Nejete viac a predsa stále priberáte? Tu je päť možných dôvodov

Váha

thinkstockphotos.com

Vaša hmotnosť sa posúva smerom nahor, no vy ste nezmenili nič zo svojich stravovacích návykov? Existujú aj iné príčiny nadmerného nárastu hmotnosti, ktoré by vám možno ani nenapadli. Tu je päť dôvodov, prečo môže ručička na váhe ukazovať viac, aj bez vášho pričinenia.

Problémy s trávením, či iné choroby

Tráviace problémy, vrátane spomaleného pohybu čriev, ktoré sa stupňujú vekom, môžu byť do značnej miery príčinou prírastku hmotnosti. Na vine je aj zlé vyprázdňovanie, resp. zápcha a hromadiace sa toxíny v tele. Normálne a zdravé je ísť sa vyprázdniť na toaletu 1–2 krát denne. Ak je vaše vyprázdňovanie pomalšie, na vine môže byť dehydratácia, nevhodné lieky, ako aj zlá črevná flóra. V prípade, že trpíte zápchou, naordinujte si probiotiká. Taktiež je potrebné dodržiavať dostatočný pitný režim. Vhodná je diéta s dostatkom vlákniny. Ak vaše problémy pretrvávajú, mali by ste sa poradiť s lekárom, aby vylúčil niektoré iné závažné poruchy, napr. hypotyreózu či neurologické problémy. Prírastok na váhe môžu spôsobiť aj niektoré iné ochorenia, napr. problémy s pohybovou sústavou, cukrovka, osteoporóza, či vysoký krvný tlak.


Tiež by vás mohlo zaujať: Zbavte sa konečne tuku na bruchu: Naservírujte si týchto osem potravín


Aj depresia tlačí váhu nahor

Existujú dokonca dôkazy o tom, že depresívne stavy môžu prispievať ku prírastku telesnej hmotnosti. Štúdia z roku 2010, uverejnená v časopise American Journal of Public Health, potvrdila, že ľudia, ktorí sa cítia osamelí a smutní, priberajú rýchlejšie než tí, ktorí depresívnymi náladami netrpia. „Takíto ľudia môžu jesť viac tučnejších jedál, pretože vysokokalorické potraviny sú komfortnejšie. Alebo môžu znížiť fyzickú aktivitu,“ vysvetľuje Dr. Belinda Needham, PhD, hlavná autorka štúdie. Taktiež môžu byť príčinou priberania aj niektoré lieky proti depresii.

Telu môžu chýbať niektoré živiny

Áno, aj nedostatok niektorých živín môže spôsobiť, že sa na vás kilá lepia ľahšie ako inokedy. Na príčine môže byť nedostatok vitamínu D, horčíka, ale aj železa. Ich nedostatok môže totiž ovplyvniť váš metabolizmus a uberať vám energiu, ktorú si potom dopĺňate jednoduchými sacharidmi, v podobe sladkostí. A odraz na váhe nenechá na seba dlho čakať. Nestačí sa spoliehať ani na dostatok vitamínu  D zo slnka, najmä počas zimných mesiacov – doplňte ho stravou (tučné ryby ako losos, haring, kapor, zubáč, mliečne výrobky, alebo vaječné žĺtky). Hladinu železa si môžete zvýšiť konzumáciou červeného mäsa, či zelenej zeleniny a horčík si zas doplníte pridaním mandlí, či para orechov do svojho jedálneho lístka.


Všetko pre zdravé telo a dušu nájdete na www.vysetrenie.sk


Aké lieky užívate?

Existuje dlhý zoznam liekov, ktoré majú vplyv na zvyšovanie telesnej hmotnosti. Najmä v zrelšom veku, je už skôr výnimkou, nebrať trvalo nejaké lieky. Niektoré môžu ovplyvňovať metabolizmus, iné zas povzbudzovať chuť do jedla. Mnoho liekov pritom má svoju alternatívu, o ktorú môžete požiadať lekára a ktorá nemá takéto nepríjemné vedľajšie účinky. Preto si dobre skontrolujte, či neužívate niektoré z liekov, ktoré môžu spôsobovať problémy s nadváhou:

  • steroidné lieky, kortikosteroidy
  • beta – blokátory (na ochorenia srdca a liečbu krvného tlaku)
  • lieky proti záchvatom
  • lieky na rakovinu prsníka
  • niektoré lieky na reumatoidnú artritídu
  • antikoncepčné tabletky
  • lieky na migrénu
  • lieky na pálenie záhy

Aj starnutie hrá rolu

Na zvyšovaní telesnej hmotnosti má podiel aj starnutie, pretože vekom sa náš metabolizmus spomaľuje. Na to, aby sme boli fit a štíhli, nám už nepostačí len toľko pohybu ako v 20-tke. V 40-tke, či 50-tke potrebujeme spáliť viac kalórií a prijať menej  potravy na to, aby sme dosiahli rovnaké výsledky. Niektoré výskumy ukázali, že cvičenie, či pravidelná pohybová aktivita je pre udržanie správnej telesnej váhy ešte dôležitejšia, ako strava. Do tej zaraďte viac nízkotučných bielkovín a menej sacharidov.


Máte problémy s priberaním na váhe? Napíšte ostatným čitateľom svoje skúsenosti v diskusii.

Zdroj: thinkstockphotos.com, thinkstockphotos.com, Oliver

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close