Zmáha vás smútok a úzkosť? Skúste naše 4 tipy proti depresii

Depresia

thinkstockphotos.com

Depresia v pravom zmysle slova nie je len o jednom či dvoch dňoch, keď máme náladu pod psa a nič sa nám nechce. Skutočná depresia trvá zväčša niekoľko týždňov a spájajú sa s ňou typické symptómy – úzkosť, osamelosť, obviňovanie seba samého, sebavedomie na bode mrazu, únava, poruchy koncentrácie, poprípade hnev, agresivita. Liečba patrí do rúk odborníka. Spravidla ide o kombináciu farmakologickej liečby a psychoterapie. Avšak pomocnú ruku môžu aspoň čiastočne podať aj tieto tipy.

1. Vyskúšajte ľubovník bodkovaný

Táto liečivá rastlina je známa stovky rokov. Zdá sa, že by mohla poslúžiť aj pri liečbe depresie. Podľa informácií publikovaných na stránkach National Center for Complementary and Integrative Health až 29 vedeckých štúdií naznačuje, že ľubovník môže byť lepší ako placebo alebo rovnako účinný ako štandardné antidepresíva na liečbu mierne až stredne závažnej depresie. Pričom ľubovník má menej vedľajších účinkov ako antidepresíva. V prípade, že chcete účinky ľubovníka bodkovaného vyskúšať, je nutné poradiť sa s lekárom, pretože to môže mať negatívne interakcie s antidepresívami i ďalšími liekmi na predpis.

Tip na prípravu čaju: 1 kopcovitá čajová lyžička drogy sa zaleje 250 ml vriacej vody, nechá sa chvíľu lúhovať a precedí sa. Pijú sa 2 až 3 šálky denne.


Mohlo by vás zaujať: Ak vás trápia depresie, nevzdávajte sa: Možno vám len chýba kyselina listová


2. Podporte prirodzenú tvorbu serotonínu

Serotonín sa nazýva aj hormónom dobrej nálady a práve jeho nedostatok je jednou z častých príčin depresie. Jeho tvorba je závislá od spánku a slnečného žiarenia. Takže v rámci možností je dobré urobiť všetko pre kvalitný a dostatočne dlhý spánok a primeraný čas tráviť vonku na slnečnom svetle. Samozrejme, tvorbu serotonínu možno podporiť aj konzumáciou potravín, ktoré obsahujú aminokyselinu tryptofán – prekurzor serotonínu. Z potravín, ktoré sú dostupné u nás, sú dobrým zdrojom tryptofánu, napríklad:

  • tekvicové semiačka (576 mg/100 g)
  • sója (575 mg/100 g)
  • mozzarella (571 mg/100 g)
  • jahňacie, bravčové a hovädzie mäso (415 mg/100 g)
  • kuracie a morčacie mäso (404 mg/100 g)
  • tuniak (335 mg/100 g)
  • kôrovce (330 mg/100 g)
  • ovsené vločky (335 mg/100 g)
  • fazuľa a šošovica (115 mg/100 g) 
  • vajíčka (167 mg/ 100 g)

3. Stavte na „zimnú čerešňu“

Zimná čerešňa je názov, ktorý označuje bylinku využívanú v ajurvéde – tam je známa ako ashwagandha (Withania somnifera).  Obsahuje napríklad alkaloidy, aminokyseliny a ďalšie látky. V ajurvéde je cenená ako adaptogén, teda pomáha lepšie zvládať stres a nervozitu, zlepšuje koncentráciu, eliminuje úzkostné a depresívne stavy, pomáha navodiť pokojný a kvalitný spánok. Podáva sa ľuďom, ktorí majú ťažkosti s mentálnou a fyzickou slabosťou. Túto rastlinu zoženiete aj u nás v podobe organických práškov alebo extraktov.

Náš tip: Zimnú čerešňu si môžete vypestovať aj doma v črepníku zo semiačok. Nevyžaduje žiadnu špeciálnu starostlivosť, avšak má rada slnko. Využíva sa koreň i nadzemné časti. V ajurvéde sa koreň varí v mlieku, ale dá sa z neho pripraviť aj čaj – koreň sa zaleje vriacou vodou a nechá 10 minút lúhovať. Denná dávka by nemala prekročiť 3 gramy.


Mohlo by vás zaujať: Strata sebavedomia, strach či nervozita: Ako si poradiť s úzkostnou depresiou?


4. Hýbte sa v miernej intenzite

Nie nadarmo sa hovorí, že pohyb udržuje v kondícii nielen naše telo, ale aj myseľ. Vraj na to stačí už 30 minút každý deň, pričom aj tento čas si možno rozdeliť na menšie dávky. Potvrdzujú to aj vedecké štúdie. Odborníci z University of Nebraska Medical Center sú toho názoru, že aeróbne cvičenie, ako napríklad džoging, plávanie, bicyklovanie, ale aj chôdza, záhradkárčenie či tanec, preukázateľne znižujú úzkosť a depresiu. Pričom pre väčšinou pacientov sú vhodné aktivity v miernom tempe, vykonané kedykoľvek počas dňa. U ľudí s vážnejšími problémami sa ako lepšie javia štruktúrované skupinové programy. 


Čo v boji s depresiou najlepšie pomáha vám? Napíšte a poraďte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdroj: thinkstockphotos.com, thinkstockphotos.com, Mimi

0 odpovedí na “Zmáha vás smútok a úzkosť? Skúste naše 4 tipy proti depresii”

  1. áno ja užívam lieky nato bolo mi to zistené minulý rok, pričom som ležal na psychiatrii v levoči tri týždne koncom roka tak teraz je to už lepšie no neviem ale pretrvávajú konflikty, ktoré ťažko viem eliminovať su takí provokační ludia čo sa vo vás vyžívajua ešte k tomu ked nevidíte tak vašu psychyku nahlodávaju ešte viac no umna sa to prejavuje buchaním dverami niekedy som agresívny som sám neviem sa inak brániť nemám nikoho kto by si ma vedel zastať alebo podržať niektorých vypätých sytuáciach no poviem vám jední ludia ale sprostí podali namna trestné oznámenie kôli odpadkom vo vedierku a popritom bol niekto iný zodpovedný za to som si to odskákal ja povedali to mne no hruza ale nie len hociako vyskočil ten človek „okamžite povedzte tomu vášmu asistentovi nech si to sprata po sebe lebo pôjdem žalovať na výbor jasné!“ ja mu nato „ja stým nič nemám čo kričíte“ prišiel ten človek a potom som chcel tomu zabrániť tak sa rozkričal za odpad ja som vystupil načo oslovuje mna a mal osloviť jeho že nemá čo kričať namna on že ja sa nemám starať a mám byť ticho tak som mu vynadal a šiel som ponom palicou ale nič som neurobil prišla polícia no nič mi nepovedali až potom som vedel že išlo namna trestné oznámenie a v čera som sa dozvedel uzavretie „obvinnený buchania na dvere slepeckou palicou vyhrážania sa bitkou“ pritom som ja nebuchal asistent zle vypovedal tak vidíte ako vám niektorí ludia dokážu znepríjemniť život okrem toho mám aj finančné problémy stelekomom som povadený kôli fakture jednej hrozí mi vypojenie no zatial ma nevypojili lebo som sa bránil že všetky doteraz požiadavky som splnil či odklad alebo splátkový kalendár no nevyhoveli mi tak zatial som zvedavý ako to bude z prešova mi chce jeden pán pomôcť finančne uvidím pracuje s viacerími spoločnosťami tak ako to dopadne sám neviem ale ked máte záznam nejaký v registre nik vám nič nedá no on mi odpovedal že už sa im podarilo získať financie viac krát tak šanca tu žije no psychycky som natom zle prosím ak viete nejakú radu napíšte mi na inperio@gmail.com alebo ak sa chcete porozprávať dám aj skype ondrej.lakatos14 pridajte si ma velmi rád sa pozhováram a podáme si navzájom skusenosti prajem pekný den Ondrej Lakatoš Levoča

  2. preco vyhadzovat loooove na liecbu, ked sa to da i jednoduchsie ukoncit? 😀

    no a pan lakatos, v prvom rade to berte tak, ze je to tvrdenie proti tvrdeniu a kedze mate zaznam, vzdy bude vase slovo mat mensiu vahu nez toho bez zaznamu… tak to proste je!

    no a na dane pozicky od kde koho, nato velky pozor!!! lebo vas spravia i oto co nemate a vazne si potom uz mozete rovno slucku uvizat ked to nebudete vediet platit a zoberu vam vsetko… :))

  3. Šport naozaj vie pomôcť. Pomôcť vedia aj meditácie, tai chi chi kung, alebo jóga. Ale podstatné je tiež, vyriešiť príčinu týchto problémov. A väčšinou sa to skrýva v nejakých traumatizujúcich udalostiach, ktoré človek potláča, tie potom narastajú a môžu prepuknúť až do depresie. Často to môže byť aj udalosť trauma z detstva. Mne osobne pomohla prekonať žiaľ zo smrti blízkeho človeka terapia Cesta. Na slovenské pomery je drahá, ale je účinná a za to aby bol človek šťastnejší a nebol z depkovaný to stojí. Život v depresiách nie je to pravé orechové. Terapeutov Cesty sa dá nájsť napríklad na eterapia.sk Väčšinou je potrebná pomoc z druhej strany, pre jednoduchý dôvod, tým že sme v probléme nemáme potrebný nadhľad, keby sme ho mali tak sa netrápime. A ešte jedna rada čo mne dosť pomáhala, keď neviete ako vyriešiť svoj problém, dajte si otázku, čo by si poradila kamošovi, kamoške čo by mal takýto problém. Tak sa dá získať ako taký nadhľad.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close