Zbavte sa zápchy účinne a bezpečne: Pomôžu vám tieto rady

Zápcha

gettyimages

Každý, kto aspoň raz zažil niekoľkodňovú zápchu vie, že tento pocit je oveľa nepríjemnejší ako jednodňová hnačka. Bolesti v bruchu sa stupňujú a s každým dňom cítite, že vaše črevá sú viac preplnené. Naučte sa zápchu rozoznať a bezpečne odstrániť.

Zápcha často trápi ľudí, ktorí úmyselne potláčajú ranné nutkanie na stolicu. Problém s ňou mávajú aj tí, ktorí sa ocitli v neznámom prostredí a na cudzej toalete to jednoducho „nejde ako doma“. Preto je dobré mať po ruke niekoľko užitočných tipov, ktoré vám v akútnej situácii pomôžu a naučia vás tomuto problému predchádzať.

Alfou a omegou je prevencia

Vašou úlohou je zabrániť tomu, aby sa stolica v črevách hromadila. Toxíny, ktoré v sebe nesie, môžu cez črevnú stenu prenikať späť do organizmu. Pri zápche preto nepociťujete len bolesti a tlak v brušnej dutine, ale aj celkovú únavu, slabosť a migrénu. Aj keď sú preháňadlá účinné, vytvárajú nebezpečný návyk. Lepšiu službu svojmu tráveniu urobíte dlhodobým a správnym prístupom.


Mohlo by vás zaujímať: Zápcha vie poriadne znepríjemniť život: Ako s ňou nadobro skoncovať?


Čo vám pomôže s vyprázdňovaním?

Uľavte si slivkami – účinnými a dobre overenými pomocníkmi proti zápche sú sušené slivky. Vhodná je aj slivková šťava alebo voda z kyslej kapusty.

Hýbte sa – aktivitu čriev zvýšite pravidelnými prechádzkami, výborne funguje aj jóga a cviky určené na podporu peristaltiky čriev. Vyskúšajte známu polohu kolísky, pri ktorej si ľahnete na zem, kolená pritlačíte k hrudníku a rukami ich objímete.

Nevysedávajte na toalete – ide o častý zlozvyk, ktorý vedie k namáhaniu krvných ciev v konečníku a prispieva k vzniku hemoroidov. Lúštenie krížoviek alebo čítanie si radšej vychutnajte na gauči.

Nohy zdvihnite vyššie – pozícia, v ktorej bežne sedíte na WC, je pre vyprázdňovanie neprirodzená. Kolená by mali byť o niečo vyššie, bližšie k brušnej dutine, preto ak je to možné, zadovážte si malý stolček s výškou cca 20 – 25 cm a chodidlá naň položte.

Na toalete trénujte – tzv. toaletný tréning spočíva v tom, že na lačno vypijete 250 – 500 ml vlažnej vody. Snažte sa v rámci ranných príprav čo najviac hýbať, aby ste podporili činnosť čriev. Raňajky by mali obsahovať ovocie, ovocné šťavy, vlákninu a probiotiká. Po nich nasleduje návšteva toalety. Možno to prvé dni nebude fungovať ukážkovo, za skúšku to však určite stojí.

Doprajte si potraviny bohaté na vlákninu – do jedálnička zaraďte čo najviac strukovín a biele pečivo nahraďte celozrnným. Skvelým pomocníkom sú ľanové semienka. Pridajte ich do šalátu alebo z nich pripravte jednoduchý odvar – 1 PL varte v 0,5 l vody 5 minút.

Jedzte surové ovocie a zeleninu – v období zápchy by ste mali denne zjesť až 1 kilogram ovocia a zeleniny v surovom stave. Sú bohaté na vitamíny, vlákninu a vodu.

Zvýšte pitný režim – príjem tekutín by ste mali zvýšiť na 2 – 4 litre denne. Pozor však na močopudné čaje a kávu, ktoré by mohli zapríčiniť odvodňovanie. Ideálne je piť čistú vodu.


Mohlo by vás zaujímať: Komplikuje vám zápcha život? Netrápte viac svoje telo, zbavte sa jej!


Dlhodobé ťažkosti neignorujte

Občasné ťažkosti s vyprázdňovaním môže vyriešiť zopár trikov. Zápcha, ktorá sa opakuje po dobu niekoľkých mesiacov, môže súvisieť s ochorením čriev a konečníka. Hrozí syndróm lenivého čreva, syndróm dráždivého čreva, defekty na črevách a azda najväčším rizikom je rakovina hrubého čreva alebo konečníka, kedy vyprázdňovaniu stolice bráni nádor. V prípade, že vás zápcha trápi dlhodobo a ani naše rady vám nepomôžu, vyhľadajte lekársku pomoc a symptómy neignorujte.


Máte skúsenosti so zápchou? Čo vám najviac pomohlo pri boji s ňou? Napíšte ostatným čitateľom tipy do diskusie pod článkom.

Zdroj: Lucia, gettyimages

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close