Čaje proti nespavosti vraj môžu váš stav ešte zhoršiť: Je to naozaj tak?

Žena

sxc.hu

Zvyknete si aj vy vypomáhať pri problémoch s nespavosťou rôznymi špeciálne určenými čajmi? Pozor na to. Bylinkové čaje určené na dobrý spánok môžu tento problém paradoxne ešte viac zhoršiť. A nielen to – môžu dokonca vyvolať aj celkové zhoršenie vášho zdravotného stavu.

Tento zvláštny paradox sa podarilo odhaliť vedcom z Veľkej Británie a bol uverejnený v odbornom časopise Britskej farmaceutickej spoločnosti. Vedci skúmali účinky pitia takýchto čajov z hľadiska dlhšieho časového rozpätia a zistili, že pri neprimeranom používaní sa ich účinok namiesto pomoci naopak obrátil proti spotrebiteľovi.

Radšej kratšie ako dlhšie

Vedci, ktorí stoja za zmieneným výskumom, pitie takýchto čajov určite neodporúčajú bez predošlej konzultácie s lekárom a to najmä pri dlhodobom pravidelnom užívaní, teda dlhšom ako niekoľko mesiacov či dokonca rokov. Buďte preto opatrní a vyhnite sa zbytočným problémom navyše, ktorým môžete pomerne jednoducho predísť obyčajnou návštevou, resp. rozhovorom s vašim lekárom.


Mohlo by vás zaujať: Počítate v noci ovečky? Takto porazíte najväčších sabotérov vášho spánku


Môžu zhoršiť aj celkové zdravie?

Nebezpečenstvo týchto čajov netkvie len v ich opačnom efekte na zaspávanie. Riziko je najmä v tom, že môžu priniesť aj iné zdravotné riziká a z globálneho pohľadu aj zhoršenie celkového zdravotného stavu jedinca. Aké druhy problémov môže nadmerné pitie čaju na dobrý spánok spôsobiť sa však v štúdii nekonkretizuje, čo je trochu zvláštne. Keďže bol uverejnený v časopise farmaceutickej spoločnosti, možno uvažovať aj o určitej zaujatosti. Dá sa totiž vážne pochybovať o tom, že dlhodobé branie liekov na spanie je menej škodlivé ako pitie nejakého čaju.

Lekára sa nepýtame

Keďže sú voľne predajné, mnohých z vás ani len nenapadne, že by mohli uškodiť. A tak ich pokojne užívate bez toho, aby o tom vedel váš lekár. Britskí vedci v spomínanej štúdii zistili, že to tak robí asi polovica ľudí s problémovým zaspávaním, či skorým ranným zobúdzaním sa. Nehrajte sa na doktora a navštívte radšej toho skutočného odborníka. Ten dokáže prísť na príčinu nespavosti až u 80% pacientov. Je preto vysoká šanca, že pomôcť dokáže aj vám. Niekedy môže ísť napríklad len o branie tabletiek, ktoré majú na vás takýto negatívny vplyv a lekár vám môže predpísať iné.


Mohlo by vás zaujať: Prírodné tipy na nespavosť: Vyskúšajte ich a spite ako v bavlnke!


Aké sú najčastejšie príčiny nespavosti?

Príčiny nespavosti môžu byť rozličné. Môže sa jednať buď o psychické, alebo zdravotné dôvody. Čo ju teda môže spôsobovať?

  • depresia
  • schizofrénia
  • úzkostné psychické stavy, nadmerný stres
  • krátkodobá nespavosť môže byť navodená liekmi, novým prostredím, nepohodlnou posteľou, zmenami v živote, tragédiou v rodine
  • ochorenia srdca, obličiek
  • rakovina
  • astma
  • bolesti hlavy
  • Parkinsonova choroba

Posteľ je len na spanie

Ako tento problém vyriešiť? Psychológovia radia nepoužívať posteľ na nič iné ako na spánok a sex. Nemali by ste v nej jesť, pozerať televíziu, čítať, pracovať, ani vykonávať nijaké iné činnosti. Posteľ a spálňa by mali byť miestom vyhradeným výlučne len na odpočinok. Ukladať by ste sa mali len vtedy, keď ste ospalí a ak do 20 minút nezaspíte, mali by ste vstať a venovať sa nejakej príjemnej činnosti, resp. si nejakým spôsobom unaviť oči. Okrem toho pomáhajú aj relaxačné techniky na uvoľnenie napätia a stresu.


Sú podľa vás čaje lepšie ako tabletky alebo naopak? Podeľte sa o svoje názory a skúsenosti s ostatnými čitateľmi v diskusii.

Zdroj: sxc.hu, sxc.hu, Oliver

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close