Únava, padajúce vlasy či krvácanie ďasien? Toto sú signály, že telu chýbajú dôležité vitamíny

Foto: Gettyimages

Foto: Gettyimages

Naše telo nám poskytuje množstvo informácii, ktorými dokáže upozorniť aj na nedostatky v stravovaní. Ako spoznáte, že vám chýba kľúčový vitamín alebo minerál? Odpovede sa ukrývajú aj v zdanlivo nenápadných symptómoch a niekedy je dokonca už jeden chýbajúci vitamín spúšťačom viacerých ťažkostí naraz. Dobrou správou je, že zvyčajne postačia malé úpravy v jedálničku a príznaky sa zlepšia alebo úplne vymiznú. A ktoré signály sledovať?

Predčasné šedivenie

Ak ste na sebe za posledné obdobie spozorovali väčší prírastok šedivých vlasov ako zvyčajne, na vine môže byť nedostatok medi. Práve meď hrá významnú úlohu v produkcii melanínu, ktorý zodpovedá za farbu vlasov. O doplnenie jej hladín sa môžu v strave postarať morské plody, tmavá listová zelenina aj chutné slivky.

Únava

Aj napriek dlhému spánku, by ste najradšej ľahli do postele a nevstali celý deň? Únava môže byť symptómom vážnejších ochorení, no ak chcete rozohnať prvotné pochybnosti, vyskúšajte doplniť hladiny vitamínu D. Najmä počas zimných mesiacov, kedy nie je dostatok slnečného žiarenia, by sme mali dbať na jeho dopĺňanie v podobe výživových doplnkov a stravy – napríklad ryby, mäso, vajcia, mlieko obohatené o vitamín D, sušené huby.


Mohlo by vás zaujať: Pre dobrú kondíciu vo vyššom veku: Ktoré vitamíny a minerály vám nesmú chýbať?


Pomalé hojenie rán a krvácajúce ďasná

Konzumujete dostatok čerstvého ovocia a zeleniny? Ak nie, môžete trpieť nedostatkom vitamínu C, ktorý sa prejavuje aj tak, že rany na pokožke sa dlhšie hoja, často sa objavujú modriny „bez príčiny“ alebo máte aj napriek dobrej ústnej hygiene problémy so zdurenými a krvácajúcimi ďasnami. Vitamín C má ako silný antioxidant schopnosť minimalizovať poškodenie buniek a urýchliť tak hojenie.

Ranky a trhliny v ústach

Určite nie ste sami, koho pravidelne potrápia afty a malé bolestivé ranky na vnútornej sliznici líc, ktoré sa hoja až príliš dlho. Spoločným menovateľom je nedostatok vitamínu B12, a preto sa aj v lekárni často stretnete s prvým odporučením v podobe užívania B-komplexu. Čím obohatiť svoj bežný jedálniček? Bohaté zdroje vitamínov B predstavujú živočíšne výrobky – mäso, vnútornosti, mliečne výrobky. Pre vegetariánov sa odporúča syry, celozrnné obilniny a kvasnice.

Kŕče v lýtkach

Horčík, draslík a vápnik zohrávajú významnú úlohu v sťahovaní svalov a kontrole nervových impulzov. Ich nedostatok často spôsobuje nekontrolované a veľmi bolestivé svalové kontrakcie – kŕče. Nedajte si kradnúť svoj pokojný spánok. Niekedy postačí, ak si cez deň v rámci pitného režimu doprajete vodu obohatenú práve o vhodný pomer minerálnych látok, ktoré do vášho tela prinavrátia rovnováhu.


Mohlo by vás zaujať: Minerály a vitamíny pre mladistvú pleť aj staršom veku: Kde ich hľadať?


Zhoršené videnie za šera

Šeroslepota je vážnou komplikáciou najmä pre šoférov, no spôsobuje diskomfort a neistotu každému, koho postihne. Vitamín A je potrebný pre tvorbu rodopsínu. Tento pigment citlivý na svetlo, ktorý sa nachádza v sietniciach očí, pomáha vidieť za zhoršenej viditeľnosti a tmy. Aby ste svoj zrak uchránili, nezabúdajte na ovocie a zeleninu žltej až oranžovej farby, ktoré sú na A-čko prirodzene bohaté.

Zdrsnená a hrboľatá pokožka

Zinok a vitamín A sú nevyhnutné pre udržanie hladkej a zdravej pokožky. Drobné, nesvrbivé hrbolčeky na lakťoch, kolenách, členkoch, ale aj hornej časti ramien a stehnách (nazývané ako keratóza pilaris) signalizujú práve nedostatok týchto 2 živín. Zinok sa nachádza v mäse, morských plodoch, strukovinách, orechoch aj olejnatých semenách.

Vypadávanie vlasov

Za dlhodobým vypadávaním vlasov sa môže ukrývať nedostatok veľmi dôležitého železa. Pridružujú sa k tomu aj bolesti hlavy, závraty, bledá pokožka a opakujúci sa pocit chladu. U žien sa nedostatok železa prejavuje aj syndrómom nepokojných nôh. Dbajte na to, aby ste mali v jedálničku kvalitné zdroje mäsa, mak, ale aj tekvicové a slnečnicové semená a sušenú petržlenovú vňať.


Aké skúsenosti s chýbajúcimi vitamínmi či minerálmi máte vy? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdroj: Lucia

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close