Internetové banky sú čoraz populárnejšie: Aké výhody môžu priniesť aj vám?

internet

thinkstock.com

Ak chceme, aby o naše financie bolo dobre postarané, treba sa aspoň čiastočne orientovať v ponukách jednotlivých bánk. Súčasné ceny bankových produktov a služieb nás totiž neraz donútia poobzerať sa po výhodnejšej alternatíve. To platí nielen v prípade, že si vystačíte s bežným účtom, ale aj vtedy, ak zvažujete úver či jeho refinancovanie. Medzi lídrami na finančnom trhu stále dominujú kamenné banky, no tým rastie konkurencia v podobe bánk internetových. Ktoré z nich pôsobia na našom trhu a ktorými benefitmi oslovujú klientov najviac?

Výstrelok iba pre mladých? Ani zďaleka…

Slovensko dominuje medzi krajinami s najrýchlejším internetom a popredné priečky mu patria aj v percentuálnom zastúpení domácností, ktoré sú vybavené internetovým pripojením. Tento fakt dáva zelenú pre rozvoj mnohých oblastí, internetové finančníctvo nevynímajúc. Najdlhšie na našom trhu pôsobí internetová banka mBank, ktorej prejavilo dôveru už viac než dvestotisíc klientov. Okrem nej sa čoraz obľúbenejšou stáva aj banka Zuno či Fio, ktoré sa už dávno neorientujú výsostne na mladú generáciu. Ani ľuďom v zrelom veku či seniorom totiž základné počítačové znalosti nechýbajú a jednoduché operácie v online bankovníctve sú uspôsobené tak, aby ich zvládol naozaj každý.


Mohlo by vás zaujať: Chcete dostávať dôchodok na iný účet? Poradíme vám, ako na to


Najväčšie lákadlo – účet zadarmo

Klienti bánk si zriaďujú osobné účty najčastejšie preto, aby:

  • im zamestnávateľ mal kam poslať výplatu,
  • mohli platiť kartou,
  • si nastavili trvalé príkazy či súhlas na inkaso
  • si mohli vybrať potrebnú hotovosť z bankomatu.

Všetky tieto služby spolu s elektronickým bankovníctvom bývajú súčasťou balíkov, za ktoré si príslušné kamenné banky mesačne účtujú nemalé sumy. Poplatky za vedenie účtu sa síce líšia, no jedno majú spoločné – v uplynulom období citeľne vzrástli. Aj vďaka tomu sa tak klienti začali obzerať po alternatívach, pri ktorých sú tieto poplatky minimálne alebo rovno nulové.

Založenie a vedenie účtu zadarmo ponúkajú všetky tri z vyššie uvedených bánk. Ich ponuka sa líši najmä v tom, koľko výberov z bankomatov v jednom mesiaci ponúkajú klientom bez poplatku.


Mohlo by vás zaujať: Poberáte invalidný dôchodok a blíži sa aj dôchodkový vek? Zistite, čo bude ďalej


Bankovníctvo v pohodlí domova

Realizácia platieb prostredníctvom mobilného telefónu a jeho aplikácií je dnes bežnou záležitosťou mnohých kamenných bánk. Založenie účtu či vybavenie pôžičky bez priameho kontaktu na pobočke však už také bežné nie je. V tomto prípade sa tri najväčšie internetové banky na našom trhu odlišujú:

  • Zuno – je internetovou bankou v pravom zmysle slova. Založenie účtu, vybavovanie pôžičky, sporenie, bankové operácie – to všetko prebieha výlučne v internetovom prostredí. Klientom sú k dispozícii len dve kontaktné miesta: v Bratislave a v Prešove.
  • mBank – takisto ponúka založenie a vedenie účtu online, no pri informáciách ohľadne úveru či refinancovania má pripravený kontaktný formulár, na základe ktorého si pracovník pobočky dohodne s klientom osobné stretnutie.
  • Fio – už pri samotnom zakladaní účtu vyžaduje prítomnosť klienta na pobočke, čím tak trochu stráca kredit internetovej banky, s ktorým v roku 2010 zavítala na slovenský trh. Do Obchodného registra SR bola zapísaná 19.8., no pobočku v Žiline otvorila už v roku 2009. Jej stále najväčšou prednosťou je nulový poplatok za príjem platieb v nasledovných menách: AUD, CAD, CZK, DKK, GBP, HRK, HUF, CHF, JPY, NOK, PLN, RUB, SEK, USD. To výrazne uľahčuje situáciu najmä podnikateľom.

Čakacie doby znížené na minimum

Klienti kamenných bánk sú nútení po príchode na pobočku vytlačiť si poradový lístok a čakať, kým sa dostanú na rad. Ak patríte ku klientom internetovej banky, množstvo potrieb vybavíte online a v čase, kedy uznáte za vhodné. Trebárs aj v papučiach pri televízore.


Mohlo by vás zaujať: Používať v zahraničí debetnú či kreditnú kartu? Zistite, čo je najvýhodnejšie


Účtov môžete mať aj viac

Aj keď Slováci vyhľadávajú internetové banky v čoraz väčšej miere, kamenné banky odliv klientov nezaznamenávajú. Je teda celkom bežné, že klient má účet aj v kamennej aj v internetovej banke. Dokonca nie je nezvyčajné ani to, ak má klient účet aj v troch internetových bankách súčasne a z každého vyťaží práve to, čo sa mu najviac hodí. Seniori by však v tomto smere mali byť opatrní, aby nestratili prehľad o svojich financiách.

Aj internetové bankovníctvo má svoje muchy

Keďže pri elektronickom bankovníctve narábame s citlivými údajmi, otázka bezpečnosti je na prvom mieste. Obzvlášť opatrní by sme mali byť pri prístupových heslách. Tie by sme nikdy nemali mať odložené spolu s prihlasovacími údajmi. Takisto je potrebné ich pravidelne obmieňať a v nijakom prípade si ich nenechať uložiť do práve používaného internetového prehliadača. Pri každom podozrivom maile alebo vyžiadaní hesla zo strany banky si všetko radšej telefonicky overte.

Zdroj: thinkstock.com, thinkstock.com, Johnny
Odporúčame