Cukry alebo tuky: Čo škodí vášmu srdcu a cievam viac?

Slané jedlo

thinkstockphotos.com

Raz počúvame, že to najhoršie sú tuky, potom zase cukry. Neraz aspoň sčasti vymieňame jedno za druhé v mene menšieho zla. Na čo si teda dávať najväčší pozor?

Nadmerná spotreba cukru zvyšuje riziko ochorenia srdca a ciev, povedal člen Fóra zdravej výživy Pavel Suchánek. Väčšina ľudí si riziko spája len s tukmi. Spotreba cukru je oproti odporúčaním v SR takmer dvojnásobná. Na Slovensku zrejme situácia nebude veľmi odlišná. Jedným z vinníkov je vysoká spotreba potravín s pridanými cukrami. Vedú sladkosti, cukrárske a pekárenské výrobky a sladené nápoje. Nahradiť cukor medom problém nerieši. A to napriek prieskumu Fóra zdravej výživy, podľa ktorého vnímajú ľudia cukor negatívnejšie než tuk. Len päť percent si myslí, že tuk je škodlivejší, 39 percent má za škodlivejší cukor a viac ako 40 percent tvrdí, že cukor a tuk sú rovnako škodlivé.

Nevymieňajte tuky za cukry

Choroby srdca a ciev tak môžu postihnúť aj ľudí, ktorí uprednostňujú nízkotučnú stravu, ak chuť doháňajú sladením. ,,Neznamená to, že by tuky boli odhalením rizík cukru očistené a rizikovosť nadmernej konzumácie tukov s prevahou nasýtených mastných stratila význam. Nasýtené tuky je potrebné aj naďalej obmedzovať, ale nesmieme ich miesto v jedálničku nahrádzať jednoduchými sacharidmi a potravinami s vysokým glykemickým indexom,“ povedal Suchánek.

Ako to s tím kôrnatením ciev vlastne je?

Fórum zdravej výživy chce dať vodítko ľuďom u protiľahlých názoroch odborníkov. Kým jedni tvrdia, že na rozvoj aterosklerózy zásadný vplyv majú tuky, najmä nasýtené mastné kyseliny a transmastné kyseliny, druhí hovoria, že aj keď v strave nie je tuk, môžu sa aterosklerotické pláty tvoriť v cievach tiež. Nespotrebovaný cukor sa totiž premení na vnútrobrušný tuk a ten spustí prozápalové pochody v tele, ktoré vedú k vytvoreniu aterosklerotických plátov.


Mohlo by vás zaujať: Túžite schudnúť? Poradíme vám, kedy a čo jesť a čoho sa radšej vyvarovať


Všetko s mierou

Nižšie riziko je, ak sa volia tuky zdravé a v zodpovedajúcom množstve, a to isté platí pre cukor. Zároveň platí, ak sa dodávajú cukry a zároveň sa odčerpávajú pohybom, je to pre organizmus to najlepšie. V cukroch i tukoch je rôzna kvalita, záleží na životnom štýle, aktivite, celkovom zložení stravy počas dňa a na celkovom energetickom prísune.

Doprajte si sladké, ale aj pohyb

Z tohto hľadiska nemusia pre ľudí byť strašiakom Vianoce, kedy sú stoly plné sladkostí. ,,Cukry sú rýchlym zdrojom energie, a tak ak maškrtenie vykompenzujeme pohybovou aktivitou, je to to najlepšie, čo môžeme urobiť,“ zhrnul odborník


Uprednostňujete vo svojej strave viac cukrov alebo tukov? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdroj: thinkstockphotos.com, thinkstockphotos.com

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close