Potraviny, ktoré dokážu zahriať celé telo máte doma aj vy: Poznáte ich všetky?

Žena v svetri so šálkou teplého čaju

Aj zázvorový čaj vás dokáže skvele zahriať (Zdroj: GettyImages)

Tak ako v zime prispôsobujeme svoje obliekanie chladnému počasiu, tak by sme mu mali prispôsobiť aj svoj jedálniček. Naše telo si totiž vyslovene žiada potraviny, ktoré majú hrejivý účinok a zvyšujú náš pocit tepla.

V čínskej medicíne sa potraviny rozdeľujú podľa toho, aké majú energetické účinky pre telo. Jednu skupinu tvoria jedlá, ktoré ochladzujú a detoxikujú, druhú zasa potraviny, ktorá dodávajú energiu a organizmus zohrievajú. V zime by sme sa mali zamerať práve na druhú skupinu. Čo do nej vlastne patrí?

Banány

Toto ovocie je bohaté na vitamíny skupiny B a horčík, ktoré vplývajú na správne fungovanie štítnej žľazy a nadobličiek. Práve v týchto žľazách sa tvoria hormóny, ktoré zvyšujú produkciu tepla v našom tele. Bonusom je dobrá nálada, ktorú konzumáciou banánov zaručene získate.

Sušené ovocie

Ak sladkosti vymeníte za sušené ovocie, urobíte niečo pozitívne nielen pre svoje zdravie, ale aj pre zahriatie organizmu. Sušené ovocie totiž obsahuje vlákninu, kyselinu listovú a polyfenolové antioxidanty, ktoré zlepšujú prietok krvi.

Gaštany

Majú málo kalórií a tukov, a sú zároveň bohaté na vitamíny a minerály, vrátane kyseliny listovej, ktorá je nevyhnutná pre tvorbu červených krviniek. Okrem blahodarného vplyvu na slezinu a obličky gaštany podporujú obeh krvi, a tým zvyšujú subjektívny pocit tepla.

Ovsené kaše

Majú vysoký obsah vitamínov skupiny B a vlákniny, ktorá vás zasýti na celé dopoludnie. Betaglukán posilňuje imunitu a znižuje hladinu cukru aj cholesterolu. Teplá ovsená kaša na raňajky vás nielen ideálne naštartuje, ale aj zahreje.


Mohlo by vás zaujať: V zime by sme mali jesť inak: Sú potraviny, ktoré zahrejú, alkohol to nie je


Pór

Aj zelenina vás môže zohriať zvnútra. Pór obsahuje vitamín C, mangán, selén, zinok, fosfor a kyselinu listovú. Prekrvuje organizmus, priaznivo pôsobí na črevnú mikroflóru a dokonca povzbudzuje aj činnosť mozgu.

Strukoviny

Už naši predkovia vedeli, že v zime sa oplatí jesť strukoviny. Okrem toho, že zahrejú, majú tiež vysoký obsah vlákniny a pozitívne preto ovplyvňujú naše trávenie. Nezanedbateľný je aj obsah antioxidantov, ktoré prispievajú k prevencii proti nádorových ochoreniam a cukrovke.

Mäso

Chudé hovädzie, jahňacie a morčacie mäso je zdrojom železa, ktoré pomáha rozvádzať kyslík k bunkám. Práve pri nedostatku železa ľudia často trpia zimomravosťou. Mäso obsahuje aj vitamín B12, ktorý priaznivo ovplyvňuje činnosť nervovej sústavy a imunitu.


Mohlo by vás zaujať: Potraviny vás môžu zahriať aj ochladiť: Ktoré si v zime dopriať a ktoré skôr obmezdiť?


Zázvor

Doprajte si teplý čaj z čerstvo nastrúhaného zázvoru, a uvidíte, že vám bude okamžite teplejšie. Obsahuje vitamíny A, B, C, B1 a B2 a minerály ako vápnik, fosfor, železo, draslík, sodík a horčík. Jeho skvelé účinky oceníte najmä pri chrípke, nachladnutí a kašli.

Kurkuma

Má antioxidačné účinky a jej hlavná zložka kurkumín je považovaná za účinného bojovníka proti rakovine. Kurkuma podporuje krvný obeh, posilňuje srdce a pôsobí protizápalovo.

Škorica

Dokáže rozprúdiť krv v tele a zohriať ľudský organizmus. Okrem toho má antibakteriálne a protizápalové účinky, zlepšuje trávenie a pomáha odvádzať škodliviny z tela.

Hrejivé potraviny zatočia aj s kilami

Termogenéza je tvorba tepla ako vedľajšieho produktu metabolizmu. Vedeli ste, že telesná tvorba tepla je jedným z najúčinnejších spôsobov, ako zvýšiť spaľovanie tukov? Každý stupeň, o ktorý zvýšite svoje telesné teplo, zvyšuje spotrebu kalórií o 15 %.

Okrem konzumácie spomínaných potravín vám pomôže aj pitie kávy (kofeín dodáva energiu a robí nás aktívnejšími) a obohatenie jedálnička o korenené a štipľavé jedlá (výborné je chilli, ktoré obsahuje kapsaicín – ten dodáva papričkám nielen typickú štipľavosť, ale zároveň energiu v tele okamžite premieňa na teplo). Pozor však, hoci vzniknuté teplo rozpúšťa tukové bunky, bez cvičenia žiadne zázraky nečakajte.


Plní elánu aj na Facebooku: Buďte v obraze a nenechajte si ujsť už žiadny zaujímavý článok

Zdroj: Plnielanu.sk

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close