Pór je zeleninou vladárov: Prospeje aj vášmu telu a mysli

kapustnica

plnielanu.sk

Chcete sa páčiť svojmu okoliu a pôsobiť sviežejšie a mladistvejšie? Pridajte si do jedálnička ku ostatnej zelenine, aj na prvý pohľad nenápadný pór. Jeho omladzujúce účinky poznali už viaceré staré národy. V čom tkvie tajomstvo jeho úspechu a prečo je taký obľúbený aj v súčasnosti?

Všetky tieto národy poznali a používali pór ako vychýrenú pochúťku. Neslúžil im však len na jedenie, ale tak isto vedeli aj o jeho priaznivých účinkoch na ľudský organizmus a preto sa stal obľúbenou súčasťou ich jedál. Na viacerých miestach sa o ňom zmieňuje dokonca aj Starý zákon. Na stole rímskych cisárov bol tak isto nesmierne obľúbený. A známy rímsky cisár Nero ho vraj miloval natoľko, že podľa tejto zeleniny dokonca dostal aj prezývku – „pórožrút“.

Pór je bohatý na

  • vitamíny, A, B, C, E, K,
  • minerály: vápnik, draslík, fosfor, železo, mangán, selén,
  • karotény,
  • vlákninu,
  • alicíny (sírne silice),
  • kyselinu listovú.

Mohlo by vás zaujať: Pór milovali už v Antike: Povzbudí mozog a zlepší náladu


Vnútorná omladzovacia kúra

Pór pôsobí v našom vnútri podobne ako omladzovacia kúra. Vďaka obsahu mnohých vitamínov a výživných látok pomáha zlepšovať pleť, vlasy a tiež podporuje vylučovanie prebytočnej vody z organizmu.Vďaka svojmu obsahu tiež podporuje aj prekrvenie organizmu a je prospešný aj pri prevencii a liečbe kŕčových žíl.

Ostatné účinky póru na zdravie:

  • povzbudzuje chuť k jedlu,
  • podporuje trávenie,
  • napomáha činnosti obličiek,
  • znižuje hladinu cukru v krvi,
  • pôsobí antibakteriálne,
  • je prevenciou trombózy,
  • posilňuje imunitu a chráni pred infekciami,
  • zlepšuje činnosť obličiek,
  • vhodný pri reumatizme a dne,
  • pomáha pri zápche,
  • chráni pred aterosklerózou a vysokým krvným tlakom.

Mohlo by vás zaujať: Rebarbora je opäť v kurze: Spoznajte jej čaro a ochutnajte rebarborový koláč


Použitie je široké

Najvhodnejšie je pór použiť surový, aby sa v ňom uchovali všetky cenné látky. Stačí si ho úplne jednoducho nakrájať na chlieb, namiesto cibule, alebo ho použiť ako prísadu do zeleninového šalátu. V niektorých štátoch Európy sa používa aj ako korenina, najmä v Francúzsku. Obľube sa však teší aj v polievkach, rôznych omáčkach, prílohách, vynikajúco chutí najmä v dusených a zapekaných jedlách.

Vhodný aj pri diéte

Pór je tvorený zelenou a bielou časťou. V zelenej časti sa pritom nachádza viac vitamínov, ako v bielej. Aj keď je pór príbuzný cesnaku a cibuli, chuťovo je omnoho jemnejší. Ostrosť však závisí od druhu. Pred použitím ho očistite a dobre opláchnite vo vode. Nakoľko pór je nízkokalorický, je vhodný aj pri diéte, či už redukčnej, alebo zdravotnej.


Ako často si doprajete pór? Napíšte ostatným čitateľom do diskusie.

Zdroj: plnielanu.sk, plnielanu.sk, Nela

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close