Ako si usteliete, tak budete spať. Dobré tipy, aby ste spali čo najlepšie

Spánok

gettyimages

Aby naše telo a myseľ mohli správne fungovať, musíme dobre a dostatočne spať. Spánok predstavuje hlavný zdroj pre načerpanie nervovej sily a je základom celkového zdravia. Mali by sme teda urobiť všetko preto, aby sme ho svojmu organizmu dopriali.

Príčiny nespavosti

Stres, nedostatok fyzickej aktivity či ponocovanie sú dnes najčastejšími príčinami nespavosti. Na vine môže byť aj vážne ochorenie, najmä ak nespavosť pretrváva dlhší čas. V takom prípade nepodceňujte svoj stav a navštívte čo najskôr lekára!

Spúšťačom väčšiny chorôb býva práve stres. Dedičné ochorenia v nás môžu celý život driemať, no nemusia sa prejaviť. Ale stačí nadmerný stres, málo odpočinku a choroba prepukne v plnej sile. Snažte sa vyhýbať stresovým situáciám a naučte sa stres zvládať. Pomôcť vám pritom môže meditácia, príjemná relaxačná hudba alebo cvičenie.


Mohlo by vás zaujímať: 5 vecí, ktoré ničia váš spánok: Odstráňte ich a konečne nerušene spite!


 

Aký má byť kvalitný spánok?       

Ľuďom, ktorí žijú pod neustálym tlakom, často chýba 8-hodinový spánok. Stáva sa však, že aj po dlhšom odpočinku bývajú unavení a slabí. Ak chcete, aby bol nasledujúci deň úspešný, musíte sa naň dobre vyspať.

Spánok má byť hlboký a stabilný. Nemali by ho sprevádzať žiadne predstavy ani vidiny. Po 8 hodinách správneho spánku by ste sa mali prebúdzať svieži a odpočinutí. Dĺžka spánku sa však nepočíta podľa času stráveného v posteli, ale podľa toho, ako dlho naozaj hlboko spíte. Aj 4 hodiny kvalitného spánku majú pre organizmus väčší prínos ako 8 hodín prehadzovania sa.

Základ pre dobrý spánok

Významným predpokladom je prísna hygiena miestnosti, v ktorej spíte. Pravidelne meňte posteľnú bielizeň podľa jej znečistenia a utierajte prach na nábytku i podlahe. Ideálne je, ak v spálni nie sú koberce ani závesy, pretože sa v nich držia roztoče a prach. Po prebudení miestnosť dobre vyvetrajte, v lete môžete nechať okno otvorené aj cez noc.

Základom riadneho odpočinku je tiež správna poloha tela počas spánku. Najlepšie sú tvrdé, ale súčasne elastické matrace, ktoré poskytujú chrbtici dostatočnú oporu a pritom sa prispôsobia jej prirodzenému zakriveniu.

Ak ste naučení spať na mäkšom, zvykajte telo na tvrdšie lôžko postupne. Dôležitý je tiež výber vankúša – nemal by byť ani príliš vysoký, ani veľmi malý. Vhodné je zvoliť vankúš podľa polohy, v ktorej spíte. Chrbtica sa tak nebude namáhať a svaly sa môžu cez noc dôkladne uvoľniť. Aby ste nebránili voľnému dýchaniu, obliekajte si na noc voľný, ľahký a pohodlný odev.


Mohlo by vás zaujímať: Túžite sa dobre vyspať? Pre kvalitný spánok je vraj rozhodujúca táto farba steny


Vyspite sa doružova

Ak si chcete v noci dostatočne odpočinúť, snažte sa cez deň dodržiavať niekoľko dôležitých pravidiel. Bude sa vám tak nielen ľahšie zaspávať, ale aj dobre spať.

  1. Primeraný pohyb

V dnešnej dobe býva často podceňovaný. Aspoň 3-krát do týždňa sa venujte 30 minút aktivite, pri ktorej sa poriadne spotíte. Najlepšie na čerstvom vzduchu. Napríklad to môže byť rýchla chôdza, bicyklovanie či tanec. Ostatné dni vykonávajte strečing a pomalé relaxačné cvičenia. Ak bude váš deň naplnený fyzickou prácou i duševnou aktivitou, zaspíte ľahšie. Nesmie však byť vyčerpávajúca, lebo budete príliš unavení a rozrušení na to, aby ste zaspali.

  1. Správna životospráva

Človek, ktorý sa dobre vyspí, má dostatok energie na dodržiavanie správneho životného štýlu. Kto zaťažuje telo a dráždi nervovú sústavu nadmerným fajčením, pitím kávy, kolových nápojov alebo alkoholu, ten nikdy nebude dobre spať. Rovnako ako človek, ktorý je ťažkú stravu a nehýbe sa na čerstvom vzduchu. Jedzte čo najviac naturálnych potravín, nevečerajte neskoro a pred spaním si dajte len ľahké jedlo. Pri problémoch so zaspávaním vyskúšajte starý osvedčený recept našich babičiek: teplé mlieko s medom.

  1. Príprava na odpočinok

Na fázu odpočinku a regenerácie treba pripraviť telo aj rozum. Ak chodíte spávať až po polnoci, niektoré z vašich orgánov sa nemajú šancu zregenerovať. Škodíte tým svojmu zdraviu. Ideálne je ľahnúť si pred 23. hodinou a vstať pred 8. hodinou.

Náš tip: Na noc sa tiež neodporúča sledovať televízne správy, akčné filmy či horory. Prečítajte si radšej zaujímavú knihu.

Stáva sa vám, že sa často v spánku prevaľujete a budíte sa spotení? Činnosť vášho organizmu je narušená. Ak sa vám v sne vracajú problémy z minulosti alebo vidíte šialené fantázie, ide o nezdravý spánok. To je ešte horšie, ako keď vám spánok chýba.

Pred spaním sa pokúste nemyslieť na svoje povinnosti a problémy, inak sa vám nepodarí zaspať. Zavrite oči a poďakujte sa za úspešne prežitý deň a pozitívne sa nalaďte na ten ďalší. Láskavé a vďačné myšlienky pôsobia ako meditácia a autosugescia. Pokiaľ ste cez deň urobili všetko správne, noc vám prinesie pokojný, osviežujúci spánok.


Darí sa vám pravidelne kvalitne spávať? Napíšte ostatným čitateľom do diskusie pod článkom.

Zdroj: gettyimages, gettyimages, Vlaďa

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close