Reklama má prsty naozaj vo všetkom! Aj Dedo Mráz či Santa Claus je vďaka nej červený

Zaujímavá knižka vám priblíži príbehy úspešných značiek (Zdroj: GettyImages/SeventyFour)

Vedeli ste, že Dedo Mráz, Ježiško, Santa Claus… akokoľvek voláte toho tučného usmiateho deduška v červenom kostýme, nevyzeral vždy tak ako ho všetci poznáme? Na prvých obrázkoch z 19. storočia nosil nielen červený kabát, ale aj modrý, zelený či žltý.

Zobrazovaný bol aj ako mních, malý škriatok či chudý vysoký pán (tak asi vznikla legenda, že do domu vojde cez komín). V 20. rokoch minulého storočia sa to však všetko začalo meniť, a to práve vďaka reklame.

Na trh vtedy vstúpila rozmáhajúca sa medzinárodná firma, výrobca sladených nápojov – Coca-Cola. Ten sa trápil, že Coca-Colu ľudia vnímajú ako letný osviežujúci nápoj a v zime im predaje dramaticky klesali… Snažili sa preto spojiť s témou, ktorá je v tuhej zime najpopulárnejšia – Vianocami.

Tučný deduško vznikol vďaka Coca-Cole

Skúšali rozličné podobizne Santu, ale žiadnu z nich si zákazníci výraznejšie neobľúbili. V roku 1931 zadali preto umelcovi Haddanovi Sundblomovi úlohu zobraziť Santu. Ten namaľoval svojho suseda a výsledkom tejto spolupráce bola reklama, na ktorej si tučný usmievavý deduško s vyštípanými lícami v červenom kostýme vychutnáva pohár Coca-coly.

Reklama sa stala hitom, vďaka čomu Sundblom kreslil Santa Clausa pre Coca-Colu ďalších 30 rokov. Dnes si ho už inak ani nevieme predstaviť – a to nielen v spojitosti s Coca-Colou.

Reklama je pevnou súčasťou našich životov

Aj vy ste si mysleli, že na vás reklama nefunguje? A vidíte. Niektoré reklamy sa totiž stali zvykmi, štandardmi či normami, s ktorými žijeme, akceptujeme ich a dokonca sa nám páčia.

Kniha Neznáme príbehy úspešných značiek je plná takýchto príbehov. Odhaľuje skryté tajomstvá obľúbených značiek či vecí, ktoré denne využívame, sledujeme, navštevujeme či konzumujeme.

Práve vďaka reklame sa hovorí, že máme denne chodiť 10 000 krokov alebo že zásnubný prsteň by mal byť diamantový. A vďaka nej vznikla aj Guinessova kniha rekordov a vyprážané kura z KFC je v Japonsku tradičným štedrovečerným jedlom.

Množstvo zaujímavých príbehov a pikošiek v jednej knihe

Ste zvedaví, čo prečo výrobca pneumatík Michelin hodnotí tie najlepšie svetové reštaurácie, prečo organizátorom Tour de France boli noviny, a prečo vám Red Bull dáva krííídla s troma í a nie len jedným?

V knihe nájdete odpovede na všetky otázky a dozviete sa aj to, že ľudia odmietali, priam neznášali, všetky vynálezy, ktoré nám dnes prídu také normálne ako dýchanie. Prvú vodičku auta pokladali za bosorku, splachovacie záchody boli podľa ľudí maximálne nehygienické a nákupné vozíky ich urážali. Prečítate si aj príbehy, ako Salvador Dalí navrhol logo lízankám Chupa Chups a Napoleon nepriamo pomohol k vzniku Nutelly.

A mnoho mnoho ďalšieho. Reklama môže byť aj zábavná, inšpiratívna a zaujímavá. Neveríte? Prečítajte si knihu Neznáme príbehy úspešných značiek od Filipa Kunu a Lenky Pavlík Káčerovej.

Kúpiť si ju môžete exkluzívne iba online

(Zdroj: Filip Kuna)
Odporúčame