Keď práca vášmu kolegovi nevonia: Urobte jeho lenivosti rázny koniec

Pauza

plnielanu.sk

Do práce príde pol hodinu po vás, skočí na kávičku, potom do kuchynky na „pokec“, následne všetkým rozpošle desať emailov s vtipnými videami a sám sa na nich hlasno smeje, až kým nie je čas ísť na obed. Potom si dopraje štedrú pauzu – je predsa nezdravé do seba jedlo narýchlo nahádzať! Po obede sa chvíľku bude tváriť, že pracuje, ale len do kým ho nepremôže únava a chuť na ďalšiu kávu, ktorou svoj pracovný deň úspešne zakončí a zamáva vám s tým, že má ešte pracovné stretnutie. A vy iba s otvorenými ústami sledujete, ako je možné, že niekto pracuje dve a niekto desať hodín denne.

Niet divu, že sa lenivosť v prieskumoch toho, čo ľudia na svojich kolegoch najviac neznášajú, zaraďuje na prvú priečku. Práca s lenivcom je mimoriadne frustrujúca. Jeho vplyvom pracovná morálka v tíme upadá a ľudia okolo sa cítia demotivovaní a nedocenení. No ak náhodou nie ste šéfom pohodlného kolegu, aké sú vaše možnosti? V tichosti zatnúť zuby, porozprávať sa s nadriadeným alebo lenivca priamo konfrontovať?

Týka sa vás, alebo nie?

Rozhodnite sa podľa toho, či vám lenivec svojim správaním spôsobuje problémy alebo nie. Ak nie, privrite oči a jeho správanie neriešte. Aj keď mu nejaký čas môže ničnerobenie prechádzať bez povšimnutia, verte, že ho nedokončené projekty alebo nedotiahnutá práca doženie. Snažte sa nevšímať si jeho ulievanie a sústreďte sa na seba, svoje pracovné výkony a na to, aby vám lenivý kolega náhodou neukradol zásluhy za niečo, čo nespravil.

Inak sa treba postaviť ku kolegovi, s ktorým úzko spolupracujete a jeho lenivosť spôsobuje, že vy alebo váš tím ťahá prácu aj zaňho a vo finále vám jeho prístup zhoršuje výsledky či reputáciu. Vtedy by ste sa mali s kolegom otvorene porozprávať. Ako na to?


Mohlo by vás zaujať: Tá správna teplota vo vašej práci: Viete, koľko stupňov by to malo byť?


1. Povedzte to do očí

Stretnite sa s kolegom osamote a povedzte mu, ako vy a vaši kolegovia vnímate jeho prístup k práci. Hovorte konkrétne – spomeňte situácie, v ktorých sa vyhol svojim povinnostiam na úkor vás alebo ďalších kolegov, nedokončil úlohu alebo zapríčinil problém. Vysvetlite mu, že nemienite robiť prácu za iných ľudí a v prípade, že sa jeho prístup nezmení budete musieť informovať nadriadeného. Hoci takýto rozhovor nebude jednoduchý, snažte sa zachovať chladnú hlavu, držať emócie na uzde a nenechajte sa zatiahnuť do hádky. Ak sa kolega nahnevá a začne na vás útočiť, ukončite rozhovor a odíďte, pretože je zrejmé, že takáto debata nikam nepovedie.


Mohlo by vás zaujať: Túžite po úspechu a bohatstve? Začnite usporiadaním pracovne!


2. Vypočujte si druhú stranu

Nie vždy musí byť podpriemerný pracovný výkon dôsledkom lenivosti. Možno má kolega osobné problémy, je v práci nespokojný alebo demotivovaný, prípadne na vykonávanie niektorých úloh kvalifikačne nestačí alebo nevie, že spadajú do jeho náplne práce. Pri rozhovore s ním sa snažte aktívne počúvať – vnímať, čo vám kolega naozaj hovorí a nebrať každý argument automaticky ako výhovorku.

Ak je príčinou správania kolegu nejaká skrytá príčina, môžete mu tiež podať pomocnú ruku. Vysvetliť, ako sa pracuje s novým programom, poradiť, ako rýchlejšie vybaví niektoré úlohy alebo mu podsúvať zadania, o ktorých viete, že ho budú baviť. Niekedy však aj samotný rozhovor a možnosť zdôveriť sa spraví s človekom divy.


Ďalšie zaujímavé informácie z oblasti pracovného prostredia nájdete na Kariera.sk.


3. Informujte nadriadeného

Ak váš kolega napriek všetkej snahe z vašej strany nezmenil svoj prístup a naďalej svoje povinnosti fláka, nedáva vám inú možnosť, ako dostáť svojim slovám a skutočne informovať nadriadeného. Na túto schôdzku je dobré sa vopred pripraviť, aby ste sa nezamotali do vlastných myšlienok a celá situácia nakoniec nevyznela vo váš neprospech.

  • Predtým, ako na šéfa vybalíte pravdu o nefunkčnom článku vášho tímu, pripravte si zoznam argumentov a konkrétnych situácií, ktorými podložíte svoje tvrdenia. Poznačte si kedy nesplnil svoje úlohy, kedy bol na obednej prestávke tri hodiny a kedy z roboty ušiel o dve hodiny skôr a nechal vás v kaši s dôležitým projektom.
  • Dobre urobíte, ak si budete počas niekoľkých týždňov písať aj vlastný “timesheet” – denný harmonogram všetkého, čo robíte, minútu po minúte. V prípade, že by sa váš kolega rozhodol tiež vás neprávom obviniť z ulievania sa, budete mať v ruke niečo čo môžete nadriadenému ukázať.
  • Pri samotnom rozhovore sa snažte situáciu vykresliť úprimne a pôsobiť nazaujato – nedajte na sebe poznať, ako veľmi vás kolega štve a nehovorte o veciach, ktoré sa priamo netýkajú pracovného výkonu. Šéfa nemusí zaujímať o čom sa váš kolega rozpráva v telefóne s manželkou ani aké videá vám preposiela (to, že ste si ich pozreli, si radšej nechajte pre seba).

Keď nadriadenému situáciu popíšete, nechajte ďalšie kroky a rozhodnutia na ňom. Vy ste už spravili všetko, čo bolo vo vašich silách a možnostiach.


Máte skúsenosti s lenivým kolegom aj vy? Ako ste situáciu vyriešili? Podeľte sa o svoje skúsenosti s ostatnými čitateľmi v diskusii.

Zdroj: plnielanu.sk, plnielanu.sk, Gregor
Odporúčame