Tuky musia mať miesto aj na vašom tanieri: Zistite ktoré a v akom množstve

Tuky

profimedia.sk

Základom mnohých diét je obmedzenie alebo úplné vylúčenie tukov. Tie však pritom tiež patria k látkam, ktoré naše telo potrebuje, v prípade žien okrem iného napríklad na produkciu ženského hormónu estrogénu. Ktoré tuky si teda dopriať a v akom množstve?

Význam tukov v strave je dlhodobo rozoberanou témou so všeobecným záverom, že sú škodlivé. Najnovšie štúdie však poukazujú na to, že úplné odstránenie tukov z jedálneho lístka je chybou. ,,Úplne vylúčiť tuky zo stravy nemožno. Dôležité je však ustrážiť ich množstvo a výber,“ uviedla odborníčka zo Združenia pre zdravie a výživu Alžbeta Béderová.


Mohlo by vás zaujať: Spomínate si ešte na rybí tuk? Upravuje tlak, pomáha kĺbom aj imunite


Pozor na tie skryté

Potreba tukov podľa jej slov vekom klesá, no závisí aj od fyzickej aktivity každého jednotlivca. ,,Na dennej tvorbe energie by sa tuky mali podieľať 25 až 35 percentami. Pozor si však treba dávať na skryté tuky prítomné v mliečnych, mäsových či obilninových výrobkoch, a samozrejme, v sladkostiach. Tie často tvoria v príjme až 65 percent, čo je veľa,“ upozornila lekárka s tým, že nadmerné užívanie zlých tukov zvyšuje hladinu cholesterolu v krvi, a tým aj riziko vzniku srdcovo-cievnych ochorení.

Aký tuk prijímať?

Pre správnu životosprávu je dôležitá hlavne štruktúra prijatých tukov, pri ktorej sa odporúča dodržať tretinové pravidlo zastúpenia jednotlivých typov mastných kyselín. Jednou tretinou by sa na tvorbe energie mali podieľať nasýtené mastné kyseliny zo živočíšnych zdrojov, druhú tretinu by mali tvoriť mononenasýtené mastné kyseliny a tretia tretina by mala pozostávať z polynenasýtených n-6 a n-3 mastných kyselín.


Mohlo by vás zaujať: Superpotraviny ako ochranný štít proti rakovine: Doprajte si ich každý deň!


Nasýtené mastné kyseliny a cholesterol nie

,,Ak budeme často jedávať mastné jedlá bohaté na cholesterol a nasýtené mastné kyseliny a pritom neprijmeme dostatok potravín bohatých na vlákninu, náš organizmus nestihne všetok nadbytočný cholesterol vylúčiť. Výsledkom bude trvalo zvýšená hladina „zlého“ LDL cholesterolu v krvi a vyššie riziko aterosklerotického procesu so všetkými zdravotnými následkami,“ zhrnula odborníčka na výživu.


Snažíte sa prjímať zdravé tuky? Ktoré potraviny na to využívate? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii.

Zdroj: profimedia.sk, profimedia.sk, Zora, TASR

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close