Zapnite mozog na maximum: Ako mu pomôcť po dlhšom čase voľna?

Muž

thinkstockphotos.com

Dva týždne voľna prospejú telu aj mysli, to však ešte neznamená, že hneď po návrate do práve budete excelovať. Podobne to vyzerá, aj keď nastupujete do novej práce po čase strávenom doma. Oplatí sa vedieť, že mozog naštartujú po dlhšom voľne sušené slivky, lúštenie krížoviek, kreslenie, beh i bicyklovanie.

Mozog sa zahrieva ako motor

,,Je prirodzené, že človek sa vracia ťažšie k bežnému pracovnému ‚módu‘. Nevie sa sústrediť na prácu, ľahšie zabúda, uteká myšlienkami od úloh a všetko mu trvá dlhšie než obvykle,“ hovorí lekár Tomáš Kampe.

Kreslite si

Pamäť treba cvičiť ako sval. Kreslením sa rozvíja tak, že dochádza k lepšiemu prepojeniu ľavej a pravej hemisféry a pomáha tvoriť takzvané myšlienkové mapy. ,,Tie sú vynikajúcim prostriedkom na dobré a dlhodobé zapamätanie si informácií i súvislostí. Využívajú sa tak napríklad na učenie, premýšľanie, alebo napríklad zaujímavé riešenie problémov,“ podotkol lekár.


Mohlo by vás zaujať: 6 vecí, ktoré škodia mozgu: Vyhnite sa im a zachovajte si zdravý rozum čo najdlhšie


Dodajte telu bór a ďalšie látky

Sušené slivky pomôžu efektívne myslieť, a to vďaka látke bór. Ľudia s jej nedostatkom trpia zníženou pozornosťou, alebo majú zhoršené myslenie. ,,Veľké množstvo tejto látky obsahujú aj sušené hrozienka, mandle, arašidy či brokolica,“ konštatoval Kampe.

Mozog potrebuje aj cukry či vitamíny B a E, železo a selén. Kombinácia týchto látok prispieva napríklad k optimálnej funkcii nervového systému, znižuje mieru únavy a podporuje optimálne kognitívne funkcie.

Nezabudnite na pohyb

Pohybová aktivita podľa lekára prekrvuje mozog a produkuje nové nervové bunky. ,,Pri behu, jazde na bicykli, lezení po skale alebo napríklad bedmintone musia tisícky nervových buniek spolupracovať, čím mozog pracuje na plné obrátky,“ dodal.


Mohlo by vás zaujať: Bystrá myseľ bez Alzheimera až do stovky? Potrápte svoj mozog týmito úlohami!


Neurobik

Vášmu mozgu určite prospejú aj jednoduché cvičenia, ktorými môžete precvičiť a zlepšiť jeho činnosť.

  • Trávte čas na nových miestach. Nepoužívajte po ceste navigáciu, ale iba klasickú mapu.
  • Nakupujte v obchode, do ktorého bežne nechodíte.
  • Zhasnite svetlá a pohybujte sa po byte ako nevidomý. Precvičíte všetky ostatné zmysly.
  • Rozlíšte mince bez použitia zraku.
  • Používajte pri základných činnostiach (umývanie zubov, odomykanie…)menej dominantnú ruku.
  • Lúštite rôzne typy krížoviek.

Ako sa svoj mozog po dovolenke snažíte rozhýbať vy? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdroj: thinkstockphotos.com, thinkstockphotos.com, Zora, TASR

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close