Vyhrajte nad plynatosťou a nafúknutým bruchom: Zbavte sa ich účinne vďaka našim trikom

Foto: GettyImages

Foto: GettyImages

Chúlostivá téma, o ktorej sa v dobrej spoločnosti nerozpráva. Je to však záležitosť, ktorá sa týka každého. Denne sa v našich črevách vytvorí 7 až 10 litrov plynu, ktorý často ani neregistrujeme. Problém nastáva, keď nás nadúvanie začne obťažovať, znemožňuje nám spoločenské kontakty a je spojené s nepríjemnými pocitmi.

Črevné baktérie v hrubom čreve rozkladajú nestráviteľné bielkoviny a sacharidy, ktoré sa neabsorbovali v tenkom čreve. To sa deje pri kvasení, kedy vzniká teplo a plyn – ten je zložený z oxidu uhličitého, dusíka, kyslíka, vodíka a metánu. Z tela odchádzajú konečníkom, pričom sa tak deje približne 15-krát za deň. Ak je to však viac ako 25-krát denne, dá sa už hovoriť o nadmernej plynatosti, ktorá je medicínsky označovaná ako meteorizmus.


Mohlo by vás zaujať: Plynatosť a vetry sú ľudské, no veľmi nespoločenské: Ako sa im vyhýbať?


Kým navštívite lekára

Plynatosť či nadúvanie nemusí byť zákonite spôsobené nejakých ochorením. Niekedy môže mať tento problém na svedomí psychická záťaž a stres, konzumácia nevhodných potravín a nápojov či nedostatok pohybu. Vplývajú aj hormonálne zmeny, preto ním častejšie trpia ženy, a to najmä pred menštruáciou a počas tehotenstva. Kým navštívite lekára, doprajte svojmu nafúknutému bruchu prvú pomoc prostredníctvom týchto tipov a rád:

1. Vhodná strava: Znížte príjem strukovín, ak sa ich nechcete vzdať, namočte ich 12-14 hodín pred varením do studenej vody, aby sa z nich vylúčil nadbytočný vzduch. Obmedziť by ste mali aj konzumáciu brokolice, kapusty, kelu, karfiolu, cesnaku a cibule. Z ovocia pozor na slivky, jablká a hrušky. Stopka platí aj v prípade bieleho pečiva, výrobkov z kysnutého cesta, údenín a sladkých mliečnych výrobkov. Prejavy nadúvania naopak zmierňujú banány, hrozienka, mango, orechy, probiotické jogurty či nízkotučné syry. Vhodné je tiež chudé mäso, ryža, cestoviny, zemiaky, paradajky, mrkva, cuketa a bylinky.

2. Pitný režim: Najlepšia je čistá voda alebo bylinkové čaje. Nápoje nepite nárazovo vo veľkom množstve a tiež by nemali byť príliš studené alebo horúce. Rozhodne sa vyhnite bublinkovým nápojom, tie sú dokonalým spúšťačom plynatosti. Ak vás už nadúvanie trápi, uvarte si čaj zo šalvie, mäty priepornej či fenikla. Pomáha aj ten z anízu, harmančeka a zázvoru.

3. Stolovanie: Na jedlo si doprajte dostatok času a pokoj. Keď totiž jeme v zhone a strese, obvykle sa to skončí nezdravým hltaním. Do tela sa dostane vzduch, a ten sa bude hromadiť v črevách. Z rovnakého dôvodu pri jedle nerozprávajte a sústreďte sa na dôkladné požutie potravy. Jedzte pomaly, posediačky, a menšie množstvá.

4. Vláknina: Postará sa o správne trávenie a peristaltiku čriev. Ak trpíte zápchou, môžete zvoliť aj vlákninu v podobe prírodného doplnku stravy. Nemali by sme to však ani preháňať, pretože ak jej skonzumujeme priveľa, spôsobuje nadúvanie.

5. Pohyb: Telesný pohyb je veľmi účinnou prevenciou proti nadúvaniu. Pôsobí aj ako prvá pomoc pri akútnych ťažkostiach, pretože rozhýbe črevá, uvoľní stiahnuté svaly a prináša aj psychickú pohodu. Neláka vás aerobik, zumba, plávanie, bicyklovanie či beh? Doprajte si aspoň 30 minút svižnej chôdze denne.

6. Teplá vaňa a masáž: Pri akútnych problémoch uľaví horúci kúpeľ a rovnaký účinok prinesie aj masáž brucha v okolí pupku. Použite obyčajný krém či olej a robte jemné krúživý pohyby v smere hodinových ručičiek, ktoré kopírujú pohyby v črevách. Uvidíte, že vám čoskoro bude lepšie.


Mohlo by vás zaujať: Keď nafúknutý balón v bruchu strpčuje život: Zbavte sa nadmernej plynatosti


Prelomte tabu

Mnoho ľudí sa o trávení a problémoch s ním spojených hanbí hovoriť nielen v kruhu rodiny, ale aj pred lekárom. Ak vám úprava životosprávy a domáca liečba nezaberajú, treba prelomiť tabu a vyhľadať odborníka. Samozrejmosťou by návšteva ambulancie mala byť aj v prípade, ak je plynatosť spojená s neznesiteľnými kŕčmi, zápchou či hnačkou. Meteorizmus totiž môže byť aj príznakom ochorenia, ktoré si bude vyžadovať dlhodobejšiu liečbu, napríklad syndrómu dráždivého čreva, Crohnovej choroby, laktózovej intolerancie či celiakie.


Čo v boji s plynatosťou najviac pomáha vám? Napíšte ostatným čitateľom tipy v diskusii pod článkom.

Zdroj: Mirka

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close