosti, mravčenie v končatinách, niekedy na tvári. Vzápätí plytké dýchanie a bolesť na hrudi. Vyvrcholením bývajú kŕče v podobe nepríjemného vykrúcania. Tetanický záchvat síce neohrozuje život, ale dokáže riadne vyľakať. Môže sa prejaviť po operácii štítnej žľazy alebo po jej onkologickej liečbe. Neraz je však odpoveďou tela na preťaženie. V stresových situáciách dochádza k výraznému úbytku minerálov, najmä vápnika a horčíka. Doplniť ich treba nielen počas záchvatu, ale užívať aj preventívne.


Mohlo by vás zaujímať: Trápia vás kŕče v nohách? Zistite, ako sa im vyhnúť!


Vo viacerých častiach tela

Bolestivé kŕče a vykrúcanie chodidiel môžu byť aj príznakom Parkinsonovej choroby. Počiatočná fáza sa prejavuje trasením rúk a nešikovnými pohybmi. Pridávajú sa ťažkosti pri chôdzi. Stavy úplného stuhnutia striedajú nekontrolovateľné pohyby. Nadránom sa silné kŕče objavujú najčastejšie.

Pacient môže užívať lieky niekedy až šesťkrát denne a sú stále menej účinné. Vhodná je vtedy konzultácia s odborníkmi kvôli zváženiu inej liečby. Napríklad aplikácia lieku do tenkého čreva alebo pod kožu, prípadne operácia – hĺbková stimulácia mozgu.

Spestrenie jedálneho lístka

Pri objavení svalových kŕčov sa zamyslite nad tým, či je vaša strava dostatočne pestrá. Vyváženosť pomeru vitamínov a minerálov je nevyhnutná. Kakao, celozrnné výrobky, orechy, špenát, datle, sušené marhule, banány alebo zemiaky sú bohatými zdrojmi horčíka. Ale pozor, jedlá s vysokým obsahom tukov a bielkovín bránia jeho využitiu. Nepreháňajte to ani so soľou a konzumáciou tavených syrov. Sodík je protihráč draslíka a pri predávkovaní vám hrozia kŕče.

Doprajte si tiež pivovarské kvasnice, pšeničné klíčky, celozrnné výrobky a strukoviny. Doplníte vitamíny skupiny B, ktoré podporujú využitie horčíka. Skúsenosti z praxe dokazujú, že pri zmierňovaní kŕčov môžu dobre pôsobiť vitamíny E a D. Závisí to však aj od toho, čo kŕče vyvoláva.

Rovnako, ako nedostatok, aj nadmerný príjem minerálov vie byť nebezpečný. Veľakrát pri kŕčoch pomôžu minerálne vody, no ich dlhodobá konzumácia môže v tele spôsobiť nadbytok niektorého z nich.


Máte vlastné skúsenosti so svalovými kŕčmi? Napíšte ich ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdroj: thinkstockphotos.com, thinkstockphotos.com, Vlaďa

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close