Vianoce s pochúťkami, ale bez kíl navyše: Prezradíme vám, ako na to!

Vianočné pečenie

SITA

Čo si budeme hovoriť, pochúťky ako zemiakový šalát, kapustnica s klobáskou či koláčiky k Vianociam patria. Sviatky koniec koncov trvajú len tri dni a hoci prejedanie sa vášmu telu určite nepadne veľmi dobre, za tie dva-tri dni predsa len nepriberiete desať kíl. Základom je neprejedať sa a ak máte odvahu, môžete prispôsobiť menu a znížiť jeho kalorickú hodnotu.

Najlepšie, čo môžete spraviť, je postenie sa už vopred. Dajte si dnes a zajtra ľahšie dni. Bohatú štedrú večeru si dožičili aj naši predkovia – často ju však predchádzal pôst. Ak od rána začnete na tanier ukladať zemiakový šalát, vianočku s medom a preložíte to všetko na striedačku medovníkmi a inými pochúťkami, koledujete si o povianočné kilá navyše. Skúste sa zaťať a pochúťkam povedať nie až do štedrej večere.

Hoci je štedrovečerný stôl väčšiny Slovákov plný nezdravých jedál, podľa odborníkov stačí jemne zmeniť tradície a človek sa môže najesť zdravo a dosýta. „Tradičné jedlá sú, samozrejme, ťažšie stráviteľné s vyšším obsahom energie. Či už je to vyprážaný kapor, prebytok sladkostí alebo mastnejšie údené mäso. Každý si musí sám povedať, či chce zostať verný týmto tradíciám alebo je ochotný si ich trošku pozmeniť a urobiť odľahčenejší variant jedál,“ uviedol odborník na zdravú výživu Peter Minárik. 


Tiež by vás mohlo zaujať: Ako a komu čistí kaprov Pavol Hammel?


Namiesto vyprážania grilovanie či dusenie

„Tradičnú štedrovečernú večeru tvorí kapustnica, vyprážaná ryba, zemiakový šalát a sladkosti. Ryby sú považované za zdravé mäso, predovšetkým tie divo žijúce, pretože ryby z umelých chovov sú často kŕmené všeličím nezdravým, čo sa premieta aj do kvality ich mäsa,“ vysvetlil prednosta III. internej kliniky Univerzitnej nemocnice L. Pasteura Košice a LF UPJŠ Daniel Pella. Minárik radí namiesto vyprážania pripraviť rybu na prírodno, napríklad jednu z najzdravších rýb na svete – lososa, prípadne na Slovensku veľmi populárneho pangasia.

Menej klobásky a údeného

„Kapustnica nie je nezdravé jedlo, pokiaľ to nepreženieme s množstvom údeného mäsa a mastnej klobásy. Horšie je to už so zemiakovým šalátom a sladkosťami, no aj pri tých sa dá nájsť zlatá stredná cesta,“ povedal Pella. Zemiakový šalát sa dá pripraviť aj bez majonézy, prípadne ju nahradiť bielym jogurtom. Pri sladkostiach radí Pella nahradiť margarín a biely cukor maslom, tvarohom, ovocím a čokoládou s vysokým obsahom kakaa. „Čím viac druhov koláčov urobíme, tým viac ich aj zjeme. Treba si uvedomiť, že ak upečiete desať druhov koláčov a z každého ochutnáte po dva kúsky, tak ste zjedli 20 kusov pečiva.“

Tip pre chudnúcich

„Ľudia, ktorí sa snažia schudnúť a vianočné sviatky by im snahu mohli narušiť, by mali zjesť len pár kúskov pečiva a potom to napríklad doplniť ovocím alebo z odtučneného tvarohu pripraveným netradičným ľahkým jedlom,“ uviedol Minárik, ktorý tiež radí milovníkom sladkého pripravovať si napríklad „miláčik bez tuku“. Ide o odtučnený tvaroh zmiešaný s vanilkovým cukrom, ozdobený ovocím či nastrúhaným orieškom.


Tiež by vás mohlo zaujať: Zimné zlozvyky: Tieto výhovorky nám škodia na výzore aj na zdraví!


Nebezpečné návštevy

Prvý a druhý sviatok vianočný môže so všetkými návštevami a dojedaním pochúťok predstavovať pre našu líniu veľkú hrozbu. Poradíme vám pár trikov, ktoré by vám mohli pomôcť.

  • Používajte menší tanier – bude sa vám zdať bohatší, aj keď si naň naložíte menej
  • Keď vám ponúkajú na jedlo viacero možností, dajte si radšej z každého rožku trošku, ako veľa z jedného druhu, uspokojíte svoje chuťové bunky skôr
  • Za každý pohár alkoholu alebo sladkého nealka si dožičte pohár vody. Naplní vás, nemá kalórie, nemá ani nežiaduce účinky – a je takmer zadarmo
  • Po dojedení pomôžte namiesto vysedávania a dzobkania toho, čo ešte zostalo spratať stôl
  • Ak nevládzete a neviete ako odmietnuť, použite bielu lož a vyhovorte sa na pokazený žalúdok.
  • Vyberte sa von na prechádzku, športovať, jednoducho čo najďalej od vábivých pochúťok. Zabijete dve muchy jednou ranou – budete menej jesť a zároveň spálite nejaké tie kalórie
Zdroj: SITA, SITA, Klára, SITA

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close