Zákerné mlieko: Spôsobuje rakovinu prostaty?

mlieko

photl.com

„Mlieko je zdravé“ – túto vetičku počuť najskôr od rodičov a neskôr aj od mnohých odborníkov. V súčasnosti sa však objavujú na adresu bieleho zázraku aj viaceré negatívne informácie. Údajne dokonca zvyšuje riziko rakoviny prostaty!

Existuje viacero štúdií, ktoré mlieku pripisovali negatívne účinky v spojení s akné, astmou, srdcovými chorobami ci artritídou. Najnovšie mlieku pribudlo ďalšie obvinenie – hneď niekoľko štúdií totiž podporuje predpoklad, že pitie mlieka má vplyv na vznik rakoviny prostaty.

Smrtonosné mlieko?

Za tento negatívny účinok môže podľa štúdie Harvardskej školy verejného zdravia vysoká hladina IGF-1, teda hormónu podobného inzulínu. Tento by mal podporovať rozširovanie rakoviny prostaty a v menšom rozmere aj rakoviny semenníkov. Podľa iného, kanadského výskumu spred troch rokov sú ohrození najmä muži, ktorí pili okolo osem decilitrov mlieka denne. Riziko ochorenia rakovinou prostaty u nich bolo až dvojnásobné, ako u mužov, ktorí majú k mlieku striedmejší vzťah. Ďalšia štúdia, tentokrát Univerzity Južnej Karolíny, hodnotila 27 000 prípadov tejto choroby, však nezistila prepojenie rakoviny prostaty s konzumáciou mlieka.

Mohlo by vás zaujať: Trápi vás nadúvanie? Takto sa mu vyhnete!

Viac pozitív ako negatív

Iný názor na túto vec má aj profesor Robert Heaney, jeden z najuznávanejších odborníkov na oblasť stravovania. ,,Adekvátny príjem vápnika je nevyhnutný pre rast kostí v detstve a udržiavanie dobrej kondície kostí v staršom veku,“ hovorí. ,,Medzi modernými potravinami dnešnej doby sú mliečne výrobky – najmä jogurt a mlieko – vynikajú pre svoju bohatú nutričnú hodnotu. Bolo by takmer nemožné vytvoriť vhodné stravovací plán bez  troch porcií denne.“

Mohlo by vás zaujať: Čas na čaj: Ktorý je pre vás ten pravý?

Pijeme ho málo

Slováci pijú priemerne asi len 50 litrov mlieka na osobu, čiže o čosi menej ako liter za týždeň. Rakovinu prostaty si ním teda zrejme nespôsobia, naopak. Vďaka mlieku telo získava vitamíny A a B , vápnik, fosfor, železo, proteíny, zinok, takže môže byť skôr na škodu, ak mu človek aspoň jednu šálku denne nedopraje.

Zdroj: photl.com, photl.com, Klára

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close