Veľký pozor na dehydratáciu: Počas horúcich dní ohrozuje najviac deti a seniorov, takto budete v bezpečí!

Starší pán pije vodu

Viete koľko vody by ste mali denne vypiť? (Zdroj: Freepik/karlyukav)

Počas týchto horúčav by si na dehydratáciu mal dávať pozor každý. Ohrození sú najmä športovci a ľudia pracujúci vo vonkajších či neklimatizovaných priestoroch, avšak najohrozenejší sú seniori a deti. Regionálny úrad verejného zdravotníctva (RÚVZ) v Bratislave na to upozornil na sociálnej sieti. Organizmus seniorov totiž obsahuje menej tekutín.

Dohliadnite na príjem tekutín u detí a seniorov

Niektorí majú ťažkosti alebo užívajú lieky, ktoré môžu spôsobovať vyššie straty vody kvôli nadmernému močeniu. „Taktiež nepociťujú smäd a často z dôvodu zhoršenej mobility či zdravotného stavu nie sú schopní sami prijať tekutiny, alebo nepijú, lebo nechcú chodiť na toaletu. Preto ich k požívaniu tekutín je často potrebné nabádať,“ doplnila Natália Šranková, lekárka z poradne zdravia úradu.

Odporúča sa, aby seniori neprijímali veľké množstvo tekutín naraz, ale pravidelne v menších dávkach a rovnomerne počas celého dňa. U detí je obsah vody v tele vyšší, ich metabolizmus však prebieha rýchlejšie, no kompenzačné mechanizmy a rezervy sú menšie, ako u dospelých. Deti zabúdajú pri hre a športe piť, a preto je nevyhnutná pravidelná kontrola pitného režimu zodpovednou osobou.

Pri vážnych stavoch je potrebná odborná starostlivosť

Nevyhnutný je aj správny návyk pravidelného pitia u detí. Dehydratácia sa môže prejaviť napríklad suchými perami, tmavším močom, závratmi, bolesťami hlavy, únavou či podráždenosťou. Pri vážnejších stavoch môže dochádzať k zníženej elasticite kože, zníženej tvorbe slín, sĺz a moču. Je možné pozorovať vpadnuté oči, zrýchlený pulz, prípadne až dezorientáciu a poruchy vedomia.

V ťažkých stavoch môže nastať i šok z nedostatku tekutín. „Ak príznaky dehydratácie neprechádzajú, prehlbujú sa alebo ide o vážnejší stav dehydratácie, je potrebný odborný lekársky zásah,“ radí RÚVZ. Pri ľahkej dehydratácii stačí podľa odborníkov doplnenie hladiny tekutín v tele pomocou čistej vody, prípadne rehydratačných roztokov.

Pite pomenej, no častejšie

„Tekutiny je treba dopĺňať primerane, nie nárazovo vo veľkých objemoch. Dôležité je zabezpečiť pokojový režim, vhodnú teplotu prostredia,“ priblížilo RÚVZ. Dostatočným pravidelným príjmom tekutín, ako i vhodnou stravou so zvýšeným podielom ovocia a zeleniny je možné predísť dehydratácii.

Vhodným nápojom je čistá voda, prípadne napríklad ochutená čerstvým citrónom, prípadne aj čerstvé ovocné a zeleninové šťavy riedené vodou. Čierny čaj, káva a alkohol podľa nej nie sú vhodné, keďže majú močopudný účinok. Zároveň nevhodné sú aj balené sladené nápoje s vysokým podielom cukru.



Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close