Teplé dni sú tu – pijete dosť? Ohrození sú najmä seniori, deti aj obézni ľudia

Pohár vody

thinkstockphotos.com

Prichádzajú teplé dni a s nimi aj väčšia hrozba dehydratácie. Nedostatočný príjem tekutín má za následok viacero nepríjemných či dokonca život ohrozujúcich príznakov vrátane infarktu. Pozor by si mali dávať nielen deti a seniori, ale aj ľudia s kilami navyše.

S dodržaním pitného režimu majú problém hlavne obézni ľudia. Myslia si, že čím viac budú piť, tým viac budú zavodnení a viac budú mať opuchy dolných končatín, hovorí lekárka Dita Pichlerová, ktorá sa na pražskej OB klinike zaoberá liečbou obezity.

Proti opuchom aj vďaka vode

,,Opak je pravdou, pretože čím viac pijú, tým viac dávajú telu signál, že voda je stále a nie je potrebné ju niekam ukladať. Telo začne vodu namiesto ukladania púšťať. Keď málo pijú, telo si vodu ukladá, gravitáciou sa voda sťahuje do nôh a vznikajú opuchy,opísala lekárka.

20 – 40 ml na kilogram

Obézni by podľa nej z týchto dôvodov mali piť viac než neobézni. Zohľadniť sa musí aj ich váha. Na každý kilogram váhy je potrebné prijať určitý objem tekutín. Dospelý človek má vypiť za deň 20 40 mililitrov tekutín na kilogram telesnej hmotnosti. Piť sa počas celého dňa po menších dávkach. Náhlym zvýšeným prísunom tekutín sa zaťažujú obličky. ,,Logicky čím sme ťažší, tým by sme mali piť viac. Určite inak bude piť päťdesiatkilová žena a inak žena s váhou 130 kilogramov,povedala Pichlerová.


Mohlo by vás zaujať: Pozor na nástrahy horúčav: Úpal a prehriatie tela môžu ohroziť váš život!


Základ pitného režimu – nesladené tekutiny

V diétnom jedálničku obéznych a diabetikov, ktorí často tiež sú obézni, sa neodporúčajú sladké nápoje. Výnimočne na chuť si môžu dopriať až tri deci sladkého nápoja za deň, inak byť ich pitný režim prísne nekalorický. Umelo sladené nápoje zakázané nemajú, nepriberú po nich.

Pozor by si mali dávať aj seniori

Lekárka pripomenula, že dodržiavanie pitného režimu je dôležité pre zachovanie zdravia a správne fungovanie tela. Dostatočne piť by mali zdraví aj chorí ľudia, deti i seniori. Dávky je nutné zvýšiť v teplých dňoch či pri športovaní, potreba tekutín súvisí aj s vekom, deti a starší ľudia majú oslabený pocit smädu.

,,Smäd je vlastne volaním tela o pomoc, preto by sme pocitu smädu mali predchádzať pravidelným celodenným príjmom vhodných tekutín,povedala Pichlerová. Podotkla, že kým hlad možno oklamať pitím vody, smäd sa nijako obísť nedá.


Mohlo by vás zaujať: Stopnite potenie a prehadzovanie sa: Vyspite sa doružova aj počas letných nocí


Prejavy dehydratácie

Nedostatočný pitný režim sa prejaví únavou a bolesťami hlavy, neskôr sa môžu pridať kŕče a podráždenosť.

Dlhodobá dehydratácia môže viesť až k vzniku obličkových kameňov, zlyhaniu obličiek, zhoršeniu bežných ochorení, nepravidelnosti srdcového rytmu, alebo dokonca k infarktu.


Ako sa pred letnými horúčavami snažíte udržiavať v kondícii vy? Napíšte a poraďte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdroj: thinkstockphotos.com, thinkstockphotos.com

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close