Vitamíny skupiny B: Dôležité pre naše zdravie, krásu aj vitalitu

Žena

thinkstockphotos.com

Premieňajú skonzumovanú potravu na energiu, vplývajú na kvalitu pokožky, nechtov i vlasov. Viete, ktoré z vitamínov sú súčasťou veľkej skupiny nazývanej aj ako B komplex a na čo všetko majú v ľudskom tele vplyv?

Vitamín B1 (tiamín)

Prvý zo skupiny vitamínov B ovplyvňuje zdravie buniek a podporuje činnosť imunitného systému. Správne by bez neho nefungovalo ani srdce, svaly a ani nervový systém. Jeho nedostatok sa prejavuje hlavne celkovou slabosťou a pocitmi únavy.

Zdroje: celé zrná, fazuľa, pšeničné klíčky, špenát, kel, sezamové semiačka

Vitamín B2 (riboflavín)

Tento vitamín možno zaradiť medzi antioxidanty, teda je bojovníkom proti voľným radikálom, ktoré poškodzujú bunky a spôsobujú zdravotné ťažkosti. Má schopnosť zabrániť predčasnému starnutiu a chrániť pred vznikom srdcovocievnych ochorení. Ovplyvňuje tiež tvorbu červených krviniek, zrakové funkcie a aj zdravie pokožky. Ak trpíte migrénou, skúste zvýšiť príjem tohto vitamínu.

Zdroje: mliečne výrobky, vajíčka, špenát, sójové bôby, kel, mandle

Vitamín B3 (niacín)

Medzi hlavné pozitívne účinky vitamínu B3 patrí schopnosť regulovať hladinu cholesterolu v krvi. Ak je vysoká, dochádza k vzniku kardiovaskulárnych ochorení. Ďalej je nevyhnutný pre správne fungovanie metabolizmu. Má vplyv aj na činnosť tráviacej i nervovej sústavy.

Zdroje: červené mäso, mlieko, droždie, vajíčka, strukoviny, orechy, huby


Mohlo by vás zaujať: Ak vás trápia depresie, nevzdávajte sa: Možno vám len chýba kyselina listová


Vitamín B5 (kyselina pantoténová)

Ovplyvňujte metabolizmus sacharidov a tukov, produkciu pohlavných a stresových hormónov. Vitamín B5 je dôležitý aj pre zdravú pokožku. Eliminuje tvorbu vrások, stareckých škvŕn a tiež začervenanie pokožky. Podieľa sa na rýchlejšom hojení rán.

Zdroje: strukoviny, mäso, vajíčka, avokádo, droždie

Vitamín B6 (pyridoxín)

Reguluje hladinu homocysteínu, ktorý je zodpovedný za srdcovocievne i rakovinové ochorenia. Pyridoxín má vplyv na produkciu hormónov, ktoré ovplyvňujú náladu a tiež kvalitu spánku. Príjem tohto vitamínu sa odporúča zvýšiť v období predmenštruačného syndrómu, pretože má schopnosť tlmiť niektoré jeho prejavy.

Zdroje: morské ryby (losos, tuniak), slnečnicové semiačka, šošovica, kuracie mäso, syr, banány


Všetko pre zdravé telo a dušu nájdete na www.vysetrenie.sk


Vitamín B7 (biotín)

Biotín sa najčastejšie spája s vlasmi, pokožkou a nechtami, pretože ovplyvňuje ich kvalitu. Okrem toho reguluje hladinu krvného cukru, čo je dôležité pre diabetikov i všetkých tých, ktorí sa snažia schudnúť.

Zdroje: droždie, vnútornosti, bravčové a kuracie mäso, ryby, karfiol, orechy, vaječný žĺtok, banány, grapefruit

Vitamín B9 (kyselina listová)

Kyselina listová je dôležitá hlavne v tehotenstve, pretože zabraňuje vrodeným chybám a tiež podporuje rast plodu. Okrem toho má tento B vitamín schopnosť zabrániť strate pamäti a eliminovať depresiu. Ďalej znižuje riziko kardiovaskulárnych ochorení, mŕtvice a je prevenciou niektorých druhov rakoviny.

Zdroje: tmavá listová zelenina, pšenica, fazuľa, špargľa, losos, pečeň, hydina, semená, citrusové plody


Mohlo by vás zaujať: Konope je zázrak prírody: Prečistí črevá, predĺži mladosť a prospieva svalom


Vitamín B12 (kobalamín)

Spoločne s kyselinou listovou stimuluje produkciu červených krviniek. Má vplyv aj na správne vstrebávanie železa a jeho funkcie. Podporuje pamäťové schopnosti.

Zdroje: mäso, mlieko, syry, vajíčka

Čo by ste o týchto vitamínoch mali vedieť?

Vitamíny zo skupiny B sú rozpustné vo vode. Nemôžu byť uložené v ľudskom tele do zásoby, preto ich treba prijímať pravidelne a v dostatočnom množstve z potravín. Ak v organizme chýbajú, spôsobuje to množstvo zdravotných problémov. Medzi hlavné symptómy nedostatku B komplexu patria: poruchy metabolizmu, depresia, svalové kŕče, anémia, únava, problémy s vlasmi, pokožkou, nechtami atď. Dbať na zvýšený prísun vitamínov zo skupiny B je vhodné aj pri držaní diéty, nakoľko významne ovplyvňujú metabolizmus i náladu.


Trpeli ste niekedy nedostatkom vitamínu B? Napíšte ostatným čitateľom svoje skúsenosti v diskusii.

Zdroj: thinkstockphotos.com, thinkstockphotos.com, Mirka

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close