Ráno alebo večer: Ktorý čas svedčí štíhlej postave najviac?

Seniory

thinkstockphotos.com

Ráno, či radšej podvečer, alebo dokonca v noci? Možno sa aj vy práve zamýšľate nad tým ideálnym časom na cvičenie. V takom prípade vás bude určite zaujímať, čo na túto tému hovoria odborníci.

Ideálny čas na cvičenie je daný vaším osobným biorytmom. Pri zhadzovaní kíl či budovaní kondičky nezáleží len na čase, ktorý cvičeniu venujete, ale aj na intenzite. Určite aj vy poznáte rozdiel po cvičení naplno a po cvičení typu „len aby sa nepovedalo“. Čas cvičenia podľa všetkého neovplyvňuje až tak energetický výdaj, ale skôr ako sa pri cvičení cítite a či sa dokážete svojho tréningového plánu držať.

Komu sa darí lepšie?

Ak vám napríklad robí problémy pravidelnosť cvičenia, máte väčšiu šancu na úspech skôr pohybom v ranných hodinách. ,,Výskumníci ohľadne pravidelnosti cvičenia zistili, že ľuďom cvičiacim ráno sa darí lepšie,“ hovorí Cedric Bryant, PhD z Americkej rady pre pohyb. Stihnú totiž cvičiť ešte pred tým, ako sa začnú venovať iným aktivitám, ktoré často pohyb nakoniec vytlačia z programu dňa.

Keď ráno, tak nalačno

Ak vám cvičenie ráno sedí, stavte skôr na pohyb pred raňajkami. Podľa výskumu laboratória Jasona Gilla pod záštitou Inštitútu kardiovaskulárnych a medicínskych vied ľudia, ktorí zvládli hodinu rýchlej chôdze nalačno, spotrebovali až o 33% viac tuku než tí, ktorí sa zapotili až po raňajkách.


Mohlo by vás zaujať: Čas cvičenia je pri chudnutí dôležitý: Viete, kedy spálite najviac kalórií?


Keď je teplota na vrchole

Ak patríte medzi vyznávačov poobedného cvičenia, nemusíte mať hlavu v smútku. Podľa výskumníkov je cvičenie najefektívnejšie v čase, keď je teplota tela na vrchole. Pre väčšinu ľudí ide o čas okolo štvrtej-piatej poobede. Naopak najnižšiu teplotu má telo tesne pred prebudením.

Kedy už nie?

Neraz sa hovorí aj o tom, že cvičiť neskoro večer nie je vhodné, pretože pohyb na noc negatívne ovplyvňuje spánok. Toto však nie je celkom pravda a každý by sa mal v tomto prípade spoľahnúť na vlastné skúsenosti. Niektorým ľuďom sa, naopak, po vyčerpávajúcej fyzickej aktivite zaspáva lepšie. Ak patríte k nim aj vy, smelo do toho.


Mohlo by vás zaujať: Top cvičenia pre ľudí nad 50: Zachovajte si pevné zdravie aj peknú postavu!


Zavážia aj ďalšie faktory

Ak síce patríte k nočným vtákom a málokedy sa dostanete do postele pred polnocou, ale večer sa vám cvičiť nechce, nenúťte sa vstávať kvôli cvičeniu o pol šiestej ráno. Namiesto toho, aby vás aktivita nabila energiou, sa môžete cítiť celý deň unavený. Okrem toho, čas cvičenia pre vás vôbec nemusí byť rozhodujúci. Jeho efektivitu ovplyvňujú aj ďalšie faktory, ktoré sú možno vo vašom prípade smerodatnejšie a čas cvičenia sa im oplatí prispôsobiť:

Typ aktivity – ak uprednostňujete aerobic a beh vás až tak nebaví, možno je lepšie vyčkať na podvečer, kedy je väčšina podobných fitness hodín. Nútiť sa do aktivity, ktorá vás až tak nebaví len preto, že ju môžete robiť ráno, môže byť kontraproduktívne.

Faktor socializácie – niekto rád cvičí sám, iným však viac vyhovuje spoločnosť. Často sa oplatí pre ňu čas prispôsobiť. Ak sa napríklad dohodnete na posilňovni s kamarátom či kamarátkou, skôr sa navzájom potiahnete. Keď sa jednému nechce, potiahne ho druhý a naopak.

Lokalita – vaša obľúbená nemusí byť dostupná 24 hodín denne. Behanie po niektorých trasách nemusí byť počas večerných hodín úplne príjemné či bezpečné, vaša obľúbená posilňovňa má nie celkom ideálne otváracie hodiny – v takýchto prípadoch je pre mnohých ľudí lepšie jednoducho čas prispôsobiť, ako sa venovať aktivite na inom mieste ako na tom svojom obľúbenom.


Cvičíte? V ktorej časti dňa si cvičenie doprajete? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii.

Zdroj: thinkstockphotos.com, thinkstockphotos.com, Maroš

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close