Poistite si kosti proti krádeži

kosti

photl.com

Osteoporóza sa ešte donedávna považovala za bežný príznak staroby. Až v roku 1994 ju Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) zaradila medzi choroby. Dnes je druhou najčastejšou chorobou vo svete, hneď po srdcovo-cievnychochoreniach. Ženy ňou trpia častejšie, no bohužiaľ posledných rokoch aj v čoraz nižšom veku.

K ostra nie je iba vešiak na svaly – je hlavnou zásobárňou minerálnych látok. Počas života nám v nej prebieha nepretržitý proces tvorby a odbúravania kostnej hmoty. Zatiaľ čo do tridsiatky si kosti budujeme, po nej sa z nich začína pomaly kostná hmota vytrácať. Aj preto rednutie kostí – osteoporóza – prebieha nenápadne. Mnoho žien sa o tom, že trpí touto chorobou, dozvie až po zlomenine. Jednoducho stačí, aby si prudšie sadli na stoličku či nečakane stúpili na chodníku mimo obrubníka, a už im boľavé miesto prehnane opuchne. Kosti vekom strácajú svoju pevnosť, a tak sa narušia i pri bežných činnostiach.

Nie je to osud

Naozaj nemáme dané, aby nás po päťdesiatke boleli kríže a lámali sa nám ruky a nohy po nevinnom páde či zakopnutí. Napriek tomu sa s osteoporózou mnoho žien zmieri a berie ju ako samozrejmosť patriacu k zrelšiemu veku. Pravda je, že nežné pohlavie je ňou pre menopauzu ohrozené viac ako muži. Strata ženských hormónov môže redukovať množstvo kostnej hmoty až o jednu pätinu. Môže, ale nemusí. Zdravý životný štýl je liekom takmer na všetko. Správna dávka pravidelného pohybu a racionálnej výživy nás dokáže pred osteoporózou ochrániť. Čím skôr s prevenciou začneme, tým lepšie. A ak by sme toto riešenie nestihli, ešte sú tu lieky na podporu tvorby kostnej hmoty. Ale ani tie úplne nezachránia to, o čo sa treba starať celý život.

Ani muži pred ňou nie sú v bezpečí

Stretávajú sa s ňou najmä v dôsledku užívania určitých liekov. Bez ohľadu na pohlavie prieskumy ukazujú, že ju zhoršuje nielen zlá životospráva, ale tiež fajčenie, časté konzumovanie alkoholu a kávy. Keďže sa nedá vyliečiť, naozaj sa oplatí posilniť prevenciu. To, že k úbytku kostnej hmoty dochádza u každého a je to pre naše telo prirodzené, neznamená, že by sa na to nedalo pripraviť. I napriek úbytku a rednutiu nám tak môžu zostať pevné a zdravé kosti.

Čím lekár odhalí úbytok kostnej hmoty:

✘ vyšetrením krvi a moču – skontroluje sa nimi metabolizmus vápnika a fosforu
✘ denzitometriou – pomocou röntgenových lúčov zmeria hustotu kostnej hmoty na miestach, kde sa kosti lámu najviac – na predlaktiach, driekových stavcoch a hornom konci stehennej kosti

Ako sa vyhnúť rednutiu kostí?

Odborníci sa zhodujú, že väčšie riziko osteoporózy číha na štíhle ženy. Ak patríte k ženám kyprých tvarov, neberte to ako výhovorku pred úpravou hmotnosti. Kilá navyše nie sú jedinou prevenciou. Omnoho účinnejšie sú nasledujúce rady.
✘ pravidelný pohyb a zdravé slnenie – každodenná prechádzka na čerstvom vzduchu a slniečku nám dodá potrebný vitamín D
✘ jedálny lístok bohatý na vápnik – denne by sme ho mali telu dodať 1 500 mg – najviac ho je
v mlieku, syroch, jogurtoch, sóji či orechoch
✘ soľte primerane, ak solíte viac ako vaše okolie, je to výstražný signál
✘ alkohol si vychutnávajte len príležitostne
✘ ak fajčíte, stanovte si limit 1 – 2 cigarety denne

 

Zdroj: photl.com, photl.com, Pippa

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close