Nenechávajte svoje auto prehrievať, hrozí mu poškodenie: Ako tomu predísť a ako ochladiť jeho interiér?

Auto s otvorenou kapotou

Prehrievanie môže zničiť motor auta (Zdroj:Freepik/ASphotofamily)

Cestujete na dovolenku autom? Dávajte si pozor na prehrievanie auta. Vysoké teploty sami o sebe novším autám prehrievanie motora nespôsobujú, no v kombinácii s poruchou chladiaceho systému, termostatu alebo inej časti auta, k tomu môžu prispieť. V tom prípade hrozí vážne poškodenie vozidla, čím by sa nielen skrátila jeho životnosť, ale aj ohrozila vaša bezpečnosť. Ťažkosti spôsobuje tiež privysoká teplota vo vnútri auta.  Zozbierali sme niekoľko rád, aby ste prílišnému prehrievaniu motora aj interiéru zabránili.

Rady, ako predísť prílišnému prehrievaniu auta a jeho interiéru

  • Parkujte v tieni – rozdiel teploty sa v tieni a na slnku citeľne líši. Rozlíšiť to vie aj vaše auto, preto ho parkovanie v tieni nielenže ochladí, ale môže tiež predĺžiť jeho životnosť. Pokiaľ takúto možnosť nemáte, zaobstarajte si clonu proti svetlu, ktorá zabráni prieniku slnečného svetla do interiéru auta.
  • Dajte si zatemniť okná– nechajte si v autoservise naniesť na okná tónovanie alebo špeciálnu fóliu, vďaka ktorej zostane vaše auto chladnejšie a tiež mu poskytne UV ochranu proti poškodeniu interiéru slnkom.
  • Kúpte si tienidlá na okná – mať v aute poruke tienidlá na okná sa oplatí, pretože nie vždy sa dá na parkovisku nájsť zatienené alebo kryté miesto. Keďže sú odolné proti UV žiareniu, vaše auto sa neprehreje a ochránia tak aj interiér. Ak žiaden druh tienidla na vaše auto nesedí, dajte si vyrobiť model na mieru. Tak budú tienidlá ešte efektívnejšie, pretože nevzniknú žiadne medzery, ktorými by lúče prechádzali.
Tienidlo na okne auta
Pomôžu aj tienidlá na oknách. (Zdroj:Freepik/Sylv1rob1)
  • Nechajte okná pootvorené– horúci vzduch pri zatvorených oknách zostáva vo vnútri a sklo napomáha vyhriať stiesnený priestor. Ponechajte okná trochu otvorené, aby tak mohol takýto vzduch unikať. Keď máte okno aj na streche, nechajte pootvorené aj to. Na verejnom priestranstve sa uistite, že otvor nie je veľmi široký, aby ste tak predišli krádeži. Ak si ale necháte otvorené okná, nezabudnite sledovať počasie – náhla búrka by mohla zničiť interiér.
  • Zapnite si ventilačný systém v podlahách – keď nastúpime, väčšinou zapneme ventiláciu na hornej doske, no lepšie by bolo naviesť vzduch cez prieduchy v podlahách. Keďže horúci vzduch stúpa, zapnite spodný ventil a nechajte ho ísť na maximum. Keď sa auto dostatočne ochladí, môžete znovu zapnúť hornú ventiláciu.
  • Nastavte si klimatizáciu na prísun čerstvého vzduchu – urobte tak aspoň na 10 minút. Ak máte klimatizáciu nastavenú na recirkuláciu, horúci vzduch sa vo vozidle iba presúva . Preto auto najprv schlaďte čerstvým vzduchom.
  • Zakryte volant a sedadlá uterákom alebo dekou – koža alebo tmavé poťahy sú počas leta náchylnejšie na prehriatie. Interiér auta ochladíte, ak prikryjete volant a sedadlá uterákom, dekou alebo špeciálnymi pokrývkami.
  • Zakúpte si diaľkové ovládanie –to môže vaše auto ochladiť ešte predtým ako nastúpite. Nemusíte tak počas kratšej cesty zapínať klimatizáciu a namiesto toho bude v aute cirkulovať iba čerstvý vzduch.
  • Sledujte teplomer a výstražnú kontrolku–ak vás na postupné prehrievanie motora upozorní výstražná kontrolka alebo ručička teplomera, ktorá sa dostala k červenému poľu, je nutné okamžite zareagovať. Keď sa vám podarí teplotu motora čo najskôr znížiť, je veľmi pravdepodobné, že sa žiadnym dôležitým súčastiam nič nestane. Pokiaľ by ste však pokračovali v ceste a problém s vysokou teplotou neriešili, hrozí závažné poškodenie motora v podobe zadretia, poškodenia hlavy alebo napríklad zničenia tesnenia hlavy valcov.
  •  Zapnite kúrenie, aby ste ochladili motor –možno to znie ako nezmysel, no kúrenie dokáže stiahnuť teplý vzduch z motora. Výmenník kúrenia totiž funguje ako malý chladič, ktorý pomôže znížiť teplotu v chladiacom systéme.
  • Pridajte chladiacu kvapalinu – nezabúdajte na to hlavne počas najteplejších mesiacov. Na skontrolovanie hladiny kvapaliny otvorte kapotu a nájdite chladič. Ak je v ňom kvapaliny príliš málo, dolejte ju. Nikdy ale nepridávajte chladiacu zmes, ak je systém rozhorúčený. Počkajte, kým nevychladne.
  • Nechajte si prepláchnuť chladič – hoci pravidelne dopĺňate chladiacu kvapalinu, jej zvyšky sa ukladajú na nádržke a musia sa pravidelne preplachovať. To zahŕňa vypustenie chladiča, vyčistenie preplachovacím prostriedkom a následné doplnenie novou kvapalinou. Mechanici odporúčajú toto prepláchnutie vykonať po každých prejdených 65 000 km, ak manuál od výrobcu auta neuvádza inak.
  • Zvážte výmenu batérie – pokiaľ má batéria vo vašom aute viac ako tri roky, nemusí už byť taká výkonná, preto sa ľahšie prehreje. Váš mechanik vám poradí, kedy je lepšie ju vymeniť.
Usmievavý automechanik
Poraďte sa s automechanikom (Zdroj:Freepik/Standret)

Čo ak sa motor vozidla už prehrial?

Ak sa vám už motor prehrial, nevypínajte po odstavení auta motor. Hoci sa prestane ďalej zahrievať, nebude fungovať vodná pumpa a s ňou aj celý chladiaci systém. Preto sa motor nebude môcť schladiť a teplota stúpne.

Najskôr preto nechajte bežať motor auta na voľnobeh. Skontrolujte, či funguje ventilátor chladiča motora, a sledujte teplomer. Pokiaľ došlo len k nárazovému prehriatiu motora a teplota začne pomaly klesať, je všetko v poriadku. Len čo sa teplota ustáli na normálnej hodnote, môžete pokračovať v jazde. V prípade, že sa bude problém opakovať, zájdite do servisu, kde váš automobil dôkladne prehliadnu a nájdu príčinu poruchy.



Zdroj: plnielanu.sk,blog.nationwide.com,az-pneu.sk
Odporúčame