Výživa pre mozog je krásne farebná: Jedzte takto a ochránite ho pred demenciou aj stresom

Foto: Gettyimages

Foto: Gettyimages

Niektorým seniorom to myslí tak, že predbehnú aj o desiatky rokov mladších členov rodiny. Ďalších trápi strata krátkodobej a dlhodobej pamäte, problémy s rečou, orientáciou, či dokonca zmeny osobnosti.

Riziko neurodegeneratívnych ochorení a rozvoj ochorení mozgu súvisí aj so zložením stravy. Každý deň by sme si preto mali dopriať dostatok živín, aby sme si mohli čo najdlhšie udržať sviežu myseľ, spoľahlivú pamäť a výborný postreh. Siahnite po tých najlepších z nich!

Celé zrná zlepšujú koncentráciu a sústredenie

Mozog potrebuje na svoj chod energiu, ktorú prednostne získava zo sacharidov. Postrehli ste už na sebe, že s narastajúcim hladom klesá schopnosť sústrediť sa? Po obnovení hladiny glukózy v krvi sme za pár minút čulí a pripravení rozlúsknuť aj ťažšie výzvy. Nesiahajte však po sladkostiach. Lepšou voľbou sú celozrnné potraviny s nízkym glykemickým indexom, z ktorých sa energia uvoľňuje pozvoľna. Šetrnou úpravou si v sebe uchovali vitamíny skupiny B, vitamín E a horčík, ktoré sú nevyhnutné pre správne fungovanie nervového systému.


Mohlo by vás zaujať: Nedokážete sa sústrediť a často zabúdate? Mozog preberie správna výživa


Černice, čučoriedky, maliny – cenné antioxidanty

Malé, chutné a nadupané prírodnou silou! Bobule tmavočervenej až fialovej farby sú najväčšou zásobárňou antioxidantov a navyše bohaté na vlákninu a vitamíny C a K. Pomáhajú oddialiť neurodegeneratívne ochorenia spojené s pribúdajúcim vekom a zmierňujú účinky dlhodobého stresu. Obsiahnuté živiny prispievajú k zlepšeniu komunikácie medzi mozgovými bunkami a zvyšujú ich plasticitu, vďaka sa ktorej si mozog dlho udrží schopnosť učiť sa a pamätať si.

Paradajky do boja proti demencii

Lykopén, silný antioxidant nachádzajúci sa v paradajkách, môže poskytnúť ochranu pred poškodením buniek spôsobeným voľnými radikálmi, ktoré sa podieľajú aj na rozvoji demencie, najmä Alzheimerovej choroby. Dajte prednosť vareným paradajkám s trochou olivového oleja, aby ste dosiahli najlepšiu absorpciu lykopénu.

Káva pre zvýšenie mozgovej kapacity

Väčšina z nás pije kávu, aby sme zvýšili svoju bdelosť a nezaspali niekde na pracovnom stole uprostred práce. Kofeín v káve totiž blokuje látku v mozgu známu ako adenozín, ktorá spôsobuje pocit ospalosti. Vedcom sa podarilo zistiť, že pravidelný prísun kofeínu zvyšuje mozgovú kapacitu pre uchovávanie informácií.


Mohlo by vás zaujať: 5 potravín, ktoré udržia mozog v dobrej kondícii: Zlepšujú pamäť aj sústredenie


Kvalitná čokoláda zlepší nielen náladu

Máte chuť na zdravú dobrotu? Je dokázané, že čokoláda s obsahom viac ako 70 % kakaa má blahodárny vplyv na zdravie mozgu. Zvyšuje totiž neuroplasticitu mozgu a obsahuje vysoké množstvo cenných antioxidantov – flavonoidov, ktoré chránia mozog pred predčasným starnutím a stresom. Ak máte horšie obdobie, plné pochmúrnych myšlienok, bez výčitiek si doprajte tabličku kvalitnej čokolády. Funguje totiž aj ako prírodné antidepresívum.

Ryby, oriešky aj tekvicové semená

Spoľahlivým zdrojom omega-3 mastných kyselín v aktívnej „hotovej“ podobe sú ryby – losos, sardinky, makrely, pstruh či sleď. Našu pozornosť si však zaslúžia aj rastlinné zdroje: ľanové semená, sójové bôby, tekvicové semená , vlašské orechy, avokádo. Tuky v nich obsiahnuté sú dôležité pre zdravé fungovanie srdca, kĺbov a predovšetkým mozgu. Dostatočné množstvo omega-3 tukov vo vašej strave je dobrou výbavou aj do boja proti depresii.

Brokolica, karfiol, ružičkový kel

Máme ich radi zapekané, na pare, ale aj v krémovej polievke. Karfiol, ružičkový kel a brokolica obsahujú glukozinoláty, ktoré pomáhajú znižovať oxidačný stres a spomaliť tak rozpad acetylcholínu. Ide pritom o jeden z najdôležitejších neurotransmiterov. Jeho nízke hladiny sú spájané s rizikom rozvoja Alzheimerovej choroby. Acetylcholín je mimoriadne dôležitý pre uchovávanie informácií a prispieva k tomu, aby naše spomienky zostali dlho ostré a nestrácali sa predčasne do zabudnutia.


Ktoré zo spomínaných potravín si najčastejšie doprajete vy? Napíšte ostatným čitateľom do diskusie pod článkom.

Zdroj: Lucka

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close