Lahodný hrášok: Bomba pre vaše zdravie aj chuťové bunky!

Hrášok

sxc.hu

Už pračlovek vedel, ako chutí hrach. História tejto zeleniny siaha hlboko do mladšej doby kamennej a bronzovej v Malej Ázii. Na tejto všeobecne obľúbenej strukovine si môžeme u nás pochutnať už od začiatku júna.

Mladý čerstvý hrášok je skutočne vitamínovou bombou. Jednak je bohatým zdrojom vitamínu C – najdôležitejšieho antioxidantu, ďalej obsahuje množstvo karoténu a vitamínov zo skupiny B. Ak ste často nervózni, unavení, padajú vám vlasy a ani pleť nie je bohvieaká, pochutnajte si na hrášku. Hrášok ďalej ponúka horčík, vápnik, fosfor, meď a draslík. Strukoviny všeobecne sú obrovským zdrojom rastlinných bielkovín. V praxi to neznamená nič iné, než že nám drobné guľôčky pomôžu k rastu svalovej hmoty a spevnia tkanivo i kosti. S trochou fantázie by sa dalo povedať, že tá zelená bobuľka je vlastne prírodné anabolikum!

Hrášok po celé leto

Hrach má aj tú výbornú vlastnosť, že veľmi rýchlo rastie a dozrieva, preto ho možno siať postupne celé leto. Ak ho náhodou nevládzete zjesť priamo zo záhona, výborne sa hodí na zmrazenie a nezmizne ani jeho sladkastá chuť. Hrach môžete konzumovať nielen ošúpaný, ale aj priamo v strúčikoch – tie však musia byť ešte tenké a jemné. Dokáže skvele doplniť napríklad rizoto.


Mohlo by vás zaujať: Chrumkavá reďkovka pre zdravie: Čo všetko sa v nej skrýva?


Skúšali ste už túto pochúťku?

Pučálka je staročeský pokrm, ktorého dejiny siahajú do ranného stredoveku. Neskôr toto jedlo bolo prijaté kresťanmi ako pôstne, počas veľkonočných a vianočných sviatkov. Pučálka má slanú i sladkú verziu. Jej názov je skrytý v príprave. V podstate je to naklíčený hrach a potom na sucho opražený alebo opečený. Hrach po namočení „napučal“, odtiaľ pomenovanie pučálka. V neskoršej dobe sa namočený hrach smažil na masle, cukroval sa a korenil. Sladká pučálka sa líšila kraj od kraja. Podávala sa s cukrom a so škoricou, alebo poliata medom. Inde ju ponúkali zmiešanú s hrozienkami.

Ako si ju pripraviť

Pre štyroch ľudí budeme potrebovať asi 300 gramov suchého hrachu. Neošúpaný hrach dáme najprv cez noc napučať. Potom ho presypeme do plochej nádoby s minimom vody a necháme ho na svetle klíčiť s tým, že ho počas dňa tri až päť krát prepláchneme studenou vodou. Na tretí deň sa objavia klíčky. Naklíčený hrach vložíme do pekáča a s trochou oleja ho pozvoľna pečieme v rúre, aby sa opiekol zo všetkých strán, občas potrasieme pekáčom. V menšom množstve opražíme na panvici. Najčastejšie sa chrumkavo opečený hrach pojedal s medom. Prilepšiť môžeme sušeným ovocím. V slanej variante nezabudnite na soľ, korenie, prípadne cesnak, petržlenovú vňať – kto čo má rád.


Mohlo by vás zaujať: Apríl v našich záhradkách: Tieto činnosti neodkladajte na neskôr


Tip pre záhradkárov

Hrach, rovnako ako všetky rastliny z rodu bôbovitých, zvyšujú obsah dusíka v pôde. Dokážu to vďaka baktériám, ktoré žijú na korienkoch rastlín a sú schopné viazať vzdušný dusík. Koreňový systém preniká hlboko a výrazne tak zlepšuje vlastnosti pôdy. A ako zelené hnojenie tieto rastliny obohacujú pôdu o organickú hmotu – skrátka ideálna kombinácia!

Zdroj: sxc.hu, sxc.hu, Janka

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close