Ako rýchlo by ste mali chudnúť? Vyvarujte sa klasickým chybám

Váha

thinkstockphotos.com

Neustále sme zo všetkých strán vystavovaní fotografiám „pred“ a „po“. Sú na nich ľudia, ktorí zmenili svoje telo za šesť týždňov, alebo matky, čo získali späť postavu, akú mali pred pôrodom. Ale ako dlho v skutočnosti trvá schudnúť?

Kilogram týždenne

Existuje veľké množstvo faktorov, ktoré chudnutie ovplyvňujú od veku, cez kondíciu, zdravotný stav, po životný štýl. Hovorí sa, že realistický úbytok hmotnosti pre väčšinu ľudí je zhruba pol kilogramu kilogram týždenne. Úbytok sa ale môže zaraziť, alebo ho zvráti jojo efekt.

Takže neexistuje žiadne presné časové obdobie pre zhodenie nadbytočnej tukovej vrstvy napriek obľúbeným 12týždenným výzvam. Je potrebné neustále vyvažovať aktivitu s príjmom kalórií, zostať sústredení a dávať si splniteľné, krátkodobé ciele.

Úbytok váhy nemusí byť chudnutím

Avšak vidieť, že ak hmotnosť klesla o dve kilá za týždeň, nemusí to nutne znamenať, že sa všetka vaša tvrdá práca vypláca. Existujú tri vysvetlenia pre úbytok: strata telesného tuku, strata vody a strata svalov.

Pri vyváženej strave a pravidelnej fyzickej aktivite s najväčšou pravdepodobnosťou zhodíte tuk a uchováte si svalové tkanivo – teda v ideálnom prípade. Ovšem ak sa viac sústreďujete na obmedzovanie kalórií, alebo sa pustíte do najnovšej zaručenej diéty na úkor cvičenia, potom budete strácať všetky tri spomínané zložky ale najpravdepodobnejšie väčší pomer svaloviny a vody, než tuku.

To môže na ručičke váhy vyzerať skvele, ale výsledky nikdy dlho nevydržia. Prečo? Ak hmotnosť znovu naberiete, nahradí sa väčším množstvom tuku a menej svalov.


Mohlo by vás zaujímať: Túžite schudnúť a neviete ako? Tieto tipy stoja za vyskúšanie


Po diéte je telo zmätené

Akonáhle prestanete držať diétu, telo si myslí, že príde ďalšie hladovanie, a tvrdo pracuje na tom, aby si uložilo každú dostupnú energiu, ktorú zvládne s najväčšou pravdepodobnosťou tuk. A získate telo, ktoré sa namiesto vyrysovaných svalov pýši roztraseným sadlom.

S pribúdajúcim vekom je to ťažšie

Ak ste si všimli, že chudnutie je ťažšie s pribúdajúcim vekom, nemýlite sa. Ako starnete, vaše telo stráca svalovú hmotu, čo spomalí základnú metabolickú rýchlosť, teda tempo, akým spaľuje kalórie.

Ale chudnutie ovplyvňuje nielen vek. Podpisuje sa na ňom aj váš fitnessvek, teda počet rokov, kedy ste boli fyzicky aktívny. Ten stanovuje nielen úroveň vašej fyzickej zdatnosti, ale aj rýchlosť, s akou zhadzujete kilá.


Mohlo by vás zaujímať: Stravovacie návyky, ktoré vás spravia silným, svalnatým a namakaným!


Ďalšie faktory

Schudnúť môže byť zložitejšia záležitosť, než len jesť zdravo a cvičiť. Ak sa stretávate so snahou pohnúť ručičkou na váhe, zvážte úlohu, akú zohráva váš životný štýl. Ste v strese? Máte nedostatok spánku? Podporuje vás rodina a priatelia vo vašej snahe? Nemáte nejaké zdravotné problémy?

Každé telo je jedinečné a neexistuje recept, ktorý by sedel univerzálne na všetky. Môžete trénovať a jesť presne ako niekto iný, a pritom mať úplne rozdielne výsledky.


Aké skúsenosti s chudnutím máte vy? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdroj: thinkstockphotos.com, thinkstockphotos.com, Milan, ČTK, news.com.au

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close