Vystriedajte dlhé sedenie za pohyb: Hrozia vám zdravotné problémy aj spomalený metabolizmus

dlhé sedenie

Dlhé sedenie neprospieva ani vašej chrbtici (Zdroj: GettyImages))

Leňošenie na pohovke je síce skvelý odpočinok, ale zdraviu však neprospieva. Spôsobuje mnohé ťažkosti, s ktorými spokojní určite nebudete, ide napríklad o zväčšenie objemu pása alebo nárast tukovej hmoty. Taktiež negatívne vplýva na fungovanie srdca a pľúc. Preto sa odporúča fyzická aktivita. Prechádzka, beh a vykonávanie akéhokoľvek športu vie byť prospešné pre naše telo.

Dva týždne bez pohybu stačia k tomu, aby sa zhoršil metabolizmus človeka. Teda pomer medzi svalstvom a tukom v tele, dokonca aj kardiovaskulárnou funkčnosťou. Štúdia britských vedcov ukázala, že krátkodobé sedenie takisto nevplýva na človeka priaznivo.

Títo vedci do svojho výskumu zaradili mladých a fyzicky aktívnych dobrovoľníkov, ktorí denne prešli oveľa viac ako 10 000 krokov a mali normálnu váhu. Vedci u nich pred začatím štúdie zisťovali funkčnosť dýchacej sústavy, merali podiel tuku v tele a srdcovú činnosť. Potom dobrovoľníci dva týždne sedeli denne viac ako sto minút a zároveň výrazne menej chodili.

Aké má sedenie negatívne účinky?

Po štrnástich dňoch leňošenia boli výsledky oveľa horšie. Kardiovaskulárna funkčnosť klesla o 1,8 percenta, zhoršila sa funkčnosť pľúc a okamžite vzrástol v tele podiel tuku na úkor svalstva, predovšetkým sa zväčšil objem pása a tuk sa začal sústreďovať do pečene. Znížila sa citlivosť na inzulín, ktorý kontroluje metabolizmus glukózy.

Pohybom k zdravšiemu metabolizmu

Dobrou správou ale je, že ak sa začneme pohybovať, existuje nádej rýchleho návratu k pôvodnému stavu. Ak znovu začneme s normálnou fyzickou aktivitou, v krátkej dobe sa zlepší činnosť srdca a dýchania a to isté platí o tuku v pečeni, o obvode v páse, o telesnom tuku a citlivosti na inzulín. Dôležitá je pravidelná fyzická aktivita, aby sa neprejavili negatívne následky na zdraví, lebo aj malé obmedzenie dennej aktivity môže mať zlý vplyv. Všetci by sme sa mali viac pohybovať, úplne stačí aj denne trochu viac chodiť.

Zbavte sa nadbytočného tuku

Fyzická aktivita tiež pomáha redukovať tuk, ktorý obklopuje srdce. Tukové tkanivá majú pre metabolizmus a funkciu srdca veľký význam. Vedci z univerzity v Kodani sa zhodli v tom, že práve tieto tkanivá môžu ovplyvňovať riziko vzniku kardiovaskulárnych chorôb.

Ich štúdia, ktorej sa zúčastnilo 50 osôb, ktoré mali tuk nahromadený predovšetkým v bruchu, to potvrdila. Tieto osoby po vykonaní fyzickej aktivity mali omnoho lepší zdravotný stav ako predtým. Z toho vychádza, že cvičenie má pozitívny vplyv na srdcové tukové tkanivo, ktoré zvyšuje riziko kardiovaskulárnych chorôb.


Chcete čítať viac takýchto článkov? Sledujte nás aj na Facebooku!

Zdroj: plnielanu.sk, ČTK

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close