Obdobie chrípok klope na dvere: Doplňte vitamín C!

chrípka

sita

Aj keď nás tento rok prekvapila naozaj príjemná jeseň, jej ustálené slnečné dni sú, bohužiaľ, za nami. Na to, čo nás v nasledujúcich týždňoch čaká, by sme sa preto mali dobre pripraviť. Výkyvy teplôt, sychravé počasie a čľapkanice sú totiž živnou pôdou pre vírusové ochorenia – vrátane chrípky. Zatočte s ňou skôr, ako vás uväzní v posteli. Doprajte si vitamínovú bombu plnú céčka!

Zázrak menom kyselina askorbová

Vitamín C, ktorý sa odborne nazýva aj kyselina askorbová, si väčšina zvierat a rastlín dokáže syntetizovať sama. Ľudský organizmus však túto schopnosť evolúciou stratil, a preto vitamín C musíme denne prijímať z toho, čo si naservírujeme na tanieri. Jeho množstvo by sme pritom rozhodne nemali podceňovať. Tento veľmi účinný antioxidant sa podieľa na tvorbe kolagénu, čím prispieva k zdraviu kostí, zubov, ďasien a ciev. Napomáha tiež hojeniu rán, vstrebávaniu železa a zníženiu hladiny cholesterolu. Asi najznámejší je pritom jeho účinok z hľadiska posilnenia imunity. Aj tu však platí, že s jeho dávkovaním netreba otáľať.

V hodine dvanástej už veľmi nepomôže

Ak vás vírusové ochorenie už pevne zdrapilo do pazúrov, upchatému nosu či boľavej hlave céčkom nepomôžete. Najnovšie štúdie totiž preukázali, že s vitamínom C treba začať týždne pred očakávaným ohrozením. „Užívanie vitamínu C počas infekcie horných dýchacích ciest nemá žiadny liečebný účinok,“ vysvetľuje špecialista na výživu Igor Bukovský. Z produktov s megadávkou vitamínu C tak viac profitujú farmaceutické spoločnosti ako náš chorý organizmus. Dávajte preto na lekárske mýty pozor a buďte o krok vpred.

Aká forma je najvhodnejšia?

Z hľadiska dostupnosti je vitamín C tým najjednoduchšie prijímaným vitamínom vôbec. V menšej ci väčšej miere sa totiž nachádza takmer vo všetkých druhoch ovocia a zeleniny. Medzi potraviny, ktoré ho obsahujú najviac, patria šípky, citrusové plody, čierne rýbezle, jahody, papája, kiwi, paradajky, brokolica, špenát či zemiaky. Ak nepatríte k fanúšikom racionálnej stravy, céčko si môžete dopriať aj v syntetickej forme. Súčasný trh poskytuje bohatú ponuku od čistého prášku, cez kapsule až po šumivé tablety. Netreba mať však priveľké oči. Napriek jeho vysokej koncentrácii naše telo vitamín C v takejto podobe nedokáže plnohodnotne spracovať a využiť. Chýbajú mu na to práve tie látky, ktoré sú obsiahnuté v chrumkavej forme na tanieri.

Céčko v číslach

 – denná odporúčaná dávka sa pohybuje v rozmedzí 60-100 mg

– jedno stredné jablko má asi len 5 mg vitamínu C

– varením sa ničí 60% vitamínu C, sušením 50%; najšetrnejšie je mrazenie

– dlhodobé nadmerné užívanie vitamínu C (nad 2000 mg denne) vedie k tvorbe obličkových kameňov a k laxatívnym účinkom

Zdroj: sita, Emma

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close