Wartburg a Trabant: Nemecké automobilové legendy, na ktoré sa nezabúda

Wartburg 353

flickr.com/Vounisios

Kúpa auta je dodnes veľkou vecou. Často sa stáva novým členom rodiny a neraz aj pojedačom značnej časti peňazí. Aj preto auto bolo vždy symbolom prestíže a istého postavenia. Dnes je už bežnou súčasťou každodenného života. Na výber máte desiatky výrobcov a stovky modelov, stačí si len vybrať. Aké autá náas očarovávali v minulosti?

Wartburg, BMW východu

Táto automobilka má svoje sídlo v nemeckom meste Eisenach. Jej počiatky siahajú do roku 1896 a prvý automobil z výrobnej linky východonemeckého mestečka vzišiel už v roku 1898. Ide tak o jednu z najstarších automobiliek s bohatou históriou. Spoločnosť si prešla niekoľkými názvami, významný pre ňu bol rok 1928. Vtedy sa stala súčasťou koncernu BMW a vyrábala tie najluxusnejšie autá svojej triedy.

V tomto období sa v Eisenachu vyrábalo BMW, no od roku 1952 sa dostala fabrika pod nadvládu sovietskych okupantov. Dovtedy z výrobnej linky vychádzalo mnoho automobilov BMW, jedným z nich bol typ 321, výrobou ktorého sa inšpirovali aj pri výrobe Wartburgu. Po spomínanom roku 1952 však BMW nechcelo, aby sa pod jeho značkou vyrábali aj modely vo východnom bloku, NDR. Preto sa automobily vyrobené vo fabrike premenovali na EMW. Zaujímavosťou je, že zmenou prešiel aj typický znak automobilky. Modrá farba v znaku bola nahradená červenou, aby bolo jasné, že auto pochádza z východného bloku. Až v tomto období automobilka dostala svoje meno.

V roku 1955 bol ukončený vývoj prototypu 311. 3 na začiatku mala odkazovať na výrobu úspešných BMW rady 3. Tristojedenástka vtedy ešte neniesla meno Wartburg. Zúčastnila sa však prestížnej rallye, trať ktorej viedla pod vrcholom Wartburg. A Wartburg bol na svete.


Mohlo by vás zaujímať: Ideálne malé auto: Ktoré bude spĺňať vaše očakávania najlepšie?


Najznámejší u nás

Najznámejším bol Wartburg 353. Na našich cestách ste sa s ním mohli stretnúť už od roku 1966 až po rok 1990, kedy niesol označenie 1.3. Možno malo veľa z vás verziu 353 Tourist, kombi. Bola ešte populárnejšie ako konkurenčná Lada, Wartburg bol priestrannejší a aj pohodlnejší. Najnovší Wartburg bol aj celkom svižný, na svoju dobu zvládal rýchlosť až 140 km/h a pri úspornej jazde pri 90 km/h spotreboval len 6,4l/100km. Jeho hviezda zhasla v roku 1991, no nádej do budúcna tu je.

Auto z umelej hmoty? Zoznámte sa, Trabant

Trabant

História azda najznámejšieho automobilu minulej éry v podstate siaha až do roku 1904. Vtedy vznikla spoločnosť Horch Motorverke, z nej sa neskôr vyčlenila spoločnosť Auto Union, ktorej súčasťou bola okrem iného aj známa Audi. Postupom času hlavne v dôsledku vojny bol v NDR akútny nedostatok oceľového plechu, potrebného na výrobu karosérií. Preto bol vyvinutý Trabant. Písal sa rok 1957 kedy boli testované prvé prototypy, o rok neskôr sa dostali aj do sériovej výroby. Za vyše tridsať rokov sa ich vyrobilo viac ako tri milióny.

V súčasnosti s týmto legendárnym autíčkom je určite na mieste spomenúť meno Werner Lang. Ten bo hlavným konštruktérom a v podstate celý Trabant mal na svedomí. Žiaľ navždy nás opustil vo veku 91 rokov len pred pár dňami. Navrhol, aby sa na oceľový rám karosérie upevňovali dielce zo špeciálneho plastu, duroplastu. Vďaka nemu sa znížila hmotnosť, ale hlavne cena automobilu.


Najlepšie informácie o autách a motorizme nájdete na podkapotou.sk


Legendárne modely

Prvým modelom bol ten s označením 500, neskôr ho nasledovalo niekoľko menších vylepšení, no napriek tomu boli najúspešnejší jeho nástupcovia. Modely 600 a 601. Ten druhý mal o čosi hranatejšie tvary. Jeho motor ponúkol výkon 26 konských síl, maximálnu rýchlosť 112 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 21 sekúnd a spotrebu 7l/100 km. Z tohto autíčka bolo vyrobených viac ako 3 milióny kusov a za jeden jeho majiteľ dal približne 40 000 Kčs. To bolo v porovnaní s produkciou domácej Škody veľmi lákavé, keďže populárna Škoda 105 stála okolo 60 000 kčs, rozdiel bol teda značný. A mohli ste sa pochváliť, že jazdíte na BMV. Žiaľ iba s obyčajným V. Znamenalo to Bakelitové Motorové Vozidlo.

Výroba vozidla bola ukončená v roku 1991. Zaujímavosťou je, že nový model Trabantu so silenejším motorom o objeme 1,1 namiesto 0,6 litra sa začal vyrábať v roku 1990, teda len rok pred ukončením výroby. S Trabantom sa však možno ešte niekedy stretneme, existujú totiž dizajnérske štúdie na oživenie legendy.

Veď už niekoľko rokov po ukončení výrobi sa pre niektorých motoristov stal „imidžovkov“. Britský dipomat Steven Fisher, šéf misie v Budapešti, si v roku 2007 nechal natrieť model P50 na bristkú závodnícku uelenú farbu a používal ho ako svoje diplomatické vozidlo.


Pamätáte si ešte na spomínané modely áut? Napíšte ostatným čitateľom do diskusie.

Zdroj: flickr.com/Vounisios, flickr.com/Vounisios, flickr.com/GoldScotland71, David
Odporúčame