Úprava životosprávy je pri chudnutí kľúčová: Treba mať ale dosiahnuteľné ciele

Cvičenie

gettyimages

Prekopať svoju životosprávu od základov môže byť ťažké, ale prináša to výsledky. Základ je však nemieriť príliš vysoko, keďže takéto nerealistické ciele by mohli mať opačný efekt, špeciálne na motiváciu človeka. Na čo treba teda myslieť? Odpoveď ponúka osobná trénerka a dietologička Zuzana Bohátová.

Rýchle chudnutie prináša problémy

Pri úprave životosprávy si treba najprv podľa odborníčky určiť dosiahnuteľné ciele. „Jedine postupné zmeny môžu byť trvalé. Pokiaľ ide napríklad o úpravu hmotnosti, pri priemernej žene s váhou 80 kilogramov je ideálne chudnutie jeden kilogram týždenne. Ak by váha išla dole rýchlejšie, z tela sa stráca voda a svaly,“ hovorí trénerka.


Mohlo by vás zaujímať: Správna životospráva Slovákov pokrivkáva: Ako by mal vyzerať náš jedálniček?


Cukry ani tuky nevyraďujte

Radí zo stravy nevylúčiť žiadnu z troch hlavných živín – cukry, tuky, bielkoviny, ale rozdeliť ich do ideálneho pomeru. „Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) je zdravý príjem u priemerného človeka v rozmedzí 8000 až 10.000 kilojoulov, ale, samozrejme, záleží na veku, pohlaví aj energetickom výdaji v priebehu dňa. Podľa všeobecných lekárskych odporúčaní by bielkoviny mali tvoriť 10 až 12 percent celodennej stravy, sacharidy 55 až 60 percent a tuky 26 až 28 percent,“ odporúča Bohátová.

Súhlasí, že tieto čísla nie sú až také jasné. „Tak teda konkrétnejšie, denne jeden kus ovocia, pol kila zeleniny, k tomu chudé mäso a ryby. Minimalizovať treba jedlá a nápoje s pridaným obsahom cukrov, stužovacích tukov, s vysokým obsahom solí a alkohol,“ vysvetlila trénerka.

Pohyb je základ

Pripomína, že netreba zabúdať na pohyb. „Na začiatok úplne stačí kardio v podobe rýchlej chôdze, behu, bicyklovania a podobne, ideálne je aspoň trikrát do týždňa na tridsať minút. Keď sa chce, hodinku a pol si za týždeň nájde každý, nedá sa vyhovárať na nedostatok času,“ uviedla Bohátová.

Šport už podľa jej slov dávno nie je iba estetickou záležitosťou. „Dokáže vylepšiť telesnú kondíciu aj celkový zdravotný stav človeka. Samozrejme, spojený so zdravým stravovaním. Podľa štúdií a aj mojich skúseností viem, že dokáže upraviť diabetes mellitus, kde sa krvný cukor môže dostať na normálne hodnoty. Taktiež má mimoriadne dobrý vplyv na hypertenziu aj iné kardiovaskulárne ochorenia, na rôzne gastrointestinálne ochorenia, oporno-pohybovú sústavu aj spánkové apnoe,“ priblížila Bohátová s tým, že šport zlepšuje aj psychický stav človeka.


Mohlo by vás zaujímať: FOTO Hmotnosť je len číslo: Presvedčia vás ľudia, ktorí neschudli, no vyzerajú fantasticky


Zdravotné ťažkosti sa môžu zlepšiť

Cvičenie musí byť prispôsobené zdravotnému stavu. „Napríklad pri nadváhe sa treba zamerať na spaľovanie kalórií spôsobmi, ktoré čo najmenej zaťažujú kĺby, fajn je cvičenie v bazéne, eliptický trenažér alebo nordic walking. Niektoré zdravotné ťažkosti, ako napríklad bolesť chrbta, sa môžu cvičením zlepšiť, ale odporúčam ho jedine pod dohľadom skúseného trénera, ináč by ste si mohli ublížiť,“ zhrnula Bohátová.


Čo najviac pri úspešnom chudnutí pomáha vám? Napíšte ostatným čitateľom svoje tipy v diskusii pod článkom.

Zdroj: gettyimages, gettyimages, Milan, TASR

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close