Všimli ste si na potravinách toto zvláštne logo? Vysvetlíme vám, čo vlastne znamená

Lidl.

Zdroj: Plní Elánu

Počas nakupovania rôznych produktov v Lidli ťa možno popri samotnom tovare a jeho cene zaujalo aj jedno nevšedné logo. O čo ide a prečo sa tam nachádza?

Fairtrade produkty nájdete na pultoch aj u nás

Fairtrade znamená obchod založený na férovom partnerstve. Ide o certifikáciu tovarov, ktoré spĺňajú sociálne, ekonomické a ekologické štandardy. Hlavným cieľom je poskytnúť pestovateľom a zamestnancom z krajín Afriky, Ázie a Latinskej Ameriky možnosť uživiť sa vlastnou prácou za dôstojných podmienok.

Za pestovanie či výrobu dostávajú výkupnú cenu, ktorá zodpovedá skutočným nákladom. Okrem toho získavajú mimoriadne dôležitý príspevok, ktorý môžu použiť na investície do rozvoja svojich fariem a komunít. Práve logo zobrazené nižšie znázorňuje produkty, ktorých výroba a distribúcia spĺňa spravodlivejšie obchodné podmienky. Popritom sa dbá aj na dodržiavanie ľudských a pracovných práv či šetrný prístup k životnému prostrediu.

Fairtrade.
Zdroj: Lidl

Medzi hlavné suroviny patrí kakao, banány či káva

História fairtrade siaha až do roku 1946, v ktorom Američanka Edna Ruth Bylerová navštívila Portoriko. Pohľad na chudobné ženy, ktoré majú problém uživiť svoje deti a viesť dôstojný život, ju veľmi dojal a znepokojil. Keď videla ich prekrásne ručné práce a výšivky, vymyslela plán, ako im pomôcť. Zobrala tieto výrobky do Spojených štátov, naložila ich do auta a začala ich sama predávať za primeranú cenu. Rozvoju fairtrade venovala ďalšie desaťročia svojho života.

Dnes túto pomoc využívajú štáty ako Keňa, Tanzánia, India, Kolumbia, Peru, Uruguaj, Ghana, Etiópia či Pobrežie Slonoviny. Medzi hlavné fairtradové suroviny v súčasnosti patria káva, ryža, kakao, trstinový cukor, čaj, banány, obilniny, bavlna či rezané kvety. Na fairtrade pritom môžete jednoducho prispievať aj vy, a to konkrétne kúpou vybraných produktov.

Najväčším prispievateľom zo Slovenska je Lidl

Fairtrade podporujú aj spoločnosti pôsobiace na Slovensku. Naším hlavným prispievateľom je potravinový reťazec Lidl, ktorý odvádza približne polovicu celkových slovenských fairtradových príspevkov. Za rok 2020 získali vďaka nemu pestovatelia z rozvojových krajín príspevok vo výške 220-tisíc eur. Táto suma sa pritom každý rok zvyšuje a v rozpätí troch rokov sa dokonca viac ako strojnásobila.

„Našou základnou filozofiou je ponúkať zákazníkom kvalitné produkty za čo najvýhodnejšie ceny. Nezabúdame však pritom na zodpovednosť k prírode a dodávateľom. Vďaka fairtradovým príspevkom sa v rozvojových krajinách budujú studne, školy, zdravotnícke zariadenia, cesty a mnoho ďalšieho,“ povedal Martin Nagy, konateľ Lidl Slovenská republika, zodpovedný za nákup a marketing.

Známe značky, ktoré podporujú pestovateľov

Chceli by ste si vyskúšať výrobky s označením fairtrade aj vy? V Lidli ich nájdete najmä pod privátnymi značkami J. D. Gross, Favorina či Gelatelli. Certifikovaná je aj káva z automatov Lidl2Go a takisto bavlnené nákupné tašky. Pozor na mýtus, že fairtradové výrobky sú pre toto označenie drahšie – nie je to totiž pravda.

Minulý rok sa v Lidli prvýkrát objavili aj rezané fairtradové kvety. „Ich pestovanie prináša krajinám potrebnú cudziu menu a tisícom ľudí poskytuje prácu. Kvetiny označené známkou fairtrade sú dostupné už aj v kamenných obchodoch na Slovensku. Navyše sa do obchodov dostali v čase, keď boli pestovatelia kvetín významne zasiahnutí pandémiou COVID-19. Počas marca a apríla 2020 zaznamenali pestovatelia z Kene a Etiópie zníženie predajov o 70 až 80 percent,“ vysvetľuje Hana Malíková.

Lidl Fairtrade.
Zdroj: Lidl

Čísla sa každým rokom zvyšujú

Na výrobu fairtradových produktov predaných v roku 2020 pod privátnymi značkami v predajniach Lidl na Slovensku bolo použitých:

  • 912 ton kakaových bôbov (+46 % v porovnaní s rokom 2019; 65 % z celkového objemu fairtradového kakaa predaného na Slovensku v roku 2020),
  • 96 ton bavlny (približne dvojnásobok oproti minulému roku a zároveň 87 % slovenského fairtradového trhu s bavlnou),
  • 5 ton zelenej kávy,
  • 3 tony trstinového cukru,
  • 136 kg vanilky.

Ďalšie kroky pre lepšiu budúcnosť

Podpora fairtradových produktov spoločnosťou Lidl nie je náhoda. Dlhodobo sa venuje rôznym témam, ktoré pomáhajú na viacerých frontoch. V predajniach napríklad nájdete aj klimaticky neutrálne potraviny a v rámci svojho sortimentu privátnych značiek má jasné ciele. Do konca budúceho roku chce ponúkať výhradne certifikovaný segregovaný palmový olej v potravinách a rovnako budú certifikované všetky čierne, zelené a rooibos čaje, ktoré Lidl predáva pod vlastnými značkami.

Kakao je 100 % certifikované od konca roku 2020, certifikátmi Fairtrade, Rainforest Alliance, UTZ či BIO má disponovať aj káva. Dôležité zmeny prijme Lidl aj pre ryby a kôrovce z voľného lovu, obaly a etikety svojich produktov, vajcia, kvety a rastliny. Diskont má taktiež stanovenú stratégiu obmedzovania a nahrádzania plastov a tiež znižovania podielu pridaného cukru a soli v produktoch predávaných pod vlastnými značkami.

CHCEM ZISTIŤ VIAC

Lidl Fairtrade.
Zdroj: Lidl

Advertoriál pripravený v spolupráci so spoločnosťou Lidl.

Zdroj: Plní Elánu/Advertoriál
Odporúčame