Praženica, cereálie alebo chlieb: Aké raňajky sú pre vás najzdravšie?

Raňajky

sxc.hu

Všetci vieme, že raňajky by sa nemali vynechávať. Napriek tomu tak mnoho ľudí stále robí. Na raňajky si netreba dopriať lukulské hody, ale aspoň niečo by na vašom tanieri určite byť malo. Čo si dopriať tak, aby ste mali ideálny štart do nového dňa?

Raňajky by mali tvoriť asi 20 až 25 percent z celkového denného príjmu energie a zároveň zabezpečiť prísun kvalitných živín. Z rôznych prieskumov však vyplýva, že prvé jedlo dňa mnohí dospelí aj deti vynechávajú. Odborníci na výživu upozorňujú, že iba raňajkovať nestačí, treba sa tiež stravovať správne. Jediný správny recept na raňajky ale neexistuje.

Doprajte si pečivo

Univerzálne a variabilné je na raňajky napríklad pečivo, ktoré je zdrojom sacharidov. Tie sú pre organizmus najrýchlejšie využiteľný zdroj energie. Platí, že celozrnné pečivo je výživovo hodnotnejšie. Dôležité je aj to, čím sa chlieb natiera. Kým maslo je výborným zdrojom vápnika, rastlinná nátierka či margarín zase obsahujú viac nenasýtených mastných kyselín, vrátane esenciálnych. „Kvalitný tuk navyše zníži glykemický index sacharidovej potraviny. To znamená, že prijatá energia sa bude uvoľňovať postupne,“ vysvetlila Alžbeta Béderová zo Združenia pre zdravie a výživu.


Mohlo by vás zaujať: Bez raňajok ani krok: Naštartujte žalúdok aj mozog – zdravo a vyvážene!


Čo na chleba?

Šunka alebo syr zase zabezpečia prísun bielkovín. Obložený chlebík je vhodné doplniť zeleninou a skombinovať s ovocnou šťavou. Z hľadiska výživových hodnôt sú takéto raňajky takmer dokonale vyvážené a vhodné najmä pri sedavom zamestnaní alebo školských povinnostiach, prípadne pri málo až stredne intenzívnej pohybovej aktivite.

Cereálie áno, ale tie prírodné

Jogurt a müsli môže byť na raňajky ľahký variant alebo aj kalorická bomba. Presladené a zapečené ovsené vločky obsahujú viac jednoduchých cukrov než vlákniny. Ak sú navyše skombinované so sladkým smotanovým jogurtom, prijatú energiu vydáte asi pri hodine tenisu. „Rovnako ako pri všetkých potravinách aj tu je dôležité, všímať si kvalitu. Pokiaľ uprednostňujete veľmi ľahké raňajky, vyberte si jogurt s nižším obsahom tuku a sušeným ovocím. Pre istotu si však pribaľte desiatu, aby vám energia nechýbala,“ radí Béderová.


Mohlo by vás zaujať: Chudnutie pomocou müsli a cereálií: Ktoré vám kilá uberú a ktoré skôr pridajú?


Praženicu len pred náročným dňom

V prípade praženice so slaninou, napriek tomu, že ide o kalorické a výdatné raňajky, nemusia byť vždy nevhodné. „Pokiaľ cez deň plánujete vysokohorskú turistiku alebo v práci vynakladáte veľa fyzickej aktivity, dokážete spáliť aj živočíšne tuky alebo vajíčka, ktoré sú zdrojom plnohodnotných bielkovín,“ povedala Béderová. Pre prácu v kancelárii sú však vhodnejšie ľahšie raňajky, ktorých trávenie nezaťaží organizmus a neutlmí mozog.


Čo zvyknete najčastejšie na raňajky jedávať vy? Napíšte ostatným čitateľom do diskusie.

Zdroj: sxc.hu, sxc.hu, Zora, TASR

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close