Končia vaše potraviny často v koši? Naučte sa pár zásad a ušetríte aj svoju peňaženku

Vyhadzovanie jedla do koša

Množstvo jedla zbytočne končí v koši na odpadky (Zdroj: GettyImages)

Vedeli ste, že na celom svete sa každý rok vyhodí až 1,3 miliardy ton potravín? Európskej únii do odpadu putuje ročne 89 miliónov ton a ani Slovensko na tom nie je ružovo. Podľa OSN v kontajneroch končí až 900-tisíc ton jedla.

Keď sa trochu pohráme s číslami, zistíme, že každý obyvateľ Slovenska vyhodí priemerne 0,44 kilogramu potravín denne, a to veru nie je malé množstvo. Ak chcete takýmto situáciám v budúcnosti predísť, dá sa to. Existuje niekoľko múdrych rád a trikov. Ako teda na to?

1. Nakupujte s rozumom

Na začiatku týždňa si sadnite a naplánujte si, aké jedlo budete v najbližších dňoch pripravovať. Potom sa pozrite, čo už doma máte a čo potrebujete dokúpiť. Na nákupný zoznam si napíšte naozaj len potrebné veci. Nechoďte do obchodu hladní, pretože vtedy vám v nákupnom koši zaručene skončí aj to, čo by ste inak nekúpili. Mnohí nevedia odolať rôznym zvýhodneným rodinným baleniam. Po tých však siahnite len vtedy, ak máte susedov či príbuzných, s ktorými sa môžete rozdeliť.


Mohlo by vás zaujať: Keď nakupujeme viac potravín, než zjeme: Osvojte si pár zásad a ušetríte aj peniaze


2. Sledujte označenie trvanlivosti

Mnohí sa v tomto označovaní nevyznajú a tak neraz vyhodia aj potraviny, ktoré ešte pokojne mohli použiť. Je totiž rozdiel, či je na obale uvedené „Spotrebujte do“ (Dátum spotreby), alebo „Minimálna trvanlivosť“.

– Spotrebujte do – je používaný pri potravinách, ktoré sa ľahko kazia. Ich konzumácia či spracovanie preto musí byť rýchle. Ide napríklad o mliečne výrobky, ryby, porciované mäso či výrobky studenej kuchyne. Konzumovať tieto výrobky po dátume spotreby by sme rozhodne nemali, ohrozili by sme tým svoje zdravie.

– Minimálna trvanlivosť – sa používa pri potravinách, ktoré vydržia dlhšie. Aj keď je na obale uvedený dátum, potravina je aj po jeho uplynutí spravidla vhodná na konzumáciu, výrobca len negarantuje jej plnú výživovú hodnotu či chuťovú kvalitu. Ide napríklad o sušienky, cestoviny, čaje, konzervy, múku či strukoviny.

3. Zvoľte správne skladovanie

Potraviny, ktoré rýchlo podliehajú skaze, uchovávame v chladničke. Teplota by mala mať okolo 4 stupňov Celzia. Mala by byť naplnená maximálne z troch štvrtín. Ak ju máme preplnenú, bránime správnej cirkulácii vzduchu, a zároveň strácame prehľad, čo všetko v nej máme.

Podobne ako je to v obchode, aj doma v chladničke by sme mali mať potraviny, ktorým sa končí doba trvanlivosť, čo najviac vpredu. Vytvoriť si môžete aj nejaký „box poslednej záchrany“, kam uložíte potraviny, ktoré treba spotrebovať čo najrýchlejšie.

Na vrchných poličkách je vhodné skladovať syry, vajcia a maslo, na stredných ostatné mliečne výrobky, údeniny a polotovary.
Na spodné poličky umiestnite jedlo, ktoré sa rýchlo kazí, napríklad zvyšky vareného jedla, mäso či ryby.
Do dvierok chladničky patria zaváraniny, kečup, horčica a nápoje.
Do spodných priehradiek dávame ovocie a zeleninu, avšak rajčiny, banány a citrusové plody treba skladovať mimo chladničky. Mrkvu, zemiaky, petržlen, zeler a uhorky je vhodnejšie uložiť v chlade, no zároveň v suchu.


Mohlo by vás zaujať: Tipy na obmedzenie množstva odpadu v domácnosti: Nie je to vôbec tak zložité


4. Pomôžte si mrazničkou

Do mrazničky nikdy nedávajte horúce jedlo, a nikdy znovu nezmrazujte to, čo už raz bolo rozmrazené. Aby sa na jedle nevytvorili ľadové kryštály, poriadne ho zabaľte a vytlačte prebytočný vzduch. Vhodné je tiež porcie rozdeliť, aby ste si rozmrazili práve toľko, koľko zvládnete skonzumovať.

5. Naučte sa variť správne množstvo

V recepte sa obvykle uvádza, pre koľko osôb je vyrátaný, snažte sa preto túto skutočnosť rešpektovať. Aj pri samotnej konzumácii je vhodné naložiť si na tanier radšej menej, a až následne si doložiť. Veľkou výhodou v boji s plytvaním potravinami môže byť záhradka. Zvyšky varenej stravy, ale aj šupy zo zeleniny či pokazené potraviny totiž môžete skompostovať a získať tak kvalitné hnojivo.


Plní elánu aj na Facebooku: Buďte v obraze a nenechajte si ujsť už žiadny zaujímavý článok

Zdroj: Plnielanu.sk

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close