Tipy na cvičenia vhodné pre ľudí v zrelom veku: Možností je viacero

Pravidelná pohybová aktivita je jednou z najzdravších vecí, ktoré môžete pre seba urobiť. Je dokázané, že aj keď začnete s pohybom v neskoršom veku, eliminujete tým riziko vzniku osteoporózy, Parkinsonovej či Alzheimerovej choroby a celkovo zmiernite príznaky starnutia.

Podľa NIH Senior Health fyzická aktivita a pravidelné cvičenie pomáhajú predísť, alebo oddialiť vznik mnohých ochorení. Dokonca ľudia s artritídou, ochoreniami srdca, cukrovkou, vysokým krvným tlakom či poruchami koordinácie môžu z pohybovej aktivity vyťažiť mnoho pozitívneho a tým skvalitniť svoj život. Pričom sa ráta aj chôdza, práce na záhradke, prechádzky so psom či používanie schodov namiesto výťahu.

Čo konkrétne radia odborníci? National Institute on Aging odporúča ľuďom v zrelom veku štyri hlavné typy pohybových aktivít. Ide o aeróbne cvičenia, ktoré precvičujú kardiovaskulárny systém. Sem môžeme zaradiť rýchlu chôdzu, džoging, plávanie či bicyklovanie. Samozrejme, dôležité sú aj posilňovacie a balančné cviky a cviky zlepšujúce flexibilitu svalstva.

Čo stojí za vyskúšanie?


Mohlo by vás zaujímať: Posilňovanie je vhodné aj po štyridsiatke: Ako začať a na čo si dať pozor? 


Joga

Joga je vhodná pre ľudí všetkých vekových kategórií, ľudí v zrelom veku a seniorov nevynímajúc. Pomáha lepšie zvládať stres a bolesť, eliminuje únavu, posilňuje svalstvo i kosti. To znamená, že blahodarne pôsobí na telo i psychiku – jej cieľom je dosiahnutie harmónie medzi telom, dušou a mysľou.

Pri joge je veľkou výhodou to, že aj ľudia v zrelom veku a seniori si môžu vybrať štýl, ktorý im bude sedieť. Napríklad pre ženy v klimaktériu je výbornou voľbou hormonálna joga. V mnohých mestách aj na Slovensku sa špeciálne cvičí joga pre seniorov alebo wellness joga, pri ktorej si človek oddýchne a načerpá energiu.


Mohlo by vás zaujímať: Dajte si do tela presne podľa vášho veku: Aký šport je šitý pre vás?


Pilates

Pilates je pôvodne rehabilitačné cvičenie, ktoré vzniklo v prvej polovici 20. storočia. Jeho tvorcom je J. H. Pilates, ktorý celý systém pilatesu postavil na niekoľkých princípoch. Ide napríklad o centrum tela, dýchanie, kontrolu, precíznosť, plynulosť a ďalšie. Jednou z hlavných výhod pilatesu je to, že aktivuje svaly hlbokého stabilizačného systému, ďalej odstraňuje svalovú nerovnováhu, eliminuje bolesti chrbta a kĺbov, zlepšuje kondíciu a takisto priaznivo ovplyvňuje psychické rozpoloženie človeka.

Okrem toho pilates pomáha aj pri osteoporóze. Odborníci z Turecka urobili pokus, do ktorého zapojili ženy vo veku 45 – 65 rokov s osteoporózou. Boli rozdelené do dvoch skupín. Jedna cvičila doma strečingové cviky a druhá sa venovala pilatesu. Po roku zhodnotili, že u žien, ktoré cvičili pilates, boli výsledky týkajúce sa stavu osteoporózy významne lepšie ako u skupiny dám vykonávajúcej strečing. Záver štúdie teda znel nasledovne – pilates môže byť bezpečným a úspešným alternatívnym prostriedkom liečby osteoporózy. Seniorom môže pomôcť napríklad pilates na strojoch alebo lekcie, na ktorých sa využívajú rozličné balančné pomôcky, ako napríklad fitlopta.


Mohlo by vás zaujímať: Caroline je skvelou reklamou na cvičenie: Ploché bruško? Rovno pekáč buchiet!


Spirals

Ak vás nezaujala joga ani pilates, z kategórie body and mind cvičení stojí za vyskúšanie ešte spirals. Výhodou tohto cvičenia je to, že sa cvičí na motivujúcu hudbu a nechýbajú choreografie. Spirals  je vlastne kombináciou jogy, pilatesu a tanca. Ak toto cvičenie porovnáme napríklad s pilatesom, je oveľa hravejšie a dynamickejšie. 

Severská chôdza

Chôdza s palicami je čoraz populárnejšia aj medzi staršími, pretože spája pohyb, prírodu a pobyt na čerstvom vzduchu. Podľa propagátorov severskej chôdze sa do pohybu zapája až 90 % svalov celého tela, teda posilňuje pohybový aparát a zlepšuje vytrvalosť bez toho, aby neprimerane zaťažovala kĺby. Navyše sa jedná o aeróbnu aktivitu v miernej intenzite, ktorá posilňuje srdce, eliminuje vznik infarktu, mŕtvice, diabetu i astmy. 


Ktoré zo spomínaných aktivít ste už vyskúšali? Napíšte ostatným čitateľom svoje skúsenosti v diskusii pod článkom.

Zdroj: thinkstockphotos.com, thinkstockphotos.com, Mirka

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close