Vodiči nad 75 rokov sú na cestách rizikovejší: Pomôcť im môže technika

Starý chlap

sxc.hu

Duchaprítomnosť, rýchle reakcie, ostražitosť, sústredenosť – to sú atribúty, ktoré musí spĺňať každý vodič, ktorý si sadá za volant auta. Cit pre niektoré z nich sa však môže vekom znižovať, či strácať. Najnovšie výskumy poukazujú na to, že seniori po 75 roku života sú za volantom omnoho viac rizikoví, ako ich mladší kolegovia. Ľudstvo však starne a starších vodičov bude len a len pribúdať. Ako vyriešiť túto dilemu?

Je pravda, že starší vodiči bývajú opatrnejší, jazdia pomalšie a skúsenosti, ktoré získali počas rokov za volantom sú nenahraditeľné. To však platí len do určitej vekovej hranice. A tou je podľa štatistík práve dovŕšená sedemdesiat päťka. Po tomto veku sa totiž vodiči stávajú menej pozornými a zapríčiňujú viac dopravných nehôd.

Rizikovejší ako čerství šoféri

Skupina vodičov po 75 roku života je podľa štatistík omnoho rizikovejšia, ako skupina šoférov, ktorí sú síce seniori, no nedosiahli ešte daný vek. Na slovenských cestách je toto riziko väčšie asi o 19 %. Veková hranica sa celkovo neustále zvyšuje a tak je potrebné riešiť túto problematiku na poli legislatívnych, ako aj technických zmien a inovácií. V súvislosti so zosúladením našej legislatívy s Európskymi smernicami, došlo od januára tohto roku ku zmenám a upravili sa aj podmienky držania vodičského preukazu pre seniorov. Napodiv však nie ku lepšiemu.


Mohlo by vás zaujímať: Podľa auta spoznaj vodiča: Čo o vás prezradí váš štvorkolesový tátoš?


Interval zdravotných prehliadok sa paradoxne predĺžil

Zo štatistík síce vyplýva, že starší vodiči predstavujú v cestnej premávke vyššie riziko nehodovosti, no nové zmeny v zákone, im namiesto sprísnenia podmienok ešte viac poľavia. Od 65 roku života budú musieť vodiči absolvovať každých 5 rokov lekársku prehliadku. Doteraz sa jej museli podrobiť každé dva roky. Zvláštne? Prinajmenšom áno. Tvorcovia zákonov by asi mali pri ich zostavovaní premýšľať vo väčších súvislostiach.

Inšpiroval ich azda celkový demografický vývoj obyvateľstva Európy. Podľa štatistík bude v roku 2050 každý piaty Európan osobou staršou ako 75 rokov. Tým pádom sa predlžuje aj dĺžka života a pribudne aj viac vodičov po tejto kritickej vekovej hranici.

Každý vodič musí sám zvážiť svoje schopnosti

V neposlednom rade by mal každý vodič a to nie len v rizikovom veku sám zvážiť, či je schopný 100%-ne viesť automobil a neohroziť tak ostatných účastníkov cestnej premávky. Ak máte problémy s koncentráciou, videním, dýchaním, ste unavení a nesústredení, za volant si radšej nesadajte. Svojim neuváženým konaním by ste mohli spôsobiť tragédiu a mnohým nevinným a zodpovednejším ľuďom zničiť život.


Mohlo by vás zaujímať: Auto bez šoféra: Kedy uvidíme túto technologickú novinku aj na Slovensku?


Budúcnosť sa spolieha aj na techniku

Vyriešenie tohto problému je, zdá sa, naviazané do značnej miery aj na technický pokrok. Už v súčasnosti uľahčuje vodičom jazdu hneď niekoľko asistenčných systémov, ktoré uľahčujú riadenie a rozhodovanie za volantom. Medzi nimi napríklad brzdový asistent, bezpečnostný systém, ktorý chráni chodcov a cyklistov, pomocný systém na križovatkách, či integrovaný bočný kontrolný mechanizmus.

Ak ste unavení, auto vás pošle na kávu

Medzi najnovší výdobytok techniky, ktorá už funguje v niektorých autách patrí aj asistent, ktorý sleduje únavu vodiča. V prípade, že na základe presne stanovených kritérií vyhodnotí, že ste unavení a zvyšuje sa u vás riziko, že by ste za volantom mohli byť nepozorní, alebo dostať mikrospánok, pošle vás doslova na kávu. Na palubovke totiž zasvieti kontrolka znázorňujúca šálku s kávou. Iné technológie zas pracujú s údajmi o rýchlosti, smere a pozícii okolitých vozidiel a v prípade hroziacej kolízie vodiča vopred varujú.


Aké máte skúsenosti so staršími vodičmi? Považujete sa vy sám za dobrého šoféra? Napíšte svoje poznatky ostatným čitateľom v našej diskusii a vyhrajte víkendový pobyt alebo niektorú z ďalších cien v našej súťaži. Nezabudnite uviesť platnú emailovú adresu.

Zdroj: sxc.hu, sxc.hu, Oliver
Odporúčame