Ktorý druh jógy je ideálny práve pre vás?

jóga

photl.com

Môžete sa pri nej uvoľniť, zapotiť, unaviť, zrelaxovať, upokojiť myseľ alebo vyrysovať telo. Rôzne formy jógy ponúkajú rôzne cesty k dosiahnutiu rovnováhy medzi našim telom, mysľou a emóciami. My vás prevedieme tými najznámejšími!

Hathajoga: Ideálna pre začiatočníkov

V Európe je to jedna z najčastejšie praktizovaných foriem jógy. Je základným systémom jógy, ktorý vás zoznámi s asánami (jednotlivými pozíciami), pránajánuou (správnym dýchaním) i meditáciou. Táto forma jógy je vhodná pre začiatočníkov a pri jej cvičení sa príjemne zrelaxujete.

Vinyasa joga: O stupeň náročnejšia

Podobne ako hathajoga, synchronizuje cvičenie so správnym dýchaním. Ide však o dynamickejší a fyzicky náročnejší štýl cvičenia, ktorý prepája jednotlivé pozície – asány do ucelených sérií. Spojenie asán s dýchaním vytvára tok energie, ktorá zahrieva telo, okysličuje orgány, detoxikuje a zvyšuje pružnosť a pevnosť tela. Po cvičení tak budete mať pocit ľahkosti tela i mysle.

Ashtanga joga: Potrápi vás

Ashtanga patrí v západnom svete k veľmi rozšíreným formáma z klasických foriem jógy je fyzicky najnáročnejšia. Systém cvičenia je založený na šiestich sériách na seba nadväzujúcich asán, ktoré postupne naberajú na obtiažnosti. Veľká pozornosť sa venuje dýchaniu, pretože práve špecifický spôsob dýchania v kombinácii so statickými pozíciami spôsobuje potenie a teda aj odvádzanie nečistôt z tela, nervového systému a zmyslových orgánov. Spočiatku rozptýlená pozornosť sa počas cvičenia postupne dokáže zameriavať na dych, čím sa začne navodzovať stav hlbokej koncentrácie.

Power joga: Tvaruje postavu

Americká verzia ashanga jogy, ktorá je aj u nás mimoriadne obľúbená a cvičí sa takmer v každom fitness centre. Pri tomto fyzicky náročnom, dynamickom a intenzívnom cvičení dostanete poriadne do tela. Cviky na posilnenie a ponaťahovanie svalov vám pomôžu zbaviť sa svalového napätia, vyrovnať svalovú nerovnováhu, odplaviť z tela toxíny i vytvarovať problémové partie.

Ijengar joga: Vhodná aj pre seniorov

Na hodinách Ijengar jogy budete v jednotlivých pozíciach dlhšie, ako je tomu pri iných formách. Dôvodom je lepšie a detailnejšie zoznámenie sa s pozíciami, so správnym držaním tela, zapojením jednotlivých svalov, dýchaním. Zároveň sa telo pri dlhšom zotrvaní v pozícii lepšie pretiahne a umožní vám tak vyťažiť z každej asány maximum. Pri tejto pomalej forme jogy sa využívajú aj rôzne pomôcky, ako gumové popruhy či stoličky, ktoré majú umožniť cvičenie aj začiatočníkom, ľuďom po zraneniach alebo seniorom. Cvičením Ijengar jogy sa stanete ohybnejšími a zbavíte sa bolesti chrbta a krku.

Bikram joga: V špeciálnom prostredí

Momentálne veľmi diskutovaná forma jogy, ktorá sa cvičí v špecifických podmienkach – pri teplote 45 stupňov a vlhkosti vzduchu až 40 percent. Dôvodom je, že v teplom a vlhkom prostredí sa svaly lepšie uvolnia, telo sa viac potí a teda sa intenzívnejšie detoxikuje. Za hodinu a pol prejdete 26 asánami a dvoma dychovými cvičeniami. Táto forma je vhodná aj pre začiatočníkov, no vyhnite sa jej, ak máte problémy so srdcom.

Kundalini joga: Základom je chrbtica

Hoci na Slovensku sa na hodinu kundalini dostanete iba ťažko, vo svete a napríklad aj u našich západných susedov jej už venujú veľkú pozornosť. Táto starodávna forma jogy pracuje s energiou skrytou v spodnej časti chrbtice (tzv. kundalini), ktorú sa pomocou cvičenia a správnej techniky dýchania prebúdza a začína stúpať pozdĺž chrbtice, cez jednotlivé čakry. Cvičenie je veľmi intenzívne a zameriava sa aj na duchovno, nielen na fyzicé telo. Kundalini joga prebúdza aj sexuálnu energiu a vracia chuť do života, preto veríme, že si čoskoro nájde cestu aj na Slovensko.

Sahadža jóga: Pre milovníkov meditácie

Sahadža joga je určená pre každého, kto túži spoznať pravú podstatu seba samého. Nejde pri nej o súbor cvičení alebo odriekavanie mantier, ale o ucelený systém meditácie, ktorý postupne prebúdza energiu kundalini (s ktorou pracuje aj kundalini joga), ktorá sa nachádza v každom človeku. Meditácie nikdy nebola dôležitou súčasťou európskeho štýlu života, preto sa vám najskôr môže zdať, že ticho sedieť a nič nerobiť vám robí problém. Postupne však zistíte, že práve meditácia vám pomôže vyrovnať sa s turbulenciami dnešnej doby, s rýchlym tempom života, stresom a napríklad aj s poruchami spánku. A keďže podľa zakladateľky Sahadža jogy, Šrí Matadži, má každý človek právo rozvíjať svoju osobnosť prostredníctvom meditácie, všetky kurzy Sahadža jogy sú bezplatné.

Zdroj: photl.com, photl.com, Viktória

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close