Prevaľujete sa v noci v posteli? Vďaka tomuto zisteniu budete spať opäť ako v bavlnke!

Žena v posteli s budíkom

Spoznajte svoj chronotyp, svojmu telu budete rozumieť o niečo lepšie (Zdroj: GettyImages)

Chodievate spať so sliepkami a napriek tomu ráno vstávate unavení? Ste čulí už s východom slnka, no na poludnie by ste najradšej utiekli z práce, aby ste si na chvíľu zdriemli? Problémy so vstávaním a zaspávaním môže mať na svedomí váš chronotyp. S naším rozdelením, možno zistíte či ste medveď, lev, vlk alebo delfín.

Čo je chronotyp?

Americký lekár Michael Breus, odborník na spánok, na základe svojich skúseností so stovkami pacientov dospel k poznaniu, že každý človek má v sebe biologické hodiny. Tie sú dané geneticky a nedajú sa „prestaviť“. Kým niekomu vyhovuje vstávať skoro ráno, iní sú na vrchole pracovnej aktivity až večer a potrebu spánku začnú pociťovať v neskorých nočných hodinách. Chronotyp je práve spomínané nastavenie vnútorných biologických hodín človeka.


Mohlo by vás zaujať: Ponocovanie môže spôsobiť vážne ochorenia: Poradíme, čo vám prinesie pokojnú noc


Ranné vtáča a nočná sova nestačí

Na tom, že spánok by mal trvať približne 7 – 8 hodín, sa vo všeobecnosti zhodujú všetci odborníci. Problém nastáva, keď má zaznieť odporúčanie, v ktorú hodinu ísť spať a v ktorú vstávať. Mnohí lekári vystríhajú pred ponocovaním. Ako sa má ale „sova“ prinútiť ísť do postele za súmraku? A je to pre ňu vôbec dobré?

Doktor Breus tvrdí, že ľudové rozdelenie na škovránka a sovu nestačí. Podľa neho existujú štyri chronotypy. Ku ktorému patríte vy?

Medveď

Ide o najrozšírenejší spánkový chronotyp – týka sa približne 55 % populácie. Medvede sú najaktívnejšie za denného svetla, takže sa dá povedať, že bežná pracovná doba je im doslova šitá na mieru. Ich výkonnosť však počas dňa kolíše. Najviac sústredené sú medzi deviatou a desiatou, kedy odvádzajú najviac kvalitnej práce. Počas obedňajšej prestávky si neraz potrebujú dopriať šlofíka, aby mohli popoludní opäť pokračovať v práci.

Títo ľudia sú zväčša extroverti, majú radi spoločnosť, zábavu, komfort a dobré jedlo. Ich potreba spánku je vysoká. Aby sa cítili dobre, mali by chodiť spávať okolo 23. hodiny a prebúdzať sa medzi šiestou a siedmou hodinou.

Vlk

Tak ako vlci v prírode vyrážajú na lov v noci, tak aj ľudia s chronotypom vlka najlepšiu prácu odvádzajú popoludní a v neskorých večerných hodinách. Ide väčšinou o mimoriadne kreatívnych ľudí so strednou potrebou spánku, ktorých je v populácii asi 15 až 20 %. Títo ľudia bývajú spontánni, plní nápadov, radi skúšajú nové veci a sú ochotní riskovať.

Sú však tiež náladoví a emocionálni. Ranné vstávanie aj s ohľadom na nočnú aktivitu vlci vyslovene nenávidia, málokedy sú schopní vstať a fungovať pred 9. hodinou. Klasická pracovná doba je pre nich doslova utrpením.


Mohlo by vás zaujať: Čas vstávania ovplyvňuje zdravie aj postavu: Sú na tom ranné vtáčatá ozaj lepšie?


Lev

V prírode sú levy na vrchole potravinového reťazca. Keď lovia korisť sú sústredení, rýchli, presní, orientovaní na cieľ. Podobne by sa dali charakterizovať ľudia s chronotypom leva. Vstávajú skoro ráno, aby mohli pracovať. Práve vtedy bývajú najproduktívnejší a keď ostatní dorazia do zamestnania, oni už majú kus práce odvedenej. Často ide o úspešných podnikateľov a manažérov náročných k sebe aj ostatným.

Aj preto sa zrejme skoré ranné vstávanie neraz v populárnych príručkách uvádza ako najlepší recept na úspech. Levov je v populácii podobne ako vlkov približne 15 – 20 %. Keďže sú čulí od skorých ranných hodín, potreba spánku sa u nich spravidla ohlasuje okolo desiatej večer.

Delfín

Mávajú problém vstať aj zaspať a keď zaspia, tak len na pol oka. To druhé neustále dáva pozor, či „okolo nepláva žralok“ alebo nehrozí iné nebezpečenstvo. Podľa doktora Breusa delfíny najčastejšie trpia poruchami spánku, ktoré neraz súvisia s úzkosťou a neurózami. Ľudia s chronotypom delfína sú inteligentní so sklonmi k perfekcionizmu. Pracujú dlho do noci, popoludní však potrebujú prekonať pokles energie. V populácii ich je približne 10 %.

Chronotyp rešpektujte

Poznať svoj chronotyp je dobré minimálne preto, aby sme vedeli, prečo sa naše telo správa práve tak, ako sa správa. Prečo sa nám napríklad chce najviac pracovať večer, hoci nás všetci posielajú spať, alebo prečo ráno nevieme dospať a v práci sme každý deň medzi prvými. Keďže je spánkový chronotyp súčasťou existencie každého z nás, je prakticky nemožné ho meniť.

Oveľa rozumnejšie je rešpektovať ho. Samozrejme, nie vždy je možné riadiť sa tým, čo požaduje náš organizmus. Keď však vieme, aký máme biorytmus dňa a noci, môžeme sa naučiť so spánkom pracovať tak, aby sme sa cítili čo najlepšie a najspokojnejšie.


Objavte ešte viac zaujímavých článkov, receptov a videí!

Zdroj: Plnielanu.sk

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close