Zhoršuje sa vám pamäť? Tu je 6 tipov, ako si ju vylepšiť!

Žena

thinkstockphotos.com

Možno to poznáte z vlastnej skúsenosti. Zrazu si neviete spomenúť prečo ste vošli do izby, kde ste nechali kľúče, na meno známeho, alebo na dobrý recept. Pamäť sa vekom zvykne zhoršovať, ale nie je to ani tak jej opotrebovaním, skôr malým využívaním. Rovnako ako svaly, aj náš mozog potrebuje aktivitu, aby sa udržal v správnom tempe.

Najčastejšie príčiny zhoršenia pamäte

Pred tým, ako začnete s praktickými cvičeniami na zlepšenie pamäťových schopností, je potrebné spraviť sondu do vlastného života. Či budete zabúdať, alebo si v hlave udržíte takmer všetko, má dopad aj to, aký životný štýl vyznávate. Alice Vestergaard, profesorka na Katedre zdravotníctva Ashfordskej univerzity označila za hlavných aktérov zabúdania nedostatok spánku, stres, multitasking, dehydratáciu, nachladnutie, infekcie, ale aj niektoré lieky, či alkohol.

Zabudnite na mnoho vecí

Ak nechcete zabúdať, ako prvé je potrebné sa prestať „sústrediť “ na množstvo vecí naraz. Hlavným problémom, prečo si pamätáte stále menej, je množstvo informácií, ktoré spracovávate povrchne. Na 10 vecí naraz sa mozog nedokáže sústrediť. Unikajú mu detaily a tým stráca schopnosť vytvárať adekvátne pamäťové stopy. Ak si niečo chcete zapamätať, venujte tomu 100% pozornosti.


Mohlo by vás zaujať: Dobrú pamäť máte vo svojich rukách: Ako si ju udržať čo najdlhšie?


Hovorte nahlas

Čím viac zmyslov zapojíte, tým lepšie si informáciu mozog zapíše. Preto neváhajte vysloviť dôležité nahlas veci. Aktivujete tým viac mozgových centier a vytvoríte mapu zážitkov, ktoré sa budú viazať k situácii, či predmetu a následne si informáciu ľahšie vyhľadáte v pamäti.

Cvičte

Pamäť je komplexný systém a do veľkej miery závislý na fyzickej kondícii človeka. Tridsaťminútová pohybová aktivita minimálne 5-krát za týždeň zlepší schopnosť vybaviť si spomienky. Dôvodom je lepšie prekysličenie mozgu. V tomto prípade je to v našej hlave rovnako ako vo svaloch. Viac kyslíka znamená viac výkonu.

Viac sa smejte

Optimisti majú lepšiu pamäť ako pesimisti. Účinok je zaručený, ak sa budete miesto mračenia usmievať. Mozog pracuje na úplne inej frekvencii, ak je veselý a nemusí riešiť problémy.


Mohlo by vás zaujať: Vyhnite sa problémom s pamäťou: K bystrému mozgu si pomôžete vhodnou stravou


Pite dostatok vody

Hovoríme však o vode čistej. Mozog tvorí 80 – 90% vody a ak si nedoprajete adekvátny pitný režim, okrem malátnosti pribudne aj mizerná schopnosť vybaviť si, čo ste si chceli zapamätať.

Učte sa zbytočnosti

V mladosti sme museli do hlavy dostať množstvo nepotrebných informácií, ktoré sme nikdy v živote nepoužili. Lenže práve neustály prísun vedomostí a učenie sa naspamäť zlepšuje kognitívne funkcie mozgu aj jeho pamäť. Neváhajte preto trénovať hlavu tým, že sa naučíte básničku, snažíte sa zapamätať ŠPZ auta, televízny program, alebo stať z obľúbenej knihy. Každý deň sa niečo naučte. Pretože v konečnom dôsledku si tak cibríte pamäť na to, aby ste si v prípade potreby zapamätali všetko dôležité. Pamäť sa používaním neopotrebuje, naopak, dostáva sa do kondície. 


Máte pocit, že sa vaša pamäť zhoršuje? Ako sa s tým snažíte bojovať? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdroj: thinkstockphotos.com, thinkstockphotos.com, Alex

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close