Smiech prospieva telu aj duši: Spoznajte jeho silu

Pár

thinkstockphotos.com

Nedávno sme oslávili Svetový deň smiechu. Svoj svoj sviatok si naozaj zaslúži. Na telo má množstvo pozitívnych účinkov, a preto sa treba smiať čo najčastejšie. A keď vám nie je nič vtipné? Smejte sa aj tak, hoci ai bezdôvodne a za zložitých okolností. Inšpirujme sa deťmi, ktoré sa tiež smejú „len tak“.

Prvý, kto pochopil význam smiechu, bol najslávnejší lekár staroveku Hippokrates, ktorý vo svojich pojednaniach tvrdil, že z jedného smiechu sa vždy rodia ďalšie. Nositeľ Nobelovej ceny za fyziológiu a lekárstvo z roku 1987 Susumu Tonegawa vyhlásil, že kto je smutný a depresívny, nedokáže vzdorovať chorobám. Americký lekár Hunter Patch Adams, zakladateľ Inštitútu zdravia a terapie s pomocou klaunov, tiež tvrdil, že dobré zdravie je otázkou smiechu. Ešte dnes môžeme stretnúť v nemocniciach dobrovoľníkov s červeným nosom, ktorí sa, často úspešne, snažia chorých rozosmiať.

Dobrá nálada – vyššia produktivita

Podľa výskumu Univerzity svätého Eduarda v texaskom Austine sa 81 percent z 2500 opýtaných zamestnancov označilo za produktívnejších, ak na pracovisku vládne dobrá nálada. Ostatne na tom nie je nič prekvapivého, mnohí z nás si v pozitívnom a pokojnom prostredí uvedomili, že majú svoju prácu radšej.


Mohlo by vás zaujímať: Nestojí nič, no dokáže liečiť: Aké blahodarné účinky má objatie či smiech?


Smiech môže pozitívne prekvapiť

Pochopili to aj mnohí zamestnávatelia. Napríklad taliansky podnikateľ Adriano Olivetti hovoril, že keď sa zamestnanci majú dobre, je to poznať na produktivite. A keď sa dokonca smejú, výsledky môžu naozaj prekvapiť. Vedci zistili, že smiech výrazne znižuje hladinu stresových hormónov: u kortizolu to je o 39 percent, u adrenalínu o 70 percent a pri dopamíne o 38 percent. Podľa lekárov smiech zlepšuje krvný obeh, pomáha predchádzať kardiovaskulárnym chorobám, zlepšuje pamäť, pôsobí proti úzkosti a depresiám a prospieva imunitnému systému.

Náladu zdvihne aj vtipné video

Podľa výskumu Kalifornskej univerzity sa pri zhliadnutí komického videa zvýšila hladina endorfínu, hormónu šťastia, u skúmaných osôb o 27 percent. Dokonca smiech je tiež spoločenskou záležitosťou. Pozitívne účinky smiechu sa prejavujú aj u tých, ktorí nablízku, na pracovisku alebo doma. Smiech je nákazlivý. Podľa vedcov je tridsaťkrát pravdepodobnejšie, že sa začneme smiať v spoločnosti iných ľudí, než keď sme sami. Štúdia Oxfordskej univerzity ukazuje, že smiech v spoločnosti trvajúci aspoň 15 minút zvyšuje o desať percent prah bolesti.


Mohlo by vás zaujímať: Najlepší aerobik duše a tela v jednom: Joga smiechu možno rozveselí aj vás


Smejte sa bez ohľadu na iných

,,Je potrebné prekonať obavy, že budete za divného,hovorí talianska koučka Marina Osnaghiová. ,,Smiech dodá mozgu čerstvý vzduch, náhle sa potom zmení prístup ku kolegom v zamestnaní a zmizne pesimizmus, dodáva. Expertka radí zájsť ešte ďalej, smiať sa vždy, aj v momentoch najväčšieho stresu. To síce neodstráni problém, ale umožní vám dostať sa do takého stavu, že v sebe nájdete novú energiu k jeho riešeniu.

Pomáha len ten pozitívny

Pozitívne účinky smiechu sa samozrejme nevzťahujú na smiech sarkastický, často horký a škodoradostný. Americký neurovedec Scott Weems pripomína, že takýto smiech priamo škodí, znižuje sebaúctu, zvyšuje úzkosť a depresiu. Skrátka smiech byť slnečný, otvorený, uvoľňujúci a pokiaľ možno spoločný s druhými. Taký smiech si musíte pestovať a niekedy sa ho priamo učiť. Začnite sa smiať bezdôvodne, s kolegom, partnerom, deťmi, šéfom, priateľom. Tak, ako to robia deti. Funguje to.


Ako často sa smejete vy? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdroj: thinkstockphotos.com, thinkstockphotos.com, Zora, ČTK, Corriere della Sera

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close