Túžite po krásnej bronzovej pokožke? Vďaka týmto tipom sa opálite bezpečne a rýchlo

traja starší ľudia na pláži

S týmito spôsobmi sa opálite rýchlejšie a zároveň sa vyhnete dlhému pobytu na slnku (Zdroj: Freepik/lucigerma)

Mnohým ľuďom sa páči, ako ich pokožka vyzerá s opálením, ale dlhodobé vystavovanie sa slnku má rôzne riziká, vrátane rakoviny kože. Ani s opaľovacím krémom nie je vonkajšie opaľovanie bez rizika. Ak sa chcete opáliť a zároveň sa vyhnúť problémom spojenými s touto činnosťou, vyskúšajte sa opaľovať rýchlejšie. To vám pomôže vyhnúť sa dlhodobému vystaveniu UV žiareniu, a tak znížiť riziko rakoviny kože. Tu je niekoľko tipov na rýchlejšie opálenie a niekoľko preventívnych opatrení, na ktoré treba dávať pozor.

Ako sa rýchlejšie opáliť

  • Vždy noste opaľovací krém so širokospektrálnou UV ochranou minimálne 30 SPF, ktorý je dostatočne silný na to, aby blokoval UVA a UVB lúče, ale nie taký silný, aby ste sa neopálili. Opaľovacím krémom sa nezabudnite natrieť do 20 minút od pobytu vonku.
  • Skúste použiť oleje s prirodzene sa vyskytujúcim SPF. Aj keď by nemali nahradiť váš bežný opaľovací krém, pretože neobsahujú ochranu pred slnkom, určité oleje ako avokádový, kokosový, malinový a mrkvový môžete použiť na extra dávku hydratácie a ochrany SPF.
  • Často meňte polohy. To vám pomôže vyhnúť sa spáleniu jednej časti tela.
  • Jedzte potraviny, ktoré obsahujú beta karotén. Potraviny ako mrkva, sladké zemiaky a kel vám pomôžu opaľovať sa bez spálenia. Niektoré štúdie ukazujú, že beta karotén môže pomôcť znížiť citlivosť na slnko u ľudí s fotosenzitívnymi ochoreniami.
  • Nezostávajte vonku dlhšie, ako vaša pokožka dokáže vytvoriť melanín. Melanín je pigment zodpovedný za opálenie. Každý má hraničný bod pre melanín, ktorý je zvyčajne 2 až 3 hodiny. Po tomto čase vaša pokožka v určitý deň nestmavne. Ak sa opálite po tomto bode, ohrozíte svoju pokožku.
  • Jedzte potraviny bohaté na lykopén. Príklady zahŕňajú paradajky, guava a vodný melón. Malá štúdia z roku 2011zistila, že lykopén pomáha prirodzene chrániť pokožku pred UV žiarením.
  • Vyberte si čas opaľovania múdro. Ak je vaším cieľom rýchlo sa opáliť, slnko je zvyčajne najsilnejšie medzi poludním a 15:00. Nezabúdajte však, že aj keď je slnko v tomto období najsilnejšie, narobí najviac škody vďaka sile lúčov a pravdepodobne zvýši riziko rakoviny kože v dôsledku tohto vystavenia. Ak máte veľmi svetlú pokožku, najlepšie je opaľovať sa ráno alebo po 15:00. aby nedošlo k popáleniu.
  • Zvážte nosenie topu bez ramienok. To vám môže pomôcť získať rovnomerné opálenie bez akýchkoľvek vrások.
  • Hľadaj tieň. Prestávky znížia pravdepodobnosť, že sa spálite, a vaša pokožka si oddýchne od intenzívneho tepla.
  • Pripravte sa pred opaľovaním. Príprava pokožky pred odchodom von môže pomôcť opáleniu vydržať dlhšie. Skúste si pred opaľovaním urobiť píling. Pokožka, ktorá nebola exfoliovaná, sa s väčšou pravdepodobnosťou odlupuje. Použitie gélu z aloe vera po opaľovaní môže tiež pomôcť, aby vaše opálenie vydržalo dlhšie.

Prečo to netreba s pobytom na slnku preháňať

Po opaľovaní sa môžete cítiť dobre a dokonca mať vyššiu náladu kvôli vystaveniu vitamínu D. Avšak táto činnosť má stále riziká, najmä ak sa zrieknete opaľovacieho krému. Riziká spojené s opaľovaním zahŕňajú:

  • melanóm a iné rakoviny kože,
  • dehydratácia,
  • úpal,
  • tepelná vyrážka,
  • predčasné starnutie pokožky,
  • poškodenie zraku,
  • potlačenie imunitného systému.

Úloha melanínu

Každý človek je jedinečný, pokiaľ ide o to, ako stmavne jeho pokožka na slnku. Niektorí ľudia sa spália takmer okamžite a niektorým ľuďom sa to stane len zriedka. Je to z veľkej časti spôsobené melanínom, pigmentom zodpovedným za opálenie, ktorý sa nachádza vo vlasoch, pokožke a dokonca aj v očiach.

Ľudia so svetlejšou pokožkou majú menej melanínu a na slnku sa môžu spáliť alebo sčervenať. Ľudia s tmavšou pokožkou majú viac melanínu a pri opaľovaní stmavnú. Aj ľudia tmavšej pleti majú stále riziko spálenia od slnka aj rakoviny kože.

Melanín sa prirodzene vytvára v tele, aby chránil hlboké vrstvy pokožky pred poškodením. Majte na pamäti, že aj keď sa nespálite, slnko stále poškodzuje vašu pokožku.

Opatrenia pri opaľovaní

Opaľovanie môže byť o niečo bezpečnejšie, ak ho robíte veľmi krátky čas, pijete vodu, ste natretí opaľovacím krémom s SPF aspoň 30 na koži aj perách a chránite si oči. Pri opaľovaní sa vyhnite zaspávaniu na slnku, noseniu krému s SPF menej ako 30 a pitiu alkoholu, ktoré môže spôsobiť dehydratáciu.

Nezabudnite sa potrieť opaľovacím krémom každé 2 hodiny a potom, čo vojdete do vody. SPF aplikujte na pokožku hlavy, na chodidlá, uši a ďalšie miesta, ktoré môžete ľahko minúť.
Často sa otáčajte, aby ste sa opálili rovnomerne bez spálenia, pite veľa vody, noste klobúk a chráňte si oči slnečnými okuliarmi.



Zdroj: plnielanu.sk, healthline.com

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close