Vitamín D zlepšuje náladu aj tlak: Opaľujte sa takto a budete ho mať dostatok

Slnko

gettyimages

Hovorí sa mu vitamín dlhovekosti a fungovanie nášho organizmu sa bez neho nezaobíde. Získavame ho predovšetkým zo slnka, preto by sme ho práve teraz mali prijímať v maximálnej miere.

Trpíte bolesťami svalov a kĺbov, častými infekciami, rednutím kostí, vypadávaním vlasov či depresívnymi náladami? Potom je veľmi pravdepodobné, že vášmu telu chýba práve vitamín D. S jeho nedostatkom bojuje väčšina z nás. Poradíme, ako zvýšite jeho hladinu.

Zdraviu prospešné „déčko“

Vitamín D sa nachádza v niektorých potravinách, ako je pečeň, tučné ryby či mliečne výrobky. Nie je to však v takých množstvách, v akých by sme potrebovali. Najväčším a najcennejším zdrojom stále zostáva slnko. Podporuje:

  • vývoj kostí
  • zvýšenie vitality a energie
  • správne delenie buniek
  • vylučovanie inzulínu
  • reguláciu krvného tlaku
  • fungovanie imunitného systému a ďalšie životne dôležité procesy

Vzniká z derivátu cholesterolu v koži, ktorá je vystavená slnečnému žiareniu. Aby došlo k syntéze vitamínu v tele, musia do pokožky preniknúť UVB lúče. Vystavovanie sa slnečným lúčom však v sebe nesie aj riziká. Ak to preženieme, hrozí nám spálenie a z dlhodobého hľadiska aj rakovina kože. Ako teda docieliť, aby sme z letného obdobia vyťažili čo najviac, a zároveň nepodcenili riziká?

Mohlo by vás zaujímať: Depresie, únava či zlá pleť? Naučte sa správne prijímať vitamín D!

1. Prechádzka v čase obeda

Keď svieti slnko, bol by hriech sedieť celý deň vnútri. Lúče sú najsilnejšie medzi 12-tou a 15-tou hodinou. Vybehnite si v tomto čase na krátku prechádzku alebo si vychutnajte kávu. Dôležité je obliecť sa do krátkych rukávov a krátkych nohavíc, aby malo slnko ľahký prístup k pokožke. Akýkoľvek ochranný faktor vyšší ako 30 blokuje tvorbu vitamínu D. S krémom to teda nepreháňajte. Lepšie je byť na slnku kratšie a nenatretí ako celý deň s ochranou 50.

2. Dĺžka pobytu je rôzna

Váš pohyb vonku by sa mal pohybovať od 10 do 30 minút a mali by ste si ho dopriať aspoň 3-krát do týždňa. Dĺžka pobytu na slnku závisí aj od fototypu vašej pokožky. Tmavšia pokožka obsahuje viac melanínu – ide o zlúčeninu, ktorá chráni kožu pred poškodením tým, že znižuje množstvo vstrebaného UVB žiarenia.

Ľudia s tmavšou pleťou tak pre získanie rovnakého množstva vitamínu D potrebujú na slnku stráviť viac času než tí, ktorí majú svetlejší odtieň. Rozdiel sa pohybuje od 30 minút až do troch hodín. Byť vystavení žiareniu v čase jeho najvyššej aktivity bez ochrany po tak dlhý čas by znamenalo hazardovanie so zdravím. Je preto vhodnejšie chodievať von častejšie po kratšiu dobu.

Mohlo by vás zaujímať: Čím sme starší, tým je vitamín D dôležitejší: Ako dokáže zachrániť život?

3. Dôležité je nespáliť sa

Ak ste doteraz slnko príliš nevyhľadávali, začnite postupne. V prvý deň postačí 5-6 minút, druhý deň môžete pár minút pridať. Vždy a za každých okolností by pre vás malo byť prioritou, aby ste sa nespálili Spálenie pokožky vitamínu D rozhodne neprospieva. Preto na slnku strávte spočiatku radšej kratší čas a postupne, keď bude aj vaša koža tmavšia, si doprajte dlhší pobyt.

4. Byť za oknom nestačí

Ak si myslíte, že sa stačí na slnko pozerať spoza okna, vyvedieme vás z omylu. UVB lúče totiž cez sklo neprenikajú. Takže aj v prípade, že máte slnečný byt a celý deň v ňom na vás praží slnko, môžete trpieť nedostatkom vitamínu D. Ten vám pravdepodobne bude chýbať aj v zimných mesiacoch, kedy je slnečných lúčov málo. V tomto období je preto vhodné dopĺňať si ho vhodnou stravou a výživovými doplnkami.

Koľko času denne strávite na slnku vy? Napíšte ostatným čitateľom do diskusie pod článkom.

Zdroj: Mirka, gettyimages

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close