Nordic walking: Radosť z chôdze o paličkách

nordic walking

sita

Palice nie sú len pre tých, ktorým nohy už dobre neslúžia! Vďaka Severanom totiž vo svete zažíva boom športová aktivita zvaná Nordic walking. Tá v sebe ukrýva neopakovateľnú kombináciu – chôdzu so zapojením svalov hornej polovice tela prenesenú do lona panenskej prírody. Uznajte, že tomuto sa odoláva naozaj ťažko.

Čo Nordic walking vlastne je?

Nordic walking alebo „severská chôdza“ predstavuje zdravý a prirodzený pohyb, ktorý sa aj v našich končinách teší čoraz väčšej obľube. Svoju kolísku má v horských regiónoch Fínska, kde vznikla v 80. rokoch minulého storočia ako letná tréningová metóda pre bežcov na lyžiach. V súčasnosti jej čaru podlieha stále viac ľudí vo všetkých vekových kategóriách, najmä medzi seniormi. Súčasťou tohto športu sú totiž špeciálne palice, ktorých použitie zabezpečuje posilnenie celého tela.

Čo sa pri Nordic walkingu deje?

Táto pohybová aktivita je jednoduchá a pritom veľmi efektívna pri udržiavaní kondície. Vďačí za to obyčajnej chôdzi, ktorá je tým najprirodzenejším pohybom vôbec, a paliciam. Tie boli pre tento šport po prvýkrát predstavené až v roku 1997, no predstavujú kľúč k zníženiu napätia v krčnej chrbtici a k zapojeniu dôležitých svalových skupín. Od širokého svalu chrbta, cez ramenný pletenec až po veľký prsný sval. Technika chôdze spočíva vo správnom zosúladení horných a dolných končatín – pravá ruka ide dopredu s ľavou a naopak. Palice treba odrážať, no vždy nechávať takpovediac vzadu.

Pozitív je viac než dosť

Okrem spomínanej fyzickej kondície sa Nordic walking priaznivo podpisuje aj pri zhadzovaní prebytočných kilogramov a liečbe porúch metabolizmu. S tým nepriamo súvisí aj jeho nezastupiteľné miesto v prevencii civilizačných chorôb, vrátane ochorení tráviaceho systému. Pohyb na čerstvom vzduchu napomáha celkovému okysličovaniu organizmu. Aktívna chôdza s paličkami nielenže posilňuje činnosť srdca, no zároveň nabáda k správnemu držaniu tela, čím odstraňuje bolesti chrbta. A to všetko bez zbytočného zaťaženia kĺbov.

Pre koho je Nordic walking určený?

Čaru severskej chôdze najčastejšie prepadávajú ľudia so sedavým zamestnaním a tí, ktorí majú problémy s pohybovým ústrojenstvom. Vo všeobecnosti však platí, že Nordic walking je naozaj pre každého. Lekári ho vrelo odporúčajú najmä pacientom s osteoporózou, nadváhou či zvýšeným krvným tlakom. Zapojenie viac než šiestich stovák svalov však pôsobí priaznivo aj pri degeneratívnych ochoreniach chrbtice.

Výbava vás nezruinuje

Jedna z najväčších výhod aktívneho Nordic walkingu spočíva v tom, že náklady sú iba vstupné. Alfou a omegou sú okrem športovej obuvi predovšetkým palice z kvalitného a ľahkého materiálu. Mali by mať kovový hrot a nasadzovateľné gumové papučky, ktoré sa používajú v závislosti od terénu. Rukoväť preferujte gumovú alebo s korkom, plastová sa totiž opotrebuje naozaj rýchlo. Dĺžku palíc zistíte tak, že svoju výšku v centimetroch vynásobíte číslom 0,72. Keďže niektoré zdroje uvádzajú aj konštantu 0,68, najlepšie urobíte, ak si necháte poradiť priamo v predajni. Tieto pomocníčky vás predsa budú sprevádzať nielen krásami prírody, ale aj cestou za lepším zdravím. Ich výber preto rozhodne netreba podceňovať.

Zdroj: sita, Johnny

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close