Potraviny pre chudobných: Zachránia v čase krízy váš rodinný rozpočet?

potraviny

photl.com

S rastúcou nezamestnanosťou a so zamŕzaním už i tak nízkych platov čoraz viac rodín obracia každé euro a pri nákupoch dvakrát zvažuje, čo je pre domácnosť skutočne nevyhnutné. Aby sme si však ani v čase ekonomickej krízy nemuseli odtŕhať od úst to, čo máme najradšej, výrobcovia prichádzajú s konceptom známym ešte z vojnových čias. Čoraz častejšie sa u nich skloňuje pojem „potraviny pre chudobných“. Čo všetko toto slovné spojenie zahŕňa a v akej podobe sa s ním v budúcnosti môžeme stretávať?

Menšie, ale dostupnejšie

Patríte k milovníkom tradičných slovenských dobošiek s názvom Horalky? Mnohí z nás si bez tejto oblátkovej pochúťky naplnenej arašidovým krémom nevedia predstaviť žiaden výlet či túru v horách. Horalky sa totiž vyznačujú nezameniteľnou chuťou a pre prázdny žalúdok predstavujú rýchly zdroj energie. V modročervenom obale ich na pulty predajní už desaťročia prináša seredský výrobca Sedita. S rovnakým názvom, ale v odľahčenej verzii však na trhu môžeme nájsť aj Horalky od českého giganta Opavie. Jeho výrobok je o 10 gramov ľahší a má len štyri mierne tvrdšie oplátky. Táto zmena sa odrazila aj na cene – zatiaľ čo klasické Horalky stoja od 30 do 40 centov, za tie od Opavie zaplatíte od 20 do 30 centov. Duchu hesla „Za menej peňazí, menej muziky“ však svoju výrobu prispôsobuje čoraz viac potravinárskych spoločností. To, čo kedysi bolo určené len pre chudobné krajiny Ázie a Latinskej Ameriky, sa dostáva do regálov už aj na starom kontinente. Potravinárske výrobky nájdete v menšom balení, ale zato lacnejšie.


Mohlo by vás zaujímať: 10 jednoduchých spôsobov, ako ušetriť každý deň: Občas stačia aj maličkosti!


Spokojnosť na oboch stranách

Dostupnosť overených značiek aj pre menej zarábajúcich spotrebiteľov – to je hlavným cieľom vracajúcej sa stratégie. Tá so sebou prináša výhody nielen pre kupujúcich, ale aj pre potravinárske koncerny a celú spoločnosť:

  • lepšie prerozdelený rozpočet – ak deťom či vnúčatám kúpite tú istú sladkosť menšiu, ale lacnejšiu, neukrátite ich o obľúbenú maškrtu a zároveň budete môcť za ušetrené peniaze kúpiť aj niečo iné
  • menší potravinový odpad – menšie balenia sa rýchlejšie spotrebujú, a preto je riziko pokazenia výrobku po otvorení nižšie
  • ušetrené prostriedky na obaly – výrobcovia rátajú s tým, že menšie balenie potravín sa skonzumuje rýchlejšie, a preto obaly nemusia byť také pevné ako pri trvanlivých a veľkých rodinných baleniach

Cenovú politiku odhalí porovnávanie

Kedysi platilo, že čím väčšie balenie potravín si zakúpite, tým viac ušetríte. Keď sa však dnes prejdete s košíkom v supermarkete, zistíte, že realita je často iná. „Bola som zvyknutá kupovať raňajkové sušienky, kávu alebo toaletný papier v čo najväčšom balení, dostala som tak rovnakú kvalitu za lepšiu cenu. Dnes je to však väčšinou jedno, rodinné alebo takzvané jumbo balenie už stráca svoj zmysel,“ posťažovala sa nám čitateľka Terézia (56) z Martina.


Mohlo by vás zaujímať: Šetriť neznamená mať menej: Vyskúšajte tieto tipy aj vy!


Potraviny pre chudobných trochu inak

Týmto pojmom je označovaná aj potravinová pomoc pre sociálne odkázaných občanov a ľudí v hmotnej núdzi. Pod záštitou Potravinovej banky Slovenska sa na viacerých miestach Slovenska (Petržalka, Žilina, Košice a iné) rozdávajú základné suroviny na prípravu jedál ľuďom na pokraji chudoby. „Zakúpiť“ si ich môžu pomocou čipovej karty, na ktorej majú pridelený určitý počet bodov. Potraviny do skladových priestorov putujú vo forme daru buď priamo od výrobcov alebo od obchodných reťazcov. Jedinou nevýhodou spravidla býva blížiaci sa dátum spotreby. Podnikavci a sociálne neprispôsobiví občania však aj takúto pomoc dokážu speňažiť a darované zásoby odniesť do obchodu za zlomok ceny.


Sú podľa vás menšie a lacnejšie balenia pre rodinný rozpočet výhodnejšie? Napíšte do diskusie a vyhrajte víkendový pobyt alebo niektorú z ďalších cien v našej súťaži. Nezabudnite uviesť platný email.

Zdroj: photl.com, photl.com, Johnny
Odporúčame