Zrak máte len jeden: Chráňte si ho v práci, doma aj vonku

Oko

thinkstockphotos.com

Zrak patrí k zmyslom, ktoré využívame zrejme najčastejšie a najintenzívnejšie a jeho strata znamená extrémne zhoršenie kvality života. Práve preto si vyžaduje rovnakú starostlivosť ako iné životne dôležité orgány. Väčšina z nás však očného lekára vyhľadá len vtedy, keď zaznamená problémy s videním. Na preventívnu prehliadku očí máte však nárok bez ohľadu na to, či vás trápi očná chyba alebo nie.

Medzi vôbec najčastejšie poruchy zraku patrí krátkozrakosť alebo ďalekozrakosť. Tomu, že s vaším zrakom niečo nie je v poriadku napovedajú okrem neostrého videnia i časté bolesti hlavy, či slzenie očí, ich začervenanie, svrbenie a podobne. K faktorom, ktoré ovplyvňujú zdravie očí, patrí v prvom rade genetika, ich nadmerné namáhanie a záťaž, ale aj pribúdajúci vek, stres, nesprávna životospráva, priamy pobyt v škodlivom prostredí a napokon i nedostatočná starostlivosť o ne.

Čo však môžete preventívne robiť, aby ste problémom so zrakom predišli? Existuje niekoľko celkom jednoduchých tipov. Pokiaľ sa totiž o oči budete starať rovnako intenzívne ako napríklad o srdce, či pľúca, môžete sa úspešne vyhnúť problémom, prípadne ich aspoň oddialiť.

Aj s očami treba cvičiť

Fyzické cvičenie nie je záležitosťou, ktorá je určená len svalom či kĺbom. Hoci očné gule nie sú priamo svalmi, ich pohyb je zabezpečený práve nimi a zároveň sú prostredníctvom nich sčasti aj vyživované. Aby boli tieto očné svaly pružnejšie a aby dostatočne zabezpečili prietok krvi do očí, zaostrovanie a koncentráciu, treba ich pravidelne a v primeranej miere zaťažovať. Ideálne sú na to práve špeciálne cvičenia. Oboma očami môžete napríklad pretáčať v smere hodinových ručičiek niekoľko sekúnd v primeranom tempe. Potom zmeníte smer a niekoľko sekúnd gúľate očami opačne. Cvik opakujte štyrikrát, potom niekoľkokrát zažmurkajte a opakujte ďalšiu sériu. Rovnako môžete vyskúšať cvik s perom, ktorým vám niekto pomaly hýbe pred očami v rôznych smeroch. Niekoľko sekúnd sledujte špičku pera oboma očami súčasne a snažte sa medzitým nežmurknúť.


Mohlo by vás zaujať: Dobrý zrak až do vysokého veku? Odborník vám poradí, ako na to


Práci s počítačom sa nevyhýbajte, ale…

Mnohí ľudia sa už v dnešnej dobe kontaktu s počítačom jednoducho nevyhnú, no aj tu platia isté pravidlá, ktoré je nutné dodržiavať. Dlhodobé sledovanie monitoru alebo televízie totiž v extrémnej miere prispieva k námahe zraku. Ak teda pracujete s počítačom, monitor umiestnite od očí do vzdialenosti aspoň 45 cm a viac. Jeho výška by mala byť presne na úrovni očí, prípadne tesne pod ňou. Nezabúdajte však i na pravidelné prestávky. Pokiaľ je to možné, odpočinok doprajte svojim očiam každých 20 minút.

V lete oči chráňte viac

Práve letné obdobie predstavuje zvýšené riziko namáhania očí v dôsledku silného UV žiarenia, prievanu pri vetraní, chlórovej alebo slanej vody na kúpaliskách či v mori, prašnému prostrediu a podobne. Akékoľvek extrémne prostredie môže oči dráždiť. Nebezpečné slnečné lúče dokážu spáliť pokožku a rovnako tak i vážne poškodiť rohovku a sietnicu. V tomto zmysle by si na oči mali o čosi väčší pozor dávať práve ľudia s bledšími odtieňmi očí, a to práve pre citlivejší pigment. Prievan zasa môže spôsobiť zápal očných spojiviek. V každom prípade si oči treba chrániť v podobe okuliarov (aj do vody). Pokiaľ ide o slnečné okuliare, zaujímať by ste sa mali najmä o UV ochranu, ktorá by sa mala začína minimálne na hodnote UV 400.


Mohlo by vás zaujať: Oči ako jastrab aj vo vyššom veku: Urobte niečo pre svoj zrak ešte dnes


Pokyny lekára neignorujte

Nárok na prehliadku u špecializovaného odborníka, oftalmológa, má i zdravý človek, a to raz za rok. Po štyridsiatke by sa tieto kontroly zanedbávať nemali vôbec, pretože zrak sa so zvyšujúcim vekom môže zhoršovať o čosi intenzívnejšie, než v mladšom veku.  Takáto prehliadka zväčša netrvá viac ako 20 minút a lekár pri nej na základe rôznych vyšetrení zhodnotí stav vášho zraku. Vždy presne dodržiavajte pokyny a rady vášho oftalmológa. Nezabúdajte ani na to, že ak vám už raz boli odborníkom predpísané okuliare, neznamená to, že ich môžete nosiť roky. Zrak sa ich používaním totiž môže zlepšiť, ale aj zhoršiť. Práve preto sú rovnako dôležité aj nasledujúce pravidelné prehliadky v intervaloch stanovených oftalmológom.


Ako sa o svoj zrak staráte vy? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdroj: thinkstockphotos.com, thinkstockphotos.com, Lucia

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close