Všetko pre zdravé srdce: Tieto vitamíny a látky vám ho zaručia!

Srdce

sxc.hu

Základný stavebný kameň vášho zdravia je práve srdce. Pracuje 24 hodín denne, 7 dní v týždni, 365 dní v roku. Zaslúži si preto veľkú pozornosť. Okrem pravidelného cvičenia, ktorým ho udržíte v kondícii, potrebuje aj vitamíny, minerály a živiny, ktoré sú pre jeho činnosť veľmi dôležité. Viete, ktoré to sú?

  • Vitamíny skupiny B – spomedzi nich najmä kyselina listová a vitamíny B6 a B12. Sú dôležité hlavne preto, lebo dokážu zabrániť ateroskleróze, nakoľko pôsobia proti zvýšenej hladine homocysteínu, ktorý poškodzuje cievy. Nájdete ho v mlieku, pečienke, rybách, či vajciach,
  • Vitamín E – priaznivo pôsobí na cievy, krvný tok, ako aj samotné srdce. Dokáže neutralizovať radikály, ktoré oxidujú zlý cholesterol a tuky nachádzajúce sa v krvi, čím zvyšujú riziko aterosklerózy a ochorení srdca, ako aj ciev. Vitamín E tiež zároveň zvyšuje hladinu dobrého cholesterolu, zabraňuje trombóze, obnovuje správny srdcový rytmus, je dokázanou prevenciou pred kardiovaskulárnymi ochoreniami. Jedna zo štúdií dokonca dokázala, že tí, ktorí užívajú vitamín E majú až o 77 % nižšie riziko, že dostanú infarkt. Dopriať si ho môžete v rastlinných olejoch, orechoch, celozrnných produktoch a listovej zelenine,
  • Vitamín Cznižuje hladinu C reaktívneho proteínu, ktorý je, zdá sa, o niečo lepším ukazovateľom rizika srdcovo-cievnych ochorení, ako hladina cholesterolu. Aj v tomto smere bolo vykonaných množstvo štúdií a jedna z nich priniesla výsledky, že užívanie vitamínu C, znižuje riziko srdcovo-cievnych chorôb o 25 %. Nájsť ho môžete najmä v citrusovom ovocí,

Tiež by vás mohlo zaujať: Chýba vám draslík, horčík alebo železo? Nájdete ho v týchto potravinách!


  • Horčík – tento minerál pôsobí priaznivo na srdcovú arytmiu, vysoký krvný tlak a znižuje riziko infarktu. Nájsť ho možno v zelenine, v rôznych druhoch mäsa, celozrnných obilninách, mlieku, strukovinách, maku, banánoch, mandliach, figách, či orechoch,
  • Draslík – jeho užívanie sa spája s vysokým krvným tlakom alebo srdcovou arytmiou. Je dôležitý pri prenose elektrických impulzov v srdci. Dopriať si možno v marhuliach, rajčinách, sušenom ovocí, hrozienkach, fazuli, citrusoch, melónoch, listovej zelenine, slnečnicových semienkach, banánoch, či zemiakoch,
  • Omega 3-mastné kyseliny – v značnej miere redukujú riziko ochorenia na kardiovaskulárne choroby a znižujú aj riziko úmrtia na tieto problémy. Znižujú krvný tlak, pôsobia protizápalovo, udržujú správnu hladinu cholesterolu a v správnej miere ovplyvňujú aj zrážanlivosť krvi. Nájdete ich najmä v rybách, ale napríklad aj v ľanových semienkach,
  • Q 10 – koenzým, ktorý pomáha zmierňovať bolesti napríklad po angine pectoris, infarkte myokardu, či srdcovom zlyhávaní. Zlepšuje výkonnosť a obmedzuje dýchavičnosť. Zlepšuje stav ľuďom, ktorí trpia na srdcovo-cievne ochorenia. Nachádza sa napríklad v mäse, mlieku, rybách, sóji a zelenine,

Tiež by vás mohlo zaujať: Máte vysoký tlak? Dopĺňajte draslík, je v týchto potravinách!


  • L-karnitín – odporúčajú ho niektorí kardiológovia k podpore činnosti srdca pri ischemickej chorobe srdca. L-karnitín si telo vytvára aj samo, avšak v menšom množstve. Okrem podpory srdcovej činnosti je taktiež skvelý na odbúravanie tukov a používajú ho športovci. Nachádza sa aj v strave, najmä v mäse. Pri chudnutí je vhodné zvoliť králičie mäso,
  • L-lyzínposilňuje cievne steny a tak ich ochraňuje a posilňuje. Ide o aminokyselinu, ktorá celkovo chráni nielen cievy, ale aj srdce. Je tiež prekurzorom L-karnitínu. Prijať ho môžete v kuracom mäse, mliečnych výrobkoch, vajciach, ale aj rybách,
  • Kajenské korenie – bolo dokázané, že aj korenie má priaznivý vplyv na vaše srdce. Reguluje krvný tok, redukuje krvnú zrážanlivosť a posilňuje tepny, kapiláry, ako aj samotné srdce.
Zdroj: sxc.hu, sxc.hu, Nela

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close