Geometria kolies je pojem, o ktorom mnohí vodiči ani len netušia. Prípadne niekde už o ňom počuli, ale nevedia, čo vlastne znamená a ako ovplyvňuje ich každodenný život. Pritom ide o veľmi dôležitú vec, ktorá zásadne vplýva na jazdné vlastnosti, spotrebu a celkovú bezpečnosť auta. Prečo by ste jej mali venovať pozornosť a čo všetko vám hrozí, keď ju zanedbáte?
V čom spočíva geometria kolies?
Geometria kolies je v jednoduchosti viacero uhlov a vzdialeností, ktoré hovoria o tom, ako sú kolesá uložené voči karosérii auta. Hlavné parametre geometrie sú odklon kolesa, zbiehavosť a príklon čapu riadenia. V skutočnosti totiž kolesá auta od výroby nie sú dokonale rovno. Voči stredovej osi sú trochu odklonené a majú aj miernu zbiehavosť alebo rozbiehavosť, vďaka čomu sú zabezpečené správne jazdné vlastnosti.
Geometria sa postupne rozlaďuje
Keď si kúpite úplne nové auto, od výroby bude mať geometriu kolies nastavenú správne, presne tak, ako to určili vývojári. Pri bežnom používaní sa však geometria postupne rozlaďuje. Keď jazdíte po jamách, vôle v nápravách sa postupne zväčšujú a kolesá sa môžu v rámci nápravy mierne vychýliť. Rozladenú geometriu voľným okom pravdepodobne nebudete vidieť. Výchylky sú totiž zvyčajne len na úrovni niekoľkých milimetrov, takže bežným pohľadom ich nezachytíte. Pri jazde sa však už môžu prejaviť celkom citeľne.
Ako sa prejavuje rozladená geometria?
Rozladenú geometriu môžete najčastejšie pocítiť pri vyšších rýchlostiach. Skúste sa so svojím autom na rovnej hladkej ceste bez vyjazdených koľají rozbehnúť aspoň na 90 km/h a pustite volant. Po správnosti by malo ísť úplne rovno. Pokiaľ cítite, že zatáča mierne doprava alebo doľava, je to znak, že geometria je rozladená a treba ju nastaviť.
Praktický tip: Rozladená geometria sa často prejavuje aj na samotnom volante. Ak pri jazde rovno máte volant mierne vytočený do strany, je to znak, že geometriu treba nastaviť.
Nerovnomerné opotrebovanie pneumatík
Ďalším častým znakom rozladenej geometrie je nerovnomerné opotrebenie gúm. Pokiaľ majú kolesá príliš veľký odklon alebo zbiehavosť, môže sa viac opotrebúvať ich vnútorná alebo vonkajšia časť. Napríklad keď budete meniť pneumatiky po sezóne, môžete postrehnúť, že dezén na vonkajšej strane pneumatiky nie je až taký zjazdený, no na vnútornej je o poznanie menší.
Zlá geometria môže byť nebezpečná!
Keď má vaše auto rozladenú geometriu, môžete mať aj o viac ako 0,2 litra na 100 km vyššiu spotrebu, keďže kolesá majú väčší odpor. Nehovoriac o tom, že pri vyšších rýchlostiach pôjde od gúm aj vyšší hluk. Pripraviť sa musíte tiež na to, že pneumatiky sa oveľa rýchlejšie zjazdia, takže budete musieť skôr kupovať nové. No sú tu aj vážnejšie dôsledky. Auto s rozladenou geometriou môže byť náchylnejšie na šmyk, a keď sa už dostane do šmyku, možno sa nebude dať tak ľahko skorigovať. Samovoľné zatáčanie do strany dokáže byť zároveň veľmi nebezpečné pri vyšších rýchlostiach. Stačí, že sa na sekundu nebudete stopercentne venovať riadeniu, a môžete ľahko skončiť vo zvodidlách. Toto určite riskovať nechcete.
Ako často nastavovať geometriu kolies?
To, ako rýchlo sa rozladí geometria na vašom aute, závisí hlavne od ciest. Ak jazdíte po rozbitejších cestách, geometria sa rozladí skôr ako na kvalitnom asfalte. Vo všeobecnosti však platí, že geometriu je dobré dať skontrolovať aspoň raz ročne, ideálne pri prezúvaní pneumatík. Ak je rozladená len málinko, pri jazde to možno ani nepostrehnete, ale predsa len môže dochádzať napríklad k rýchlejšiemu opotrebovaniu gúm.
Nastavenie geometrie robí v dnešnej dobe už väčšina autoservisov a pneuservisov. Celý proces zaberie približne 40 minút až 1 hodinu. Mechanik na špeciálnom zariadení zmeria jednotlivé odchýlky kolies, následne auto zdvihne, povolí skrutky na nápravách a nastaví ramená do takej vzdialenosti, aby bola geometria naladená správne. Vy potom môžete bez obáv jazdiť a máte istotu, že vaše auto bude naozaj bezpečné, gumy sa nebudú opotrebúvať tak rýchlo a nebudete mať ani zbytočne vyššiu spotrebu.
Zdieľať na