Čas grilovačiek prichádza: Ako pripraviť obľúbené pochúťky zdravšie?

Grilovanie

thinkstockphotos.com

Možno ste už aj vy stihli odštartovať tohtoročnú grilovaciu sezónu. Pri grilovaní a opekaní obľúbených pochúťok sa ale často dopúšťame kulinárskych prehreškov, ktoré ovplyvňujú nielen ich chuť, ale najmä zhoršujú ich kvalitu. Vyvarujte sa týchto chýb a staňte sa v ich príprave skutočným majstrom!

Vyberte ten správny

Možno patríte k tým, ktorí považujú práve chuť mäsa pripraveného nad pahrebou, ktoré navyše prešlo výdatnou dávkou dymu, za tú pravú grilovanú pochúťku. Takýto spôsob prípravy ale mäso znehodnocuje, respektíve ho robí zdraviu škodlivým. Tuk z mäsa totiž pri grilovaní kvapká priamo do ohniska a jeho spaľovaním vznikajú nebezpečné karcinogénne látky. Práve preto sú ideálne elektrické, lávové a plynové grily. Vhodné je aj používanie grilovacích tácok, ktoré zamedzia kvapkaniu a následnému spaľovaniu tuku.

Čo na rošt?

Najideálnejšou voľbou je biele kuracie mäso, ktoré ešte pred tepelným spracovaním zbavíte kože, tuku či šľachovitých častí. Takisto chutnou a možno ešte o čosi zdravšou voľbou sú ryby. K tým najzdravším a najvhodnejším patria losos, pstruh a sleď. Vyhýbať by ste sa mali príprave údenín, dajte prednosť mäsu – či už v celku alebo pomletému napríklad na štýl hamburgeru. Nezabudnite i na zeleninu, ktorú môžete použiť nielen ako prílohu, ale i na samotné grilovanie. Výborne si pochutíte na grilovanej paprike, baklažáne, cukete, šampiňónoch, či zelených fazuľových strukoch. Takto pripravená zelenina chutí famózne a v porovnaní s mäsom neobsahuje žiaden tuk.


Mohlo by vás zaujať: Grilované dobroty zaváňajú rakovinou: Ako znížiť toto riziko a pochutiť si na nich?


Ako dlho grilovať?

To závisí od veľkosti pripravených surovín. Vo všeobecnosti platí, že je lepšie pripravovať menšie kúsky mäsa, ktoré sa ľahšie a rovnomernejšie prepečú. Mäso by sa malo pripravovať pri teplote 70 stupňov minimálne 10 minút. Zeleninu či chlieb nie je nutné grilovať dlho. Ak ste na pochúťky v grile pozabudli a jedlo ste pripálili, v žiadnom prípade ho viac nekonzumujte. To isté platí aj pre nedopečené mäso. Nikdy však negrilujte sprudka a pri vysokej teplote. Potraviny sa tak na povrchu spália a v strede zostanú nedopečené. Nezabúdajte ani na pravidelné pretáčanie mäsa a zeleniny.

Marináda podľa vašej chuti

Mäso naložené v marináde je priam lahôdkou, aj tu si však treba dávať pozor. Ideálne je na ich prípravu používať olivový či repkový olej (nikdy nie maslo, ktoré sa rýchlo spáli), obľúbené sušené či čerstvé bylinky ako rozmarín, bazalku, tymián, ďalej cesnak, štipľavú červenú papriku, korenie a dokonca aj víno či pivo. Rozmarín má schopnosť eliminovať karcinogénne látky, ktoré pri príprave nad ohňom v jedle vznikajú. Pred samotným grilovaním ale nezabudnite marinádu opatrne z mäsa odstrániť. Pri tepelnej úprave sa totiž môže pripaľovať. Pozor, mäso nemarinujte dlhšie než 5 hodín, inak koreniny strácajú svoje živiny a antioxidanty. Pokiaľ ide o zeleninu, tú dochucujte až po ugrilovaní, predídete tak jej vysušeniu. Opäť môžete použiť prísady ako olej, cesnak a obľúbené sušené bylinky.


Mohlo by vás zaujať: Zásady zdravej grilovačky: Držte sa ich a vášmu telu neublíži


Na záver nezabudnite…

Dojedením pripraveného jedla sa grilovačka nekončí. Rošt z grilu by ste po jeho vychladnutí mali okamžite zbaviť pripálenín. Rovnako ho treba očistiť aj pred ďalším použitím. Zbavíte sa tak karcinogénnych látok, ktoré by mohli dôjsť do kontaktu s pripravovaným jedlom.

Ďalšie tipy:

  • zabráňte kontaktu dopečeného mäsa s nádobami, kde bolo predtým surové mäso a rovnako i kontaktu s príborom, ktoré ste použili pri manipulácii s ním – zabránite tak kontaminácii už ugrilovaného mäsa
  • v teplých dňoch pripravené surové mäso nenechávajte dlhú dobu mimo chladničky – vždy z nej vyberte iba také množstvo, ktoré skutočne chcete použiť a pripraviť
  • mäso po dopečení skonzumujte čo najrýchlejšie – teplom sa môže znehodnocovať a rovnako môže dôjsť do kontaktu s hmyzom
  • v teplom počasí sa vyvarujte majonézy či majonézových omáčok – nahraďte ich zeleninovými šalátmi
  • vyskúšajte aj grilované ovocie (výborne chutí ananás, broskyňa, slivka či nektarinka) – prírodné cukry teplom skaramelizujú a sú skvelou pochúťkou

Ktoré potraviny a akými spôsobmi najčastejšie grilujete vy? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdroj: thinkstockphotos.com, thinkstockphotos.com, Lucia

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close