Zastavte padanie vlasov: Dodajte im potrebné vitamíny a minerály

Hrebeň

thinkstockphotos.com

Vypadávanie vlasov, odborne nazývané alopécia, nastáva v prípade výrazného oslabenia vlasových folikulov. Zväčša k nemu dochádza v dôsledku genetických predispozícií, zvyšujúceho sa veku, hormonálnych zmien, konzumácie nevyváženej stravy či použitia chemicky obohatených vlasových prípravkov. Vypadávanie je však prirodzenou súčasťou ich rastového cyklu, takže ak si na vankúši nájdete zopár vlasov, nemusíte prepadať panike.

Optimálne denné množstvo vypadnutých kaderí je 50 až 100, čo je ale pri celkovom množstve 100 000- 150 000 nepatrné číslo. O nadmernom vypadávaní hovoríme vtedy, ak počas dňa stratíte viac ako spomínaných 100 vlasov. V takom prípade je nutné začať pátrať po príčinách tohto stavu. Zároveň môžete doplniť nasledovné živiny, ktoré podporujú zdravie vlasových ložísk a upravujú stav pokožky hlavy.

Zinok a železo

Pokiaľ ide o zdravie vlasov, ide v podstate o dva najdôležitejšie vitamíny vôbec. Zinok totiž podporuje rast vlasov a železo zabraňuje ich vypadávaniu. Podľa dermatologicky Wilmy Bergfeld z Clevelandskej kliniky obe látky zároveň spevňujú vlasové korienky a ložiská, čím dodávajú pevný základ pre zdravé a lesklé vlasy. Jedzte preto najmä chudé červené mäso, špenát či sušené marhule, ktoré sú bohatým zdrojom oboch živín, najmä železa. Z rastlinných zdrojov sú vhodné najmä strukoviny ako sója a šošovica, ktoré prispievajú k hormonálnej rovnováhe. Kombinujte ich so zeleninou bohatou na vitamín C, ktorý podporuje vstrebávanie železa.


Mohlo by vás zaujať: A je po holej hlave: Vedci zistili, čo spôsobuje vypadávanie vlasov


Vitamín D

Okrem mnohých iných zdravotných benefitov spôsobuje vitamín D aj to, že aktivuje rast vlasov. Doplníte ho konzumáciou treščej pečene, morských rýb, rybieho oleja, vaječného žĺtka či mliečnych výrobkov. Nezabudnite ich však zjesť s trochou mastnejšieho jedla, keďže vitamín D je rozpustný v tukoch. Prirodzene ho však viete prijať aj počas prvých ranných (alebo neskorších poobedných) lúčov, kým ešte žiarenie nie je natoľko nebezpečné.

Biotín

Biotín je jeden z vitamínom skupiny B a je rozpustný vo vode. To, že váš organizmus trpí jeho nedostatkom spozorujete na základe nadmerne sa mastiacich, vypadávajúcich, lámajúcich sa a viditeľne poškodených vlasov. Najväčším prirodzeným zdrojom biotínu je vaječný žĺtok, strukoviny, orechy, mlieko, kvasnice, huby, špenáte či kapuste.


Mohlo by vás zaujať: Liek na plešinu menom transplantácia vlasov: Aké sú vaše možnosti?


Magnézium

Nedostatok tohto pre ľudský organizmus najdôležitejšieho minerálu možno pocítiť aj prostredníctvom nadmerného vypadávania vlasov. Je totiž potrebný pri tvorbe zdravých vlasových folikulov. Nájdete ho najmä v orechoch, rybách a v zelenej listovej zelenine.

Bielkoviny

Bielkoviny, alebo tiež proteíny, sú takpovediac základným stavebným kameňom ľudského tela. Podieľajú sa totiž na raste a obnove buniek. Vďaka tomu dokážu podporiť aj rast vlasov. Ideálna odporúčaná denná dávka bielkovín je 0,8 až 1,3 gramu na jeden kilogram telesnej hmotnosti človeka. To znamená, že priemerný muž by mal denne prijať od 56 do 91 gramov a priemerná žena od 46 do 75 gramov bielkovín. 100 g mäsa pritom obsahuje približne 27 g bielkovín. Okrem mäsa ich nájdete aj v rybách, vajciach, mliečnych výrobkoch, strukovinách či orechoch.


Mohlo by vás zaujať: Zázračný liek na vypadávanie vlasov…existuje?


Omega-3 mastné kyseliny

Pravidelnou konzumáciou tučných rýb (ako je napríklad losos a tuniak), avokáda či orechov udržíte vaše vlasy hydratované a pevné. Obsahujú totiž dostatočné množstvo omega-3 mastných kyselín, ktoré sú, okrem iného, nevyhnutné aj pre zdravie a krásu vašich vlasov.

A čo ešte?

Ak vám teda vypadávajú vlasy viac, ako je prirodzené, okrem živín je nutné dodržiavať aj niekoľko ďalších pravidiel:

  • používajte zásadne šampón s neutrálnym PH – ten totiž chráni ochrannú vrchnú vrstvu pokožky vlasov,
  • zrieknite sa vlasových produktov – a to najmä tužidiel, gélov a iných prípravkov určených na fixáciu účesu, obsahujú totiž chemické látky, ktoré narúšajú pokožku hlavy a vlasové ložiská,
  • mokré vlasy po umytí dôkladne usušte – až potom ich začnite česať redším hrebeňom, korienky sa presušením znovu uzatvoria,
  • používajte riedky hrebeň – nie kefu, ktorá je k vlasom drsná a dochádza k vytrhávaniu vlasov, ak ste ale na ňu zvyknutí, používajte zásadne kefu s guľôčkovým zakončením,
  • pokiaľ je to možné, vlasy fénujte čo najmenej – a keď, tak teplým, nikdy nie horúcim vzduchom a z väčšej vzdialenosti,
  • vlasy oplachujte vlažnejšou vodou – nikdy nie horúcou, ktorá pokožku hlavy vysúša.

Ako s vypadávajúcimi vlasmi bojujete vy? Napíšte a poraďte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdroj: thinkstockphotos.com, thinkstockphotos.com, Lucia

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close